6 elektrikli araca 1 şarj soketi düşüyor
Bir taraftan elektrikli araç sayısı rekor kırıyor diğer yandan şarj istasyonu yatırımları hızla devam ediyor. 169 şirketin yaptığı yatırımlar sonucunda şarj soketi sayısı 26 bine ulaştı. Şu anda her 6 araca 1 soket düşüyor. 2030’a kadar Türkiye’deki elektrikli araç sayısının 1.3 milyona, şarj noktasının 142 bin adede ulaşması bekleniyor.
“Elektrikli araç sayımız son iki yılda 6 binden 154 bine, şarj soketi sayımız ise 3 binlerden 26 bine ulaşmış durumda. Bu kadar kısa sürede bu olağanüstü bir gelişme. Ayrıca elektrikli araç başına düşen soket gücü ve hızlı (DC) soket sayısı açısından Avrupa birincisiyiz. Şarj ağımızın 3’te birini DC hızlı soketler oluşturuyor ve bu da elektrikli araç kullanıcılarımızın daha hızlı bir şekilde araçlarını şarj etmelerine imkan tanıyor. Toplam soket sayısına baktığımızda da ülkemizde yaklaşık her 6 elektrikli araca bir şarj soketi düşüyor, AB ortalaması ise 13.”
169 LİSANSLİ ŞIRKET VAR
Bu sözlerin sahibi Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) Başkanı Mustafa Yılmaz. Elektrikli araç sektöründe yaşanan gelişmelere dikkat çeken Yılmaz, Nisan 2022 yılında şarj hizmetleri alanında faaliyet gösteren şirket sayısının sadece 5 iken, şu anda 169 adet lisanslı şirketin sahada hizmet verdiğini ve ülke çapında yatırımlarını sürdürdüğünü kaydetti. Yükümlülüklerini yerine getirmeyen 30 şirketin lisansını sonlandırdıklarını kaydeden Yılmaz, tüketicilerin kaliteli ve uygun fiyatlı şarj hizmeti almasını sağlamak için denetimleri aralıksız sürdürdüklerini vurguladı.
YENİLENEBİLİR ENERJİDEN
Elektrikli araçların tamamen yenilenebilir enerji ile şarj edilebilmesini sağlayan düzenlemeleri de hayata geçirdiklerini belirten Yılmaz, “Tüm şarj istasyonlarımızın yaklaşık yarısı ‘yeşil şarj istasyonu’, şarj için tükettiğimiz elektriğin dörtte üçü yenilenebilir enerjiden karşılanıyor. 2053 net sıfır emisyon hedefimize uyumlu şekilde ulaştırma sektörünün dönüşümüne katkı sağlıyoruz” diye konuştu. Yılmaz, 2030 yılında elektrikli araç sayısının 1.3 milyon, şarj noktası sayısının 142 bin adet; 2035 yılında ise elektrikli araç sayısının 3.3 milyon, şarj noktası sayısının ise 273 bin düzeyinde olmasını öngördüklerini kaydetti.
ÖNLİSANS SÜRECİYLE İLGİLİ İDDİALARI DA YANITLADI
Depolamalı RES/GES önlisans başvuru sürecinde 56 milyar dolarlık usulsüzlük yapıldığı yönündeki iddialarını da değerlendiren Yılmaz, depolamalı RES/GES önlisans sürecinin EPDK’ya kanunla verildiğini, sektörün katkısı ile yönetmelik hazırlandığını, yönetmeliğin Resmi Gazete’de çıkmasının akabinde de başvuruların sırasıyla alındığını bir kez daha hatırlattı. Yılmaz, şunları söyledi: “Sektörden habersiz önlisans verilemeyeceğini dahi anlamıyorlar. Sadece internet sitemize baksalar kimlere önlisans verildiğini görecekler ama niyetleri başka. Enerji sektörünün ‘e’sini bilmeden, birilerinin önlerine getirdiği yalan yanlış bilgileri paylaşıyorlar.”