43 milyar dolarlık gıda çöp oluyor
Türkiye’de her gün 26 milyon ton gıda israf ediliyor ve toplamda yıllık 43 milyar dolarlık gıda israfı oluyor. Gıda yetersizliğinin ve iklim değişikliğinin konuşulduğu bugünlerde sürdürülebilir bir yaşamın karşısındaki en büyük tehdit olan israfa dikkat çekmek amacıyla şirketler kampanyalar yapmaya devam ediyor.
HÜLYA ÇAYLAK
Küresel iklim değişikliğinin ve sürdürülebilirliğin konuşulduğu bugünlerde bir yandan da tüketim giderek artıyor. Dünya Ekonomik Forumu’nun (WEF) raporuna göre, dünya nüfusu 2050’de 10 milyara ulaşacak. Bu nüfusu beslemek için küresel gıda üretimi yüzde 50 artmalı. Ancak üretimin aksine gıda israfı katlanarak artıyor. Dünyada her yıl 1.3 milyar ton, Türkiye’de ise 26 milyon ton gıda israf ediliyor. 12 milyon ekmek çöpe gidiyor yani her gün 4 ekmekten biri çöp oluyor. Enerjide de durum aynı. Türkiye’de her yıl enerjinin yüzde 35’i boşuna harcanıyor. Hal böyle olunca şirketler konuyla ilgili önlemler alıyor.
DOĞAL KAYNAKLAR TÜKENİYOR
Hem gıda hem de enerji sektöründe faaliyet gösteren Eksim Holding de bunlardan biri. Gıda israfıyla ilgili konuşan Eksim Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ebubekir Tivnikli, “Maalesef ülkemizde yıllık gıda israfının boyutu 43 milyar dolar. Bu devasa israf tablosunu değiştirmek için tüm kurumlara görev düşüyor. İklim değişikliği ve doğal kaynakların tükenmesi gibi sorunlar, toplumun her kesimini sorumlu kılıyor. Bu nedenle, israfla mücadele için ‘Yeteri Kadar En Doğru Karar’ kampanyasını hayata geçiriyor ve bizimle çözüm üretmek isteyen herkesi israf karşıtı bu seferberliğe davet ediyoruz” dedi.
BİLİNÇSİZ TARIM VE SULAMA
Kampanyanın iş yapış şekillerini yeniden düşünmeye çağıran bir davet niteliği taşıdığını vurgulayan Tivnikli, “Bugün, enerji ve gıda olmak üzere iki stratejik iş kolunda yer alıyoruz. Ailemizden bize miras kalan değerlerin temelinde, büyüklerimizin israf etmemeye dayalı anlayışı yer alıyor. Biz de bu anlayışı kurum kültürümüzün temeline yerleştirdik” dedi. Öte yandan bilinçsiz tarım ve sulama uygulamalarının da israfa sebep olduğunu belirten Tivnikli, “Bu duruma duyarsız kalamayarak toprağın ve suyun değerini hatırlatacak bir seferberlik hareketi başlatmak için yola çıktık” diye konuştu.
10 BİN ÖĞRENCİ HEDEFTE
Kampanyanın detaylarını paylaşan Eksim Holding Kurumsal İletişim Direktörü Yusuf Ekiz ise öncelikli olarak Dicle Elektrik’in Diyarbakır Milli Eğitim Müdürlüğü ile işbirliklerine imza attığını belirterek, ‘Dicle’nin Rüyası’ isimli tiyatro oyununu, Dicle Elektrik’in gönüllü çalışanlarıyla devreye aldıklarını kaydetti. Tiyatro oyunuyla Dicle Elektrik’in hizmet bölgesindeki 6 ilde 5 bin öğrenciye ulaşmayı planladıklarını söyleyen Ekiz, “Kampanyamız süresi boyunca diğer grup şirketlerimizin faaliyet gösterdiği 10 farklı ilde, 10 bin ilk ve ortaokul öğrencisine ulaşmayı hedefliyoruz” dedi.
GÜBREYE DÖNÜŞÜYOR
Konuşmasında Türkiye’de içme sularının yüzde 70’lik kısmının tarımsal sulama amacıyla kullanıldığının altını çizen Yusuf Ekiz, sulama verimliliğinin artması için ‘Bir Destek, Bin Bereket Eğitim Programı’nı devreye aldıklarını açıkladı. Ekiz, “Bu programla çiftçilerimize kapsamlı teorik ve uygulamalı eğitimler veriyoruz. İki yılda, doğrudan ve dolaylı olarak toplam 10 bin çiftçiye ulaşmayı hedefliyoruz” dedi. Ekiz, “Ayrıca zincir fırın-kafe mağazamız Aslı’nın üretim tesislerinden çıkan gıda atıklarını, geri dönüştürerek gübre olarak doğaya kazandırıyoruz” diye belirtti.