Gündem SON DAKİKA... Türk kargo şirketi ACT Havayolları'na ait uçak Bişkek'te evlerin üzerine düştü: 37 ölü

SON DAKİKA... Türk kargo şirketi ACT Havayolları'na ait uçak Bişkek'te evlerin üzerine düştü: 37 ölü

Paylaş
SON DAKİKA... Türk kargo şirketi ACT Havayolları'na ait uçak Bişkek'te evlerin üzerine düştü: 37 ölü

Hong Kong-Bişkek seferini yapan Türk kargo şirketi ACT Havayolları'na ait Boeing 747 tipi kargo uçağı, inişe geçtiği sırada Kırgızistan'ın başkenti Bişkek yakınlarında yerleşim biriminin üzerine düştü. Kazada ilk belirlemelere göre 4'ü mürettebat 37 kişi öldü, 4 kişi yaralandı. Kazanın pilot hatası nedeniyle meydana geldiği iddia ediliyor

İstanbul Atatürk Havalimanı'ndan önceki gün kalkan Türk kargo şirketi ACT Havayolları'na ait TC-MCL tescilli Boeing 747-400F Jumbo Jet tipi kargo uçağı, önce Kazakistan’dan Astana’ya, oradan da Hong Kong’a uçtu. Burada uçağı, kaptan pilot İbrahim Gürcan Dirancı, ikinci pilot Kazım Öndül ile yükleme uzmanı (Load Master) Melih Aslan ve Teknisyen İhsan Koca teslim aldı.

Kargosunu alan uçak, yerel saatle bugün 01.10’da Hong Kong'dan Kırgızistan'ın başkenti Bişkek’e gitmek üzere havalandı. Türkiye saati ile 04.45’te Bişkek Manas Havalimanı'na inişi sırasında uçakla radar bağlantısı kesildi. Arama kurtarma ekipleri bölgeye sevk edilirken, uçak Manas Havalimanı yakınında Daçasu köyünde evlerin üzerine düştü. Köyde 43 bina hasar gördü.



6'SI ÇOCUK 37 KİŞİ ÖLDÜ!

Kazada toplam 37 kişi hayatını kaybederken, ölenlerden dördünün mürettebat olduğu belirtildi. Diğer ölenlerin köyde yaşayanlar olduğu ve bunlardan 6'sının da çocuk olduğu gelen bilgiler arasında.




BAŞBAKAN YARDIMCISI 'PİLOT HATASI' DEDİ



AFP'nin haberine göre, Kırgızistan Başbakan Yardımcısı Muhammetkali Abulgaziev, "İlk bulgulara göre; uçak, pilot hatasından düştü" dedi. Muhammetkali Abulgaziev ayrıca uçağın karakutusunun da bulunduğunu söyledi.



ACT HAVAYOLLARI: TEKNİK ARIZA YA DA YÜKLAMA HATASI YOK



ACT Havayolları'ndan akşam saatlerinden yapılan açıklamada ise, "Kazanın oluşumuna teknik nedenler veya yüklemeye bağlı etkenlerin yol açmadığı anlaşılmaktadır. Kazanın gerçek nedeni yapılacak çalışmalar sonucu ortaya çıkacak ve kamuoyu ile paylaşılacaktır." denildi.





HAYATINI KAYBEDEN MÜRETTEBATIN İSİMLERİ

Kazada Kaptan Pilot İbrahim Gürcan Dirancı, İkinci Pilot Kazım Öndül ile Yükleme Uzmanları Melih Aslan ile İhsan Koca öldü.



KAPTAN PİLOT İKİ BÜYÜK TEHLİKE ATLATTI

Uçağın kaptan pilotu, Emekli Hava Pilot Kurmay Yarbay İbrahim Gürcan Dirancı, Hava Kuvvetleri’nden ayrıldıktan sonra MNG Havayolları’nda uçmaya başladı. Daha sonra buradan iddiaya göre kaptan pilot yapılmadığı için istifa etti. İbrahim Dirancı, daha sonra ACT’ye geçti. İkinci pilotluğu döneminde Dirancı Afganistan’da iki büyük tehlike atlattı.

Afganistan’da Bagram Hava Üssü’ne kargo taşıyan uçak, 1 Mart 2010’da sol ana iniş takımının katlanması nedeniyle gövde üzerine indi. Kazada kullanılamaz hale gelen ACT Havayolları’na ait A300B4 tipi uçağın ikinci pilotu İbrahim Gürcan Dirancı’ydı. Dört yıl sonra açıklanan kaza raporunda sol ana iniş takımında korozyon oluştuğunun tespit edildiği ancak yetersiz bakım uygulaması yapıldığı belirlendi.

