Turkcell Yönetim Kurulu Başkanı Kaan Terzioğlu, İstanbul’dan Ankara’ya üç ayrı otoban yapılamayacağı gibi, şirketlerin de ayrı ayrı fiber altyapısına girmesinin mümkün olmadığını söyledi. Terzioğlu, “Bütün fiberleri yeni bir şirket altında birleştirip, Türkiye’nin her yerine fiber döşeyeceksin demek gerekiyor” dedi
Fiber alt yapı konusunda sektör oyuncuları geçtiğimiz aylarda protokol imzalasa da tartışma bitmiyor. “Fiberde paylaşmak eski Türkiye söylemidir” diyen Turkcell Genel Müdürü Kaan Terzioğlu, “İstanbul’dan Ankara’ya 3 tane ayrı otoban yapmadığımız gibi herkesin kendi otobanını yapması da söz konusu olamaz. Eski Türkiye’de paylaşmak yeterliydi yeni Türkiye için yeni bir yapı lazım” dedi.
Turkcell Yönetim Kurulu Başkanı Kaan Terzioğlu, dijitalleşecek Türkiye’nin çözmesi gereken konulardan birinin de fiber olduğunu söyledi. Fiber altyapısının yeterli olmadığını ifade eden Terzioğlu, Dönemin başbakanı Binali Yıldırım’ın inisiyatifiyle bir protokol imzaladıklarını hatırlattı ancak bunun yeterli olmadığını kaydetti. Antalya’da konuşan Terzioğlu, “Fiber altyapısını paylaşacağız dedik. Paylaşmak mevcudu paylaşmaktır. Bu konu mevcudu paylaşmakla bitecek bir konu değil. Yenisini yapmamız lazım. Yenisini yapmak için de farklı bir iş modeli gerekiyor” dedi.
16 MİLYON HANEDE HALA FİBER YOK
Bugün 6 milyon hanede fiber olduğunu ancak Türkiye’de toplam 22 milyon hanenin bulunduğuna dikkat çeken Kaan Terzioğlu, “Diğer hanelere de götürmemiz gerekiyor. 3 şirketin her birinin bunun aynı anda yapmasının imkanı bulunmuyor. Türkiye’deki fiber altyapının değeri kalmadı. Değeri 2-3 milyar dolar. Almanya’da ise 60 milyar dolar. Bu farkın kaynağı sistemin temelindeki kuralların yanlış olması” diye konuştu.
YENİ TÜRKİYE İÇİN YENİ BİR YAPI LAZIM
“Gerekiyorsa herkes elindeki fiberleri versin ve yeni bir şirket kurulsun” teklifini yineleyen Terzioğlu, şunları kaydetti: “Bütün fiberleri yeni bir şirket altında birleştirip, ilgili şirkete de sen Türkiye’nin her yerine fiber döşeyeceksin demek gerekiyor. İstanbul’dan Ankara’ya 3 tane ayrı otoban yapmadığımız gibi herkesin kendi otobanını yapması da söz konusu olamaz. Eski Türkiye’de paylaşmak yeterliydi yeni Türkiye için yeni bir yapı lazım. Paylaşmak eski Türkiye’nin söylemiydi. Yeni Türkiye’nin söyleminin ortak yapmak olması gerekiyor.”
İMTİYAZ KONUSUNDA YENİ İŞ MODELİ ŞART
İmtiyaz sözleşmelerinden gelen verimsizliği ortadan kaldırmak gerektiğini de anlatan Turkcell Genel Müdürü Terzioğlu, “Hangi şirket 20 yılda geri dönüşü olan bir yatırımı, 7 senesi kalmış bir imtiyaz sözleşmesiyle yapabilir? Bu konuda yeni bir iş modeline ihtiyaç duyuluyor. Türkiye’de her şey değişiyor bu da değişebilir. Ülke olarak teknolojiyi çok çabuk benimseyen ve hayatına katan genç bir nüfusa sahibiz. Yetişmiş insan kaynağı ülke olarak bizim en önemli sermayemiz. Türkiye’nin dijitalleşmesinde öncü rol oynayacak bu insan kaynağını doğru yetiştirmemiz ve yönlendirmemiz kritik bir önem taşıyor. Bir yandan ortak fiber altyapıyı konuşurken, yerli otomobili hayata geçirirken diğer yandan gençlerimizin teknolojiye erişimini taksitlerle kısıtlamak, ülkemizin dijitalleşme yolculuğuna büyük sekte vuracak bir gelişmedir.”
HER ALANDA YATIRIM
Turkcell’in artık sadece bir Telekom operatörü olmadığını belirten Kaan Terzioğlu, her alanda yatırımlarını sürdürdüklerini belirtti. Terzioğlu, “Bunlardan bir tanesi de Türkiye’de dönüşümü en hızlı sektörlerden biri olan sağlık. Şehir hastaneleriyle Türkiye’de dijital hastane dönemini başlattık. Elazığ, Adana, Yozgat şehir hastanelerinin bütün iletişim altyapısını biz işletiyoruz. Bir hastanın hastaneye girdiği andan itibaren yaptığı bütün işlemleri bizim altyapımız takip” dedi.
AMBARGO KÖHNEMİŞ DÜNYANIN SİLAHI
Türkiye’nin ABD ile yaşadığı siyasi ve ekonomik gerginliğe ilişkin değerlendirmelerde de bulunan Turkcell Genel Müdürü Terzioğlu, şöyle konuştu: Türk halkı Türk insanı devletine sahip çıkar. Ambargo gibi metotlarla halkla devleti kimse ayrı düşüremez. Tam tersi böyle şeyler insanları birleştirir. Ambargo köhnemiş fiziksel dünyanın silahları. Buna dijital dünyanın silahlarıyla cevap vermemiz gerekiyor.”
REKABET KURUMU GEÇ BİLE KALDI
ABD dahil dünyanın hiçbir ülkesinde Google’ın yüzde 98 pazar payı olmadığını belirten Terzioğlu, arama motoru konusunda yerlileşmenin önemine dikkat çekti. Turkcell’in uygulaması Yaani’nin yüzde 5’in üzerinde bir paya çaktığını anlatan Terzioğlu, “Bu payı daha da yükselerek yüzde 30-35’lere gelecektir. Büyük ülkelere baktığınızda, Çin’in Baidu’su, Güney Kore’nin Naver’ı, Rusya’nın Yandex’i var. Türkiye’nin de Yaani’si oldu. Sadece Türkiye’de değil, Avrupa Birliği’nde de Google, rekabete aykırı davranışları dolayısıyla inceliyor. Hatta yakın zamanda Avrupa Birliği, Google ceza da kesti. Türkiye’deki rekabet kurulu geç bile kaldı. Geç olması hiç olmamasından iyidir” dedi.