2030'da ağır ticarilerin yüzde 40'ı elektrikli olacak
2030 itibarıyla dünya genelinde elektrikli araç altyapısına yapılan yatırımların 30 milyar doları geçmesi bekleniyor.
MEHMET ALİ KANTARCI
Global taşımacılık süreçlerinin yaklaşık yüzde 40’ını üstlenen ağır ticari araçlar sektörü, aynı zamanda küresel karbon salınımının önemli bir kaynağı oluyor. Bu nedenle sektörde sürdürülebilirlikte çevresel odaklı dönüşüm hız kazanarak artıyor. Elektrifikasyon, alternatif yakıtlar, akıllı taşımacılık sistemleri, verimlilik artıran teknolojiler, üretimde alınan sürdürülebilir çözümler, ağır ticari araçlar sektöründe çevresel etkilerin azaltılmasında önemli rol oynuyor.
2030 YILI HEDEFLERİ
Uluslararası Enerji Ajansı (IEA) tarafından yayımlanan 2023 Küresel Enerji Görünümü raporuna göre taşımacılık sektörü, küresel karbon emisyonlarının yaklaşık yüzde 23’ünü oluşturuyor. Yine rapora göre karayolu taşımacılığını yürüten ağır ticari araçlar (kamyon, çekici, otobüs vb.) sektörü ise taşımacılıkla ilgili bu emisyonların yüzde 40’ını oluşturuyor. Araçların fosil yakıt kullanımı, yüksek oranda karbon (CO2) ve diğer sera gazlarının salınımına neden oluyor. Ayrıca OECD’nin 2022 raporuna göre, 2030 yılına kadar bu araçlardan kaynaklanan emisyonların yüzde 30 oranında azalması bekleniyor. Ancak bu hedefe ulaşılabilmesi için sektörde köklü değişikliklerin ve sürdürülebilir teknolojilerin hızlı bir şekilde uygulanması gerekiyor.
ZORLUK VE GELECEK BEKLENTİLERİ
Ağır ticari araçlar sektöründe çevresel sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşmak için hâlâ çözülmesi gereken bazı zorluklar bulunuyor. Elektrikli araçların menzilleri, batarya maliyetlerinin yüksekliği ve şarj altyapısının yetersizliği gibi engeller, geçiş sürecini zorlaştırıyor. Ancak, 2030 yılına kadar menzil sorunlarının çözülmesi ve elektrikli araçların daha erişilebilir hale gelmesi bekleniyor. IEA 2023 Küresel Enerji Görünümü raporunda, elektrikli araçların 2030 yılı itibarıyla ağır ticari araç satışlarının yüzde 40’ını oluşturacağı tahmininde bulunuluyor. Ayrıca, enerji verimliliği ve yenilenebilir enerji altyapılarının güçlendirilmesiyle birlikte, sektördeki karbon emisyonlarının yüzde 30 oranında azalması bekleniyor.
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK YATIRIMLARI YILLIK YÜZDE 7.5 BÜYÜDÜ
Elektrikli ağır ticari araçlar, karbon salınımını sıfıra indirerek sektördeki dönüşümü güçlendiriyor. 2023 yılında dünya çapında satışı yapılan yeni ağır ticari araçların yüzde 1’inin elektrikli olduğu belirtiliyor. Verilere göre bu oranın 2040 yılına kadar yüzde 30’a çıkması öngörülüyor. Elektrikli kamyonlar ve otobüsler, özellikle şehir içi taşımacılıkta önemli bir rol oynayacak. Bu doğrultuda üreticiler, ciddi yatırımlar yaparak elektrikli araç portföylerini genişletiyor. 2023 yılı itibarıyla, ağır ticari araç sektörüne yönelik sürdürülebilirlik odaklı yatırımların yıllık büyüme oranının yüzde 7.5 olduğu görülüyor. Bu yatırımın büyük bir kısmı, elektrikli araç altyapısı, yeni nesil batarya teknolojileri ve sürdürülebilir yakıt çözümlerine yönlendiriliyor. GlobalData tarafından sunulan 2022 raporuna göre, 2030 yılı itibarıyla dünya genelinde elektrikli araç altyapısına yapılan yatırımların 30 milyar doları geçmesi bekleniyor. Bu yatırım, sadece çevreyi korumakla kalmayıp, aynı zamanda yeni iş fırsatları yaratılmasına ve ekonomik büyüme sağlanmasına da destek oluyor.
PROMETEON’DAN TREYLERE ÖZEL R02
Prometeon, kendi markasını taşıyan Prometeon markalı bölgesel segment treyler lastiği R02 Pro Trailer M1 ile yüksek kilometre performansını ve rekabetçi yakıt verimliliğini birlikte sunmayı hedefliyor. Türkiye’de faaliyet gösteren büyük ölçekli araç filolarında testleri yapılan Prometeon R02 Pro Trailer M1, yeni sırt ve omuz yapısı sayesinde yol temas anında ortaya çıkan basıncı her noktaya eşit dağıtıyor, geliştirilmiş yeni karkas yapısı sayesinde aks başına 10 ton yük taşıma kapasitesine ulaşıyor. Türkiye, Ortadoğu ve Afrika pazarlarının yol koşullarına uygun üretilen ve ekim ayında yapılan lansmanın ardından satışa sunulan Prometeon R02 Pro Trailer M1, her mevsimde mükemmel sürüş güvenliği sağlıyor. 385/65 R22.5 ve 385/55 R22.5 ölçüleri ile kış mevzuatına uygun (M+S, 3PMSF) ve B etiket değeri ile ıslak zeminde güçlü yol tutuşu vaat ediyor.