İbrahim Dirancı’nın görev yaptığı bir başka ACT uçağının ise Afganistan’da havada motorunun patlama sesi ile durduğu ve acil iniş yaptığı öğrenildi.

HİLLARY CLİNTON TEŞEKKÜR ETMİŞTİ

Uçağın ikinci pilot koltuğunda ise Emekli Hava Pilot Tuğgeneral Kazım Öndül oturuyordu. Kazım Öndül, albay rütbesindeyken Afganistan’da Kabil’de görev yapmıştı.

ABD eski Dışişleri Bakanı Hillary Clinton’ı Afganistan ziyaretinde Kazım Öndül karşılamıştı. Clinton düzenlediği basın toplantısında Kazım Öndül’e teşekkür etmişti.

İddialara göre Kazım Öndül’ün de aralarında bulunduğu 7 kişilik pilot ekibi hiç havayolu tecrübesi olmamasına rağmen alınıp 747 Jumbo Jet’te ikinci pilot olarak uçmaya başlamıştı.

İŞTE OLAY YERİNDEN GELEN EN NET GÖRÜNTÜLER




NEDEN DÜŞTÜ?

Bu sorunun cevabını, Kırgız Havacılık Otoritesi’nin yapacağı araştırma ortaya çıkartacak.

Çalışmalara, Kırgızistan’ın yanı sıra uçağın Türk bayrağı taşıması nedeniyle Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ekipleri ile imalatçı Boeing’ten de uzmanlar katılacak.

Uzmanlar, ilk gelen bilgiler doğrultusunda bildirilen bir teknik arıza olmadığına dikkat çekerek, "Düşük görüş şartlarında inişe ısrar mı edildi?'' sorusunu ortaya attı.

Anlık gelişen bir arızanın da meydana gelebileceği ifade edilirken bunun kontrol kaybına neden olup olmadığı ise araştırmalar sonrasında ortaya çıkacak.

Kargo uçaklarında yaşanan bir başka sorun ise yük kayması.

Gövde içine ve altına konteynerler ile sabitlenen kargo yükü, bazen yerinden çıkarak uçağın dengesini bozabiliyor. Benzer bir kaza Amerikan kargo şirketi National’ın başına gelmiş, uçak kalkış sırasında dengesinin bozulmasıyla düşmüştü.

ACT HAVAYOLLARI'NDAN AÇIKLAMA

ACT Havayolları tarafından yazılı açıklamada, "TC-MCL tescil işaretli uçağımız, bilinmeyen bir nedenle pist başına düşmüştür. Dört kişilik ekibimizin son durumu hakkında net bilgilere ulaştığımızda tekrar bilgi verilecektir" denildi.

PATRON ÇİZMECİ VE ÇİN HNA GROUP

Merkezi Pendik Kurtköy’de olan ACT Havayolları tarafından yapılan açıklamada şöyle denildi:

"16 Ocak 2017 (bugün) Hongkong Bişkek seferi yapmakta olan TC-MCL tescil işaretli uçağımız sabah 01:20 de, Bişkek’e inişte bilinmeyen nedenle pist başına düşmüştür. Dört kişilik ekibimizin son durumu hakkında net bilgilere ulaştığımızda tekrar bilgi verilecektir"
Türk Sivil Havacılığının tanınmış isimlerinden olan ve şirketin çoğunluk hissesinin sahibi Yavuz Çizmeci, Dağlar Çizmeci’nin ortaklığındaki ACT Havayolları 2004 yılında kuruldu.

2011 yılında Çinli HNA Group, ACT Havayollarının hisselerinin yüzde 49’unu satın aldı. Hisselerinin yüzde 50,9’u Çizmeci’de, yüzde 0,9’u da diğer Türk ortaklarında olan ACT Havayollarının markası myCARGO olarak değişti.

Filosunda 8 uçak bulunan my CARGO dünyanın her tarafına yük taşıyabilmekte. Afganistan’da Kabil, Kandahar ve Bagram; Irak’ta Basra ve Bağdat gibi çeşitli bölge ve şehirlere de sayısız charter uçuş gerçekleştiriyor.

DÜŞEN UÇAK, TÜRK SİVİL HAVACILIĞININ İLK JUMBO JETİYDİ

Özel Kargo, Değerli Kargo, Tehlikeli Madde, Kolay bozulan, çürüyen, değer kaybına uğrayan mallar, canlı hayvan ve insani yardım malzemeleri gibi kargoları taşıyan my CARGO Türk Sivil Havacılığı'na ilk kez Boeing 747-400F (Jumbo jet) uçağı getirmişti.


BOEİNG 747-400F MODEL

Kazada düşen TC-MCL tescilli Boeing 747-400F Jumbo Jet, 2001 yılında imal edildi. Singapur Havayolları’nın siparişi ile üretilen uçak gökyüzüyle 6 Eylül 2001 tarihinde tanıştı. Test uçuşlarının ardından teslim edildi. 2016 yılı başına kadar uçak Singapur Havayolları’nda uçtu. Daha sonra uçak, ACT tarafından kiralandı.

TC-MCL tescili verilen 747-400F, filoya Mart 2016’da katıldı. Toplam 124 ton kargo taşıyabilen dört motorlu uçağın maksimum kalkış ağırlığı 396 ton. Saatte 922 kilometre hıza çıkabilen 747-400F Jumbo Jet’in menzili 5 bin 230 kilometre.

İstanbul merkezli kargo şirketi olan ACT’nin filosunda toplam 6 adet 747-400F tipi uçak bulunuyordu. Yavuz Çİzmeci tarafından kurulan havayolu, 2011’de Çin merkezli Hainan Grubu tarafından satın alınmıştı. Şirketin resmi adı MyCargo olarak değiştirilmişti.

İKİ UZMA BİŞKEK'E GİDİYOR

Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Bişkek’teki uçak kazasıyla ilgili olarak Kaza Araştırma ve İnceleme Kurulu’ndan iki uzmanın Kırgızistan’a gitmek üzere görevlendirildiğini açıkladı.

SİVİL HAVACILIK YETKİLİLERİ ACT KARGO'DA

Kazanın ardından Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) ekipleri şirketin İstanbul Kurtköy’deki merkezine geldi.

Burada uçağın ve ekibin dosyalarına el konuldu. Bakımdan ekibin eğitimine kadar tüm veriler SHGM yetkilileri tarafından incelenecek.

ATAMBAYEV ÇİN ZİYARETİNİ İPTAL ETTİ

DHA'nın Kırgız medyasından aktardığı haberlere göre, resmi ziyaret için Çin'e hareket eden Kırgızistan Cumhurbaşkanı Almazbek Atambayev, kaza nedeniyle Bişkek'e döndü.

ÇAVUŞOĞLU, KIRGIZ MEVKİDAŞIYLA GÖRÜŞTÜ

Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu, Kırgız mevkidaşı Erlan Abdildaev ile görüştü. Bakan Çavuşoğlu, Abdildavev'e uçak kazası ile ilgili taziyelerini iletti.

HAVALİMANI TRAFİĞE KAPATILDI

Kaza sonrası Bişkek’teki Manas Havalimanı geçici süreyle trafiğe kapatıldığı belirtildi. Manas Havalimanı yönetiminden yapılan yazılı açıklamada, havalimanının kaza nedeniyle yerel saatle 16.00’ya kadar trafiğe kapatıldığı açıklandı.

747 KARGO KAZALARI

Yüksek yakıt sarfiyatı nedeniyle 747’lerin 400 modelleri yolcu taşıma operayonundan çekiliyor. Kargoya çevrilen uçaklar, birçok havayolu tarafından da kullanılıyor. Bugüne kadar 747-400F serisinde son olay dahil 4 büyük ölümlü kaza meydana geldi:

3 Eylül 2010: UPS’e ait 747-400F, kargo bölümünde çıkan yangın nedeniyle Dubai’ye acil iniş sırasında düştü. Kazada iki pilot hayatını kaybetti.

28 Temmuz 2011: Güney Koreli Asiana’ya ait uçak, Incheon’dan Şanghay’a uçarken meydana gelen teknik arıza nedeniyle Pasifik Okyanusu’na düştü. Kazada iki pilot öldü.

29 Nisan 2013: Amerikan National Havayolları’na ait 747-400F tipi kargo uçağı Afganistan’da Bagram Hava Üssü’nden havalandıktan kısa süre sonra düştü. Kazada kargo uçağının gövdesinde taşınan zırhlı araçların zemine tam sabitlenmediği ve kayarak uçağın dengesini bozduğu belirlendi. Uçakta bulunan 7 personel hayatını kaybetti.




UÇAĞIN ENKAZINDAN GELEN SON GÖRÜNTÜLER