Türkiye’de teknoloji perakendeciliği kadar önünü göremeyen ve sürekli yeni pozisyonlar almak zorunda kalan başka bir sektöre rastlamadım.
Darty, Elektrolux, Best Buy gibi dünya devleri genç nüfusu görüp Türkiye'ye akın ettiklerinde yerli markaların bunlar karşısında pek şanslarının olmadığını düşünmüştüm. Ancak kısa bir süre sonra yerlilerle rekabet edemeyeceğini anlayan bu markalar, Türkiye operasyonlarını satıp başka ufuklara yelken açtığında ise şoke olmuştum.
Buna benzer işlemlere diğer sektörlerde rastlamak neredeyse mümkün değil. Teknoloji üretmiyorduk ama üretilenleri yabancılardan daha iyi satıyorduk. O zamanlar işin uzmanları bunun sırrının 'Türk halkını anlamak' olduğunu belirtmişlerdi.
Ancak gelinen noktada yerlilerin de zor durumda olduğunu görüyoruz. Kimi küçülmeye gitti kimi kendi yağında kavruluyor kimi ise satın alınmayı ya da ortak bulup ayağa kalkmayı bekliyor.
Her kanalda savaş
Peki bu duruma nasıl gelindi? Sektöre yakın kaynaklara göre sebeplerin başında elektroniğe getirilen taksit sınırlaması var. Yani kartlı alışveriş azalınca satış hacimleri iyice düştü. Bu durum aynı zamanda kayıt dışına sebep oldu.
Beyaz eşya dışında IT (bilgi teknolojileri) pazarı hızla erimeye devam ediyor. İpin ucu iyice kaçmadan yetkililerin sektöre odaklanmasında fayda var. Diğer bir neden ise yeni nesil pazarlamanın altın kuralı olan omnichannel’i kavrayamamış olmak.
Bunun anlamı da ‘fiziksel ve dijital kanallar arasında kusursuz müşteri deneyimi sağlayamayanlar ayakta kalamaz’ demek.
Dengeler değişecek
Yeni nesil teknoloji hız kavramını beyinlere işledi. Alışveriş yaparken bile kimse vakit kaybetmek ve efor sarf etmek istemiyor. İşte bu uygulamayı başaran markalar pazarda dengeleri değiştirecek. Tıpkı Türkiye’ye gelmek için ciddi bir hazırlık yapan ABD’li e-ticaret devi Amazon gibi.
Duyduğuma göre şirket Türkiye operasyonlarını Lüksemburg’dan yönetecek. İddialara göre zor günler geçiren Bimeks’i satın almak için de bir teması olmuş. Her şey birkaç güne kadar netleşecek. Yani bu yılsonuna kadar sektörde pek çok taş yerinden oynayacak.
Özetle yerli perakendecilerin Amazon karşısında kolay lokma olmadıklarını göstermeleri için omnichannel altyapılarını bir an önce sağlamlaştırmaları gerekiyor. Çünkü Amazon’a ayak uyduramayanlar pazara elveda diyecek.
AVM’ler dikkat etsin
İşin en kritik noktası ise Amazon nedeniyle ABD’de pek çok AVM’nin kapanmak zorunda kalması. Mevcut durumda kiralarını bile zor ödeyen Türkiye’deki AVM mağazaları da ciddi bir tehdit ile karşı karşıya kalabilir.
Fiyat rekabetinde dünya deviyle baş etmek başlı başına bir iş. Amazon’un gelmesi doğal olarak toplam satışların sadece 3.5 seviyesinde olan online satışların tavan yapacağı anlamına da geliyor.
Şimdiden pozisyon almakta fayda var. Kısacası yerli markaların koşulsuz müşteri memnuniyetine odaklanmaları gerekiyor.
29 Ağustos 2017, Salı 20:09
Haberin Devamı