Bilal Emin Turan

07 Mayıs 2024, Salı 07:00

Çimentoya teknoloji kattı! Betonun ömrünü 100 yıla çıkardı

birleşince klasik formunun çok ötesine geçti. Dünya çimento üretiminde söz sahibi olan Türkiye, bu noktada başı çeken ülkelerden. İnovatif ürünleriyle en çok dikkat çeken yerli şirket ise Sabancı Topluluğu çatısı altındaki Çimsa. Hem gri, hem de beyaz çimento üreten şirketin son yatırımı ‘kalsiyum alüminat çimento’ (CAC) alanında oldu. Mersin’de 1.5 milyar lira yatırımla 16 ayda devreye alınan tesisle şirket, dünyada CAC üreten ilk 3 şirketten biri haline geldi.

1 AY YERİNE 6 SAATTE DAHA DAYANIKLI

CAC, ısıya dayanıklı, yüksek performans ve dayanım gösteren özel bir çimento. ABD’de yer altındaki kanalizasyon borularının ömrünü uzatmak için kullanılıyor. Normal bir çimentoyla yapılan beton kanalizasyon borularının ömrü 20 yılken, CAC uygulandığında ömrü 100 yıla çıkıyor. Maden sahalarının duvarlarında da kullanılan CAC, gri çimentonun bir ayda kazandığı dayanıma 6 saatte ulaşıyor. Yüksek sıcaklığa dayanıklı olduğu için 1500 dereceye kadar bozulmuyor. Japonya’da dünyanın en kaliteli çeliği, fırınlarında CAC kullanarak üretiliyor.

İHRACATTA 8 KAT FAZLA KAZANÇ

Özetle CAC, hem teknolojik ve stratejik bir malzeme hem de ihracat birim değeri daha yüksek. Bir torba gri çimento x birim fiyata satılırken, beyaz çimento 3x birime, tamamına yakını ihraç edilen CAC da 8x birime satılıyor. Tesisin devreye girmesi nedeniyle Sabancı Topluluğu’nun üst yöneticileri, Çimsa Mersin Fabrikası’nda basın mensuplarıyla bir araya geldi. Burada açıklama yapan Sabancı Holding CEO’su Cenk Alper, “Dünyadaki malzeme devriminin öncülerinden biri olacağız” diye konuştu.

ODAĞINDA MALZEME DEVRİMİ VAR

“Türkiye’yi geleceğe taşıyacak sıçramayı yapacaksak, dünyadaki malzeme devrimine seyirci kalamayız” diyen Alper, sözlerine şöyle devam etti: “Bu devrimin ateşini biz yakmalıyız. Teknoloji gücümüzü, geleceğin malzemelerini yaratmak için kullanmalıyız. Yeni ekonominin tüm kurallarına göre topluluğumuz yeniden yapılandırıldı. Çimsa’yı, Akçansa’yı ya da Sabancı Building Solutions’ı, sadece çimento üreticisi olarak konumlamıyoruz. Şirketlerimiz, ileri malzeme teknolojileri ve dijital teknolojiler alanında aktif araştırmalar yapan multidisipliner yapılar.”

06 Mayıs 2024, Pazartesi 07:00

Ekonomiye 'Genç' doping!

Genç iş insanları Türkiye’nin geleceğini inşa etmek için atağa kalktı. Bu anlamda 1000’den fazla üyesiyle, 7 kıtada faaliyetlerine hız veren Türkiye Genç İş İnsanları Derneği (TÜGİAD) dikkat çekiyor. Üye yaş ortalaması 35 olan derneğin üyeleri, dünyanın en önde gelen genç iş insanlarıyla yakın işbirliği yaparak hem ülkemizin ekonomi elçisi oluyor hem de yeni yatırımlara kapı açıyor. Genç iş insanlarının potansiyelini ve faaliyetlerini TÜGİAD Başkanı Gürkan Yıldırım anlattı...

İş dünyasının temsilcileri yurtdışında Türkiye’nin elçileri gibi faaliyet gösteriyor. Özellikle genç iş insanlarının temsilcileri gelecekte şekillenecek ilişkiler için kilit role sahip. Bu noktada temelleri merhum Cumhurbaşkanı Turgut Özal’ın telkinleriyle 1986 atılan Türkiye Genç İş İnsanları Derneği’nin (TÜGİAD) son dönemdeki faaliyetleri dikkat çekiyor. Dernek, dünya çapında kendi üyeleri gibi bulunduğu ülkenin en seçkin ve önde gelen genç iş insanlarıyla önemli temaslara bulunarak ekonomik işbirliğinin daha çok artmasını ve Türkiye’nin uluslararası arenada elinin güçlenmesini sağlıyor.

KITALARI AŞAN TİCARİ HAMLE

Geçtiğimiz günlerde TÜGİAD Yönetim Kurulu Başkanı Gürkan Yıldırım’la bir araya geldik ve faaliyetleri hakkına bilgi aldık. Türkiye genelinde 420’si asil ve diğerleri onursal üye olmak üzere 1000’i aşkın üyeleri olduğunu belirten Yıldırım, “Üyelerimiz 60’tan fazla sektörde (inşaat, otomotiv, gıda...) ülke ekonomisine 600 binin üzerinde istihdam sağlıyor. Üyelerimiz dünya çapında 100’den fazla ülkeye ihracat yaparak, yıllık 35 milyar dolar ihracat ile toplamda 70 milyar dolara ulaşan bir ticaret hacmine ulaşma başarısını gösterdi. Avrupa’dan ABD’ye, Türki Cumhuriyetlerden Uzak Doğu ve Ortadoğu’ya kadar ihracat yapıyoruz” dedi.

G20 VE AVRUPA’DA TEMSİLİYET

Derneğin uluslararası alandaki faaliyetlerine dikkat çeken Yıldırım, şu bilgileri paylaştı: “G20 ülkelerinin gençlik örgütlerinin yer aldığı ‘G20 Genç Girişimciler İttifakı’nda (G20 YEA) ülkemizi temsil eden tek sivil toplum kuruluşu olan TÜGİAD, aynı zamanda Avrupa’nın en güçlü iki konfederasyonundan birisinde başkan, diğerinde ise başkan yardımcısı olarak yer alıyor. Bunlardan Brüksel’de 1998 yılında kurulan Avrupa Genç Girişimciler Konfederasyonu (YES For Europe), Avrupa’nın en büyük ve en dinamik genç girişimciler birliğidir. Genç girişimcilerin AB içerisindeki en gür sesi ve destekçisidir.”

AB ÜYELIK SÜRECINE DE KATKI

03 Mayıs 2024, Cuma 07:00

Kredi kartını kazanca dönüştürme sanatı

Alışveriş yaparken en çok tercih ettiğimiz ödeme aracı kredi kartı. Nakdi unutturan, hayatımızın vazgeçilmezi haline gelen kartlar, bazılarına göre tüketimi teşvik ediyor. Ancak kredi kartını usulüne uygun olarak kullananların bunu kazanca çevirdiği de bir gerçek. Peki kredi kartını nasıl kazanca dönüştürebiliriz? Hangi hatalar tamiri zor hasarlar bırakır? Kart kullanırken nelere dikkat etmeliyiz? İşte yanıtları...

Türkiye’de toplam kredi kartı sayısı 120 milyonu aştı. Banka müşteri sayısı baz alındığında cepte ortalama 2 kredi kartı var. Bireylerin kredi kartı harcamaları nisan itibarıyla 1.3 trilyon lirayı aştı. Geçen yıl aynı dönemde bu tutar 603 milyar liraydı. Hem fiyat artışları, hem talebin öne çekilmesi, hem de taksit avantajı kredi kartı kullanımını artırdı. Bu yüzden kredi kartının tasarrufa engel olduğu yönünde çok fazla görüş dile getiriliyor. Bu, kısmen doğru olsa da kredi kartının sağladığı avantajlar göz ardı edilemez. Gelin kart avantajlarını ve dezavantajlarını masaya yatıralım. Son kararı siz verin.

