İş dünyası devlet okullarına hamilik yapmalı
İstanbul Erkek Liseliler Eğitim Vakfı (İELEV) Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Seda Çelik Teker ile bir araya geldik. İELEV'in tarihindeki ilk kadın başkan olan Seda Çelik Teker, Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi'nde daire başkanlığı ile Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi İnsan Kaynakları Çalışma Grubu başkanlığını aynı dönem birlikte yürütmüş bir isim. Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi’ne danışmanlık yapmaya devam eden İELEV Başkanı Teker, Türkiye’de eşit ve daha iyi bir eğitim sistemi için iş dünyasının devlet okullarına hamilik yapması gerektiğine dikkat çekiyor. Teker'e yapay zekâ, eğitim, dünya vatandaşlığı ve İELEV Okulları hakkında merak ettiklerimi sordum. İşte yanıtları...
EĞİTİM / Sevim Büyüktaş Demir
Eğitimin olmazsa olmazı nedir?
Eğitimin olmazsa olmazı, öğretmen, çocuk ve aile üçgeni. Bu üçgeni oluşturan tüm etmenler birbiri ile ilintili ve hepsi de çok önemli. Aile sürece dahil edilmeli. Ayrıca eğitim kadrosu çok kritik bir konu. Öğretmenlerimizi güncel bilgi ve tekniklerle donatmalıyız, onların sürekli kendilerini geliştirebilecekleri fırsatlar yaratmalıyız. Öğrencilerimize verimli okuma yetkinliği kazandırmak ve okuduğunu anlama konusunda destek vermek, kaliteli eğitimin yaygınlaştırılmasında önemli adımlardan biri.
Türkiye’de daha iyi bir eğitim sistemi için önerileriniz…
Eğitimde fırsat eşitliği en önemli konuların başında. Eşit ve daha iyi bir eğitim sistemi için devlet çok büyük bir güç. Eğitim, devletin öncelikli politikalarından biri ama eğitim bütçeden daha fazla pay almalı. Bu hedefte iş dünyasının katkısı önemli. Sosyal sorumluluk, iş dünyasının ayrılmaz bir parçası olmalı. İnsana dokunan projeler yapılmalı. İş dünyasının devlet okullarına hamilik yapması büyük fark yaratır. Sektörle iş birliği içinde geliştirilecek projeler, eğitmenleri ve öğrencileri daha motive edecek, bu projelerin daha etkili sonuçlar vermesini sağlayacaktır.
‘Dünya vatandaşı olmak’ kavramı nedir? Dünya vatandaşı olmak için sadece yabancı dil bilmek yeterli mi?
Sadece yabancı dil bilmek, dünya vatandaşı demek değildir. Dünyanın her yerine entegre olabilen kişiler dünya vatandaşıdır. Ülkelerin kültürünü bilmek, öğretmek, yurt dışına beyin göçünü desteklemek değildir. Yurt dışına giden gençlerimize ülkelerine dönmeye teşvik edecek ortamlar sağlanması gerekir. Pandemi ile artan şekilde teknoloji, dünya insanı olma sürecini tetikledi.
İstanbul Erkek Liseliler Eğitim Vakfı olarak neler yapıyorsunuz?
İstanbul Erkek Lisesi, biz mezunlarına hayatını kazandırdı. Sadece kendimize değil, topluma faydayı da öğrendik. İstanbul Erkek Lisesi'nde, 500 tam puan almış başarılı öğrenciler okuyor. Vakıf olarak, İstanbul Erkek Lisesi’nde okuyan öğrencilerimizin daha da iyi eğitim alması için mekânsal ve eğitsel desteklerimizi sürdürüyoruz. Öğrencilerin yurt içi ve yurt dışında katıldıkları tüm yarışmalar, geziler ve aktivitelere destek oluyoruz. İELEV olarak, kendi öğrencilerimizin dışında lisans ve yüksek lisans alanında 150 öğrenciye burs veriyoruz.
ÜÇ DİLLİ DİPLOMA PROGRAMI
İELEV Okulları hakkında da bilgi verir misiniz?
İstanbul’da Cağaloğlu ve Çekmeköy olmak üzere iki kampüsü bulunan İELEV Okulları, anaokulundan başlayıp ilkokul, ortaokul ve lise seviyelerine kadar eğitim veriyor. Dünya genelindeki 135 Alman okulundan olan bir Türk okulu. Türkiye’de GIB (Karma Dilli Uluslararası Bakalorya) Diploma Programı’nı uygulayıp, GIB diploması veren tek eğitim kurumu. Çok dilli eğitim önemli. Anaokulundan itibaren 3 dille (Almanca, İngilizce ve Türkçe) ilerliyoruz. GIB diploma programı, dünya genelinde kabul gören bir lise diplomasıdır. Dünya genelinde birçok üniversite tarafından tanınan ve saygı gören bir akademik belge. Bu diploma, sadece akademik yeterliliği değil, aynı zamanda uluslararası düşünce becerilerini de kanıtlar.
EĞİTİMDE YAPAY ZEKÂ
Seda Çelik Teker, yapay zekânın eğitime katkıları için şunları söyledi:
* Yapay zekânın en dikkat çekici katkılarından biri, öğrenme sürecini kişiselleştirme yeteneği. Yapay zekâ tabanlı uygulamalar, öğrencilerin öğrenme hızlarına, ilgilerine ve bilgi seviyelerine göre özel ders planları sunabilir.
* Yapay zekâ; sınav ve ödev gibi değerlendirme süreçlerini otomatikleştirerek, öğretmenlerin iş yükünü hafifletir. Ayrıca, yapay zekânın sağladığı analizler ile öğrencilerin güçlü ve zayıf yönleri kolayca tespit edilebilir.
* Yapay zekâ; ders kitapları, özetler, dijital notlar ve interaktif materyaller gibi eğitim içeriklerini üretmek için kullanılabilir.
* Dil eğitiminde kullanılan yapay zekâ destekli uygulamalar, öğrencilere telaffuz, kelime bilgisi ve dil bilgisi konularında bireysel geri bildirim sağlayarak daha verimli bir öğrenme süreci sunuyor.
* Görme engelli öğrenciler için yazıyı sese dönüştüren veya işitme engelliler için konuşmaları yazıya çeviren yapay zekâ destekli araçlar, eğitimde daha erişilebilir bir ortam yaratır.