40 gemilik yüzer güç kıtalara ‘ışık’ oluyor
Dünyanın en büyük yüzen enerji santrali filosuna sahip Karadeniz Holding, Afrika’dan Amerika’ya kadar kıtaların enerji ihtiyacını karşılıyor. Şirket, veri merkezlerine kesintisiz enerji sağlamak için ‘akıllı gemi-smartship’ projesini de hayata geçirdi. Karadeniz Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Zeynep Harezi, “Yakın gelecekte kurulu gücümüzü 10 bin megavata (MW) çıkarmayı planlıyoruz” dedi.
Toplam 40 adet yüzen enerji santrali (powership) ile bu alandaki dünyanın en büyük filosuna sahip olan Karadeniz Holding, Karayipler’den Batı Afrika’ya, Güney Amerika’dan Okyanusya’ya kadar pek çok bölgenin elektriğini sağlamaya başladı. Sıvılaştırılmış doğalgaz (LNG), doğalgaz ve düşük kükürtlü sıvı yakıt ile çalışabilen yüzer enerji santrallerinin kurulu gücü yakın zamanda 7 bin MW’den 10 bin MW’ye çıkarılacak. Şirket ayrıca ‘akıllı gemi-smartship’ projesi ile veri merkezlerine de kesintisiz elektrik sağlamayı hedefliyor.
HER OPERASYONA HAZIR
Gazetecilere açıklamalarda bulunan Karadeniz Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Zeynep Harezi, yüzen enerji santrallerinin öncelikle gelişmekte olan ülkelerin ilgisini çektiğini belirterek, “Dünyanın birçok farklı noktasından talepler almaya, enerji ihalelerine girmeye başladık. Kurduğumuz iş modelinin en önemli özelliklerinden biri, powership’leri henüz bir kontrat ya da ihale olmadan inşa edip, operasyona hazır hale getirmemiz. Dünyanın herhangi bir ülkesindeki ihalelere hazır tesislerimizle girebiliyoruz. Normal bir santral için 3-5 yıllık inşa süreci gerekirdi” dedi.
VERİ MERKEZLERİNE ÖZEL GEMİ GELİYOR
Zeynep Harezi, enerji yatırımlarının önümüzdeki 4 yılda ikiye katlanması gerektiğine vurgu yaparak, şu detayların altını çizdi: “Günümüzde bir data merkezinin ihtiyacı ortalama 800 megavat (MW). Dijitalleşme, enerji tüketimini de artırıyor. Data merkezleri, yapay zeka, IoT gibi teknolojiler özellikle gelişmiş ülkelerde önemli bir enerji talebi doğuruyor. Aynı şekilde elektrikli araçların giderek artan yaygınlığı da bu talebi körüklüyor. Biz de ‘akıllı gemi-smartship’ tasarımımızla özellikle veri merkezlerine kesintisiz elektrik sağlamayı hedefleyen projeler üzerinde çalışıyoruz. Şu anda ABD’de 6 farklı noktada lokasyon izinleri için görüşmelere başladık.”
LNG PAZARINI DOMİNE EDEBİLİRİZ
Harezi, bir Türk şirketi olarak, birkaç yıl içinde LNG piyasasını da domine edebilme şansına sahip olduklarını da vurguladı. Harezi, “Powership’lerimize yakıt tedarik etme işlemleri, bir geçiş yakıtı olarak kabul edilmiş olan doğalgazı, sıvı formda (LNG) depolayan taşıyan ve sonra tekrar gazlaştırarak denizde yüzen borularla powership’e gönderen FSRU (floating storage and regasification unit) dediğimiz özel gemilerle yapılıyor. Biz FSRU gemilerinin yapımına başladık. Filomuzda 10 tane FSRU olacak. Bunun 4’ü tamamlandı” dedi.
AFRİKA’YA ENERJİ VERİYOR
Dominik Cumhuriyeti, Brezilya, Gambiya, Gana, Sierra Leone, Gine Bissau, Senegal, Fildişi Sahili, Mozambik, Sudan ve Yeni Kaledonya gibi birçok ülkenin yüzde 10’undan yüzde 100’üne varan elektrik ihtiyacını şirket olarak kendilerinin karşıladığına dikkat çeken Harezi, şöyle devam etti: “Şu anda Afrika’da 10 ülkede enerji üretiyoruz. Senegal’de 350 MW kurulu gücümüz bulunuyor. Ayrıca çok yakın bir zamanda Senegal’de sıvı yakıttan LNG’ye geçeceğiz. Ayrıca Liberya’da şu anda bir çalışmamız var. 250 MW güç kurmayı planlıyoruz.”
ENDONEZYA’DA 5 ADANIN İHALESİNİ ALDI
Endonezya’da beş adadaki ihaleyi kazandıklarını da anlatan Harezi, şu bilgileri verdi: “6 ay içinde kurulması gereken gücü 54 günde kurarak santralleri devreye aldık. Dominik Cumhuriyeti’nde 200 MW gücümüz bulunuyor. Yeni bir ihale açıldığında buna 200 MW bir güç daha eklemeyi planlıyoruz. Brezilya şu anda amiral gemisi projemiz. Bu proje, dünyanın en hızlı hayata geçen ‘LNG-to-Power’ projesi olarak ön plana çıkıyor. Brezilya’da 4 tane powership bir tane de FSRU’dan oluşan toplam 5 gemimiz bulunuyor.”
DOĞAL AFETLER İÇİN YENİ KONSEPT TASARLADI
Şirket, yüzer altyapılardaki uzmanlığını kullanarak ‘lifeship’ adlı acil insani müdahale aracı konsepti geliştirdi. Zeynep Harezi, bununla ilgili çalışmayı da şöyle özetledi: “Olası İstanbul depremine karşı hazırlık olması amacıyla Lifeship Süheyla Sultan’ı tasarladık. Bu yüzer platformlar acil durumlarda 2 bin, 2 bin 500 kişiye kadar insan barındırabilen; 4-6-8 kişilik odalardan oluşan; aynı zamanda reviri, spor ve sosyal alanları; yemekhanesi bulunan kısaca kendi kendine yetebilen yüzer yaşam kentleri. 6 Şubat’taki depremden sonra bu gemimizi İskenderun Limanı’na gönderdik, hâlâ orada depremzedeleri ağırlıyor.”
İŞTE DÖNÜŞÜMÜN HİKAYESİ
Zeynep Harezi’nin verdiği bilgiye göre; Karadeniz Holding’in Afrika ülkelerinin kaderini değiştirecek hamleyi dede Rauf Osman Karadeniz 1948 yılında atmış. O yıl kurulan şirket ağır sanayi, kaynak ekipmanları ticaretiyle uğraşıyordu; sonrasında ise ana faaliyet alanı olarak enerjiyi belirlemiş. Bayrağı Rauf Bey’den devralan aile üyeleri Türkiye’de elektrik sektörünün özelleştirildiği 1996’da elektrik toptan ticareti, üretimi, uluslararası elektrik ticareti alanlarında lisans alan ilk Türk şirketi olmuş. Ardından, Türkiye’nin ilk elektrik ihracatını Irak’a, Silopi’de bulunan santralleri üzerinden gerçekleştirilmiş. Tam da bu esnada, birçok ülke ve şirketin normalden çok daha hızlı ve güvenilir elektriğe ihtiyaç duyduğunu fark edilince ‘powership projesi’ doğmuş.
- Borsacı Nihat Özçelik tutuklandı
- Türkiye'nin Şam Maslahatgüzarı Köroğlu: Başbakan ve Ahmed eş-Şara ile görüşeceğiz
- Cumhurbaşkanı Erdoğan: Emeklilerimizi enflasyona ezdirmeyeceğiz
- 112 sapığı, personeli canından bezdirdi! 4 ayda 11 bin 156 asılsız ihbar
- Oğlunun hayatını kurtaran kahraman baba: Neredeyse ben de ölüyordum