40 GÜNE KADAR VADE İMKANI SUNUYOR

Kredi kartı limiti, kişinin kredi notuna ve gelirine göre belirlenen bir kredi türüdür. Hesap kesimi 30 günde bir gerçekleşir. Dönem sonu borcunun ödenmesi için ise hesap kesim tarihinden itibaren 10 gün süre tanınır. Örneğin; 5 Nisan’da hesap kesildiyse son ödeme günü 15 Nisan olur. Dolayısıyla ekstre kesim tarihinde kartla alışveriş yapanlar 40 gün süre kazanmış olur. Bir başka ifadeyle cepten çıkacak nakit 40 gün daha sizde kalır.

TAKSİT ÖNEMLİ KOLAYLIK

İhtiyaç olan bir ürün pahalıysa ve cebinizde onu tek seferde ödeyecek nakdiniz de yoksa kredi kartı imdadınıza yetişir. 3, 6, 12... Beyaz eşya, teknolojik ürünler, trafik sigortası, kasko, tatil... Harcama yapılan sektöre ve ürüne göre değişen taksit sayıları böyle enflasyonist bir ortamda büyük avantaj sağlar. Örneğin; 6 ay önce 30 bin liralık bir ürünü 6 taksitle almışsanız ve bugün o ürün 45 bin liraya çıktıysa kazancınız hiç de azımsanamaz. Taksit illüzyonu nedeniyle sürekli harcama isteğinin oluşması ise hesapları alt-üst eder.

SON GÜN HESABI YAPANLAR ARTIDA

02 Mayıs 2024, Perşembe 07:00

TL mevduat ve fonda faiz kazancının hesabı değişti

TL mevduata uygulanan stopaj (vergi kesintisi) oranları yükseltildi. Böylece 6 aya kadar vadeli hesaplarda stopaj oranı yüzde 5’ten yüzde 7.5’e, 1 yıla kadar olan vadeli hesaplarda ise yüzde 3’ten yüzde 5’e çıktı. Türk Lirası yatırım fonlarından elde edilen gelirlerdeki stopaj oranı da yüzde 7.5 olarak belirlendi.

 

Merkez Bankası’nın faiz artırımları ve Türk Lirası’na (TL) geçişi desteklemeye yönelik adımlarıyla mevduat faizleri son dönemde yüzde 60’lara ulaşmıştı. Hatta bazı bankalar, döviz dönüşümlü kur korumalı mevduatlardan (KKM), TL mevduata dönenlere ise yüzde 68 oranında faiz teklif ediyordu. Bu yüksek kazanç nedeniyle tasarruf sahiplerinin TL mevduat yatırımlarında da hızlı bir artış oldu. Merkez Bankası’nın verilerine göre; özellikle 9-19 Nisan tarihleri arasında bireylerin TL vadeli mevduatlarındaki para 155 milyar lira artarak 7 trilyon 179 milyar liraya yükseldi.

UZUN VADEYİ TEŞVİK EDİYOR

Özetle son dönemde faizin cazibesiyle TL’ye geçiş hızlandı. TL vadeli mevduatlardan elde edilen faiz kazancından, vadenin süresine göre belli oranlarda stopaj yani vergi kesiliyordu. Bu oran, vade 6 ay veya daha az ise yüzde 5; 6 aydan uzun ve 1 yıl veya daha kısa ise yüzde 3; 1 yıldan uzunsa yüzde 0 (sıfır) olarak uygulanıyordu. Bu oranlar 30 Nisan 2024 tarihine kadar geçerliydi. Sürenin dolmasıyla birlikte yeni düzenleme yapıldı. Resmi Gazete’de yer alan Cumhurbaşkanı Kararı’na göre; 6 aya kadar (6 ay dahil) vadelerde yüzde 7.5; 1 yıla kadar (1 yıl dahil) vadelerde yüzde 5, bir yıldan uzun vadede yüzde 2.5 olarak uygulanacak.

31 TEMMUZ’A KADAR GEÇERLİ

Yeni oranlar ne zaman geçerli olacak?

30 Nisan 2024, Salı 07:00

20 milyar dolarlık uçuran imza! Her uçakta Türkiye'de üretilen bir parça

Milli bayrak taşıyıcı Türk Hava Yolları (THY), Airbus ve Rolls Royce ile uçak ve motor parçalarının Türkiye’de üretilmesi konusunda tarihi bir işbirliğine imza attı. THY’nin küresel havacılık sahnesindeki konumunu güçlendiren bu işbirliğinin, Türk havacılık ekosistemine de yaklaşık 20 milyar dolar katkı sağlaması bekleniyor.

 

Türk Hava Yolları (THY), geçtiğimiz günlerde uçak üreticisi Fransız Airbus ile kesin ve opsiyonlu olmak üzere 355 uçağın alımı konusunda anlaşmaya varıldığını duyurmuştu. Bu yeni nesil uçakların bazılarında enerji verimliliği sunan Rolls Royce motorları kullanılacak. Yedeklerle birlikte Rolls-Royce’tan alınacak toplam motor sayısı 550’yi bulacak. Bu tarihi siparişler kapsamında dün THY’nin İstanbul’daki genel merkezinde düzenlenen törende, önemli bir işbirliğine de imza atıldı. Türk havacılık ve savunma endüstrisine 20 milyar dolarlık katkı sağlaması beklenen işbirliği kapsamında alınacak motor ve uçak parçalarının bir kısmının Türkiye’de üretileceği açıklandı.

15 YILLIK DÖNEMİ KAPSIYOR

Törende konuşan THY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat, projenin 15 yıllık bir dönemi kapsadığını belirterek, bu stratejik hamlenin THY’nin küresel havacılık sahnesindeki konumunu güçlendireceğini ve aynı zamanda Türkiye’nin havacılık ve savunma endüstrisindeki gelişimine de önemli katkı sağlayacağını vurguladı. Airbus’ın halihazırda Türkiye’deki 45’ten fazla tedarikçiden ürün ve hizmet aldığını aktaran Bolat, “Bu kapsamda oluşan yıllık iş hacmi 500 milyon dolardan fazladır. 2009’dan bu yana devam eden program kapsamında da Türk havacılık ekosistemine 4 milyar doları aşan katkı sağladık. Yeni işbirliği firmaların teknik kabiliyetini artıracak” diye konuştu.

235 TANE DAHA SATIN ALACAK

THY’nin 2003’te 65 olan uçak sayısının 2023 sonunda 440’a çıktığını söyleyen Bolat, 2033 yılında ise 800 uçağı aşmayı planladıklarını ifade etti. 10 yıllık stratejik planlarına dikkat çeken Ahmet Bolat, şunları söyledi: “300 civarında olan dar gövde uçak sayımızı 550’ye, 120 olan geniş gövde uçak sayımızı da 230 civarına çıkarmayı, 24 olan kargo uçak sayımızı da 44’e çıkarmayı öngördük. Buna bağlı olarak da 600 uçak alımı için üreticilerle görüşmelere başladık. Airbus ile kesin ve opsiyonlu olmak üzere 355 uçağın anlaşmasını tamamladık. Geriye 235 uçak kaldı. Bu konuda hem Airbus hem de Boeing’le müzakere halindeyiz. Boeing’deki üretim sıkıntıları ve kalite problemi sürüyor. Karar verirken acele etmeyeceğiz.”

26 Nisan 2024, Cuma 07:00

Faiz dedektifi daha çok kazandırıyor

Mevduat faizleri bayram tatilinden sonra bir miktar daha yükseldi. Şu anda piyasada yüzde 55-56 faiz bulmak mümkün. Özellikle 92 gün vadeli hesaplara verilen faiz 2-3 puan daha yüksek. Nakdi olanların, vade sonu gelenlerin daha yüksek faiz alabilmek için bankalarıyla pazarlık yapmasında da fayda var. Çünkü 1 puan yüksek faizin getirisi hiç de az değil. Peki hangi güncel faiz ve vadede ne kadar getiri sağlanır? Sizin için hesapladık...

TUTARA GÖRE KADEMELİ

Merkez Bankası’nın faiz artırımları ve TL’ye geçişi desteklemeye yönelik adımlarıyla mevduat faizleri artmaya devam ediyor. Gelinen noktada yüzde 60’a yaklaşan faizler konuşuluyor. Fakat her bankanın aynı faiz oranını vermediğini belirtmek gerekiyor. Bazı bankalar internetten ya da mobil bankacılık üzerinden hesap (e-vadeli) açılsa dahi yüzde 40 civarı faiz öneriyor. Yatırılan tutara ve vadeye göre faizler kademeli olarak artıyor.

‘HOŞ GELDİN’ ORANLARI UÇTU

İlk 5 büyük bankanın internet sitesini incelediğimizde 1.000 lira ila 100 bin lira arasındaki birikim için ödenen faiz 32 gün vadede yüzde 40’tan başlıyor ve yüzde 52’yi buluyor. 92 gün vadede ise bu tutarlar için yüzde 54 oranında faiz veren bankalar var. Yeni müşteri olarak açılan hesaplarda ise faiz (hoş geldin faizi) yüzde 58’i buluyor. Bu noktada vadeli mevduat yatırımcısının uyanık olması gerekiyor. Çünkü aynı parayla daha çok kazanç sağlamak mümkün.

SABİT BANKA ALIŞKANLIĞINDAN KURTULUN

Yüksek faiz alternatiflerine rağmen halen yıllardır tasarruflarını aynı bankada tutanlar oldukça fazla. Aynı vadede daha fazla kazanç elde etmek istiyorsanız paranızı farklı bankalara taşımaktan çekinmeyin. EFT maliyetinden başka bir masrafınız olmaz. Paranızı taşımak istemiyorsanız, bankanızla ‘daha yüksek faiz veren var’ diyerek pazarlık yapmanızda fayda var. Bu hamlelerde bulunmazsanız size verilen faizle yetinmek zorunda kalırsınız.

22 Nisan 2024, Pazartesi 07:00

Doğu-Batı ticaretinin rotası değişiyor! Türkiye demir ağlarla dünyayı bağlayacak

Bölgesel savaşlar ve riskler, Türkiye’nin önemini bir kez daha ortaya koydu. Rusya-Ukrayna Savaşı Kuzey Koridoru’nu, Kızıldeniz’deki kriz de Güney Koridoru’nu güvensiz hale getirirken, Türkiye’nin merkezinde olduğu Orta Koridor dünya ticareti için alternatif olarak öne çıkıyor. Sırada Ortadoğu bağlantılı ‘Kalkınma Yolu Projesi’ var...

Jeopolitik riskler, ticaretin rotasını da tayin ediyor. Bir tarafta Rusya-Ukrayna savaşı, diğer yandan İran-İsrail gerginliği, Hürmüz Boğazı’na yönelik belirsizlikler, Kızıl Deniz’de konteyner gemilerine yapılan saldırılar... Doğu ile Batı arasındaki ticareti derinden sarsan bu riskler alternatif ticaret yollarının oluşmasına da zemin hazırladı. Türkiye, işte bu alternatif rotanın tam da merkezinde bulunuyor. Çünkü başta Çin olmak üzere Asya ülkelerini Rusya üzerinden Avrupa’ya bağlayan Kuzey Koridoru riskli hale geldi.

STRATEJİK ÖNEMI BÜYÜK

Dünyanın lokomotifi Çin’i ve bölge ülkelerini Ortadoğu ve Avrupa’ya bağlayan Güney Koridoru ise Kızıldeniz’deki kriz nedeniyle güven vermiyor. Konteyner gemileri artık Ümit Burnu çevresinde seyahat etmek için rotalarına iki hafta daha ekliyor. Böyle bir konjonktürde Tarihi İpek Yolu’nun canlandırılması için stratejik önem taşıyan ve Türkiye’den başlayarak Kafkaslar’a, oradan da Hazar Denizi’ni aşarak Türkmenistan ve Kazakistan’ı izleyerek Orta Asya ve Çin’e ulaşan Orta Koridor’un önemi her geçen gün artıyor.

60 GÜNLÜK YOL 15 GÜNE DÜŞTÜ

Pekin’den Londra’ya uzanan Orta Koridor hattı, yıllık 600 milyar doları aşkın ticaret trafiğinin merkezinde yer alıyor. Hattın kalbini ise demiryolu oluşturuyor. Bu kapsamda Türkiye demiryolu yatırımlarına hız verdi. Orta Koridor hattında uzun süredir taşımacılık yapan Pasifik Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı Fatih Erdoğan, “Kuzey Koridoru’ndaki riskler Orta Koridora yaradı. Bu koridorla taşıma süresi de azaldı. Çin’den gemiyle 60 günde gelen ürün bu hatta 15 güne kadar düşebiliyor. Türkiye lojistik üs haline geliyor” dedi.

TİCARETTEN YÜZDE 5 PAY ALMALI

19 Nisan 2024, Cuma 07:00

Kredi ve kart maliyetine aman dikkat!

Kredi faizlerindeki yükseliş nedeniyle ihtiyacı olanlar kredi çekmeye devam ediyor. KMH limitini kullanan, kısıtlamaya rağmen taksitli nakit avansı tercih edenler de var. Maliyetler ise cep yakıyor, yüzde 5’lik bir kredide yıllık maliyet yüzde 110’ları buluyor. Bu maliyete rağmen halen kredi çekip döviz, altın, hisse, fon almak isteyenler de yok değil. Aman dikkat! Bu faizlerle evdeki hesap çarşıya uymayabilir.

BÜYÜME ORANLARINA LİMİT

Merkez Bankası, fiyat istikrarının sağlanması ve enflasyonun dizginlenmesi için son dönemde peş peşe adımlar attı. Özellikle mart ayında bu yönde önemli kararlar devreye girdi. Buna göre; önce TL ticari krediler için yüzde 2.5 olan aylık büyüme sınırı yüzde 2’ye indirildi. İhtiyaç kredisinde yüzde 3 olan aylık büyüme sınırının yüzde 2’ye düşürüldü. Taşıt kredilerinde ise yüzde 2 sınırının korunmasına karar verilmişti. Böylece kredi kısıtlaması yoluyla tüketimin frenlenmesi amaçlandı.

HER ŞEYE RAĞMEN ARTIŞ VAR

Alınan kararlarla faizler hızla yukarı gelirken kredi büyümesi de yavaşladı. Ancak acil ihtiyacı olanlar yine bankanın yolunu tuttu ve krediden vazgeçmedi. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) verileri de bunu teyit ediyor. Buna göre; faiz artışının başladığı Haziran 2023’te 852 milyar lira olan ihtiyaç kredisi tutarı, 5 Nisan 2024 itibarıyla 1 trilyon 76 milyar lirayı aştı. İhtiyaç kredisi faizleri yüzde 4-6 arasında. Bir başka deyişle yıllık maliyetler yüzde 100’leri aşmış durumda.

DÖNEM SONU HESABI YAPIN

Kredide maliyet hesabı yaparken dönem sonu cepten çıkacak paraya odaklanmak gerekiyor. Örneğin; yüzde 4.92 faizle, 12 ay vadeli 100 bin liralık kredi çekenin kredi tahsis ve sigorta masrafları hariç sadece faiz maliyeti yüzde 110 olur. Yine sigorta yaptırmadan yüzde 5.44 faizle 24 ay vadeli 100 bin lira çekilirse bunun aylık maliyeti yüzde 7.1, yıllık maliyeti ise yüzde 127’ye ulaşır. Çıplak faizi vade sayısıyla çarpmak sizi yanıltır. Faizdeki bu illüzyona dikkat etmek gerekiyor.