YENİ SIRT DESENİ
Prometeon R02 Pro Trailer M1’in, genişletilmiş sırt yapısı ve derin kanalları ile optimize edilmiş sırt desen tasarımı daha etkin bir su atılımı sağlıyor. Islak yol koşullarında fren mesafesini azaltan Prometeon R02 Pro Trailer M1 omuz yapısı sayesinde düzensiz aşınma, kopma ve parçalanmaların önüne geçiyor. Yeni sırt hamuru teknolojisi ile (PROGEA) olumsuz yol koşullarında dahi kesilmeye ve yırtılmaya karşı yüksek direnç gösteren ürün her koşulda yüksek ıslak yol tutuşu sağlarken lastik ömrünün ve sürdürülebilir hareketliliğin artmasına da olanak sunuyor.
600 KM MENZİLLİ KAMYON GELİYOR
Renault Trucks, 2025’ten itibaren menzili uzatılan yeni versiyon E-Tech T modeli için sipariş almaya başlayacak. Tek bir şarjla 600 km menzile sahip olan bu araç, uzun mesafe taşımacılığının karbon salınımını azaltma konusunda yeni fırsatlar sunuyor. Taşımacılık profesyonelleri tarafından halihazırda 30 milyon kilometre kullanılan Renault Trucks elektrikli kamyonlar, 29 bin ton CO₂ emisyonundan tasarruf sağladı. Renault Trucks, bu yeni versiyon ile müşterilerinin enerji dönüşümünü desteklemek amacıyla sürdürülebilir taşımacılık çözümleri yelpazesini daha da genişletmeyi hedefliyor.
SCANIA’YI TERCİH ETTİLER
Alp Lojistik, filosunu büyütmek ve güçlendirmek amacıyla yatırımlarını sürdürüyor. Scania ile işbirliği geçmişi 2007 yılına dayanan firma, bu işbirliğini yeni yatırımlarla ileriye taşımaya devam ediyor. Son olarak, Doğuş Otomotiv’in Scania Yetkili Satıcı ve Servisi olan UCR Otomotiv tesislerinde gerçekleştirilen törenle 10 adet Scania R560 model aracı filosuna dahil etti. Törende açıklama yapan Alp Lojistik yetkilileri bu teslimatın Scania ile uzun yıllara dayanan işbirliğinin önemli bir adımı olduğunu belirterek, “2025 yılı planlarımız kapsamında, araç alımlarımızda yine Scania’yı tercih etmeyi düşünüyoruz. Gelecek yılın ilk aşamasında filomuza 40 adet daha Scania aracı eklemeyi hedefliyoruz” diye konuştular.
STELLANTIS’TEN ÇEVRECİ ATILIM
Hem binek hem de ticari araçlarda benzersiz ve yenilikçi çözümler sunan Stellantis, ürün gamında yer alan tüm otomobil ve hafif ticari modellerin, geleneksel dizel yakıta çevre dostu bir alternatif olan Hidrojenle İşlenmiş Bitkisel Yağ Bazlı Dizel yakıta tamamen uyumlu olduğunu duyurdu. Geleneksel yakıtla aynı performansı sunan “Çevre Dostu Dizel” olarak bilinen HVO Dizel, Stellantis’e çok daha yenilikçi ve çevre dostu bir yaklaşım getiriyor. Euro 5 ve Euro 6 dahil olmak üzere oldukça geniş bir ürün yelpazesini destekleyen HVO Dizel, tamamen bitkisel ve hayvansal yağlardan üretiliyor. HVO Dizel, bitkisel, hayvansal ve atık yağlar gibi yenilenebilir hammaddelerden üretilen bir biyoyakıt. HVO üretmek için kullanılan hidrojenasyon işlemi, önemli ölçüde azaltılmış aromatik bileşik ve daha az kirletme oranına sahip kükürt içermeyen bir yakıt ortaya çıkarıyor. Böylece HVO Dizel, çok daha temiz ve çevre dostu bir alternatif olarak öne çıkıyor.
YENİ MASTER İLE AİLEYI TAMAMLADI
Renault, başta yeni Renault Master olmak üzere Kangoo ve Trafic’ten oluşan yenilenmiş hafif ticari ailesini pazara sundu. MAİS Genel Müdürü Dr. Berk Çağdaş, “Renault olarak yıllardır binek otomobillerde Türkiye’nin en çok tercih edilen ilk iki markasından biriyiz. Şimdiyse yeni ticari ürün gamımızla birlikte hafif ticari araçlarda da varlığımızı perçinleyecek ve markamızın başarısını katlayacağız. Kangoo, Master ve Trafic ile hedef kitlemize yalnızca yeni ticari modeller değil, aynı zamanda hafif ticari araç alanında yepyeni bir bakış açısı kazandırıyoruz. Ticari araç satışlarımızın minimum yüzde 20’lerde olmasını öngörüyoruz” dedi. Renault Master “aerovan” olarak rüzgar tünellerinde tasarlanan benzersiz tasarımıyla ticari araçlar dünyasında yeni bir çağ başlatmayı hedefliyor. IVOTY jürisi tarafından 2025 yılının ticari modeli seçilen yeni Master’ın fiyatları 1.4 milyon TL’den başlıyor.
- Resmi Gazete'de yayımlandı! 1 Ocak'ta Ankara, İstanbul ve İzmir'de bazı metro hatları 'ücretsiz'
- Narin Güran cinayeti davasında sona doğru! Sanıklar son savunmalarını yaptı: Enes'i kurtarma operasyonu yaptılar
- Resmi Gazete'de yayımlandı! Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığı kaldırıldı, yerine Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği oluşturuldu
- Bakan Uraloğlu: Azerbaycan uçağı için 8 kişilik heyet görevlendirildi
- DEM Parti'ye İmralı izni! Adalet Bakanı Tunç: Görüşme talebine olumlu yanıt verdik