75 milyon euro'luk 'final' ekonomisi
UEFA Şampiyonlar Ligi Finali bu yıl 10 Haziran Cumartesi akşamı Manchester City ve Inter arasında İstanbul’da oynanacak.
Hülya Çaylak-POSTA - UEFA Şampiyonlar Ligi ana sponsoru Mastercard ve ödeme ekosisteminin oyuncularından Garanti BBVA Ödeme Sistemleri ortak düzenledikleri bir toplantıyla İstanbul’da gerçekleşecek final maçının ekonomik açıdan kente katkısına ilişkin bir analiz paylaştı. Buna göre, 10 Haziran’da oynanacak maçın Türkiye’ye cuma-pazar günlerini kapsayan üç günlük dönemdeki yaklaşık getirisi 75 milyon Euro’ya (yaklaşık 1.6 milyar TL) ulaşacak.
HARCAMALAR YÜZDE 50 ARTIYOR
Etkinlikte konuşan Mastercard Türkiye ve Azerbaycan Genel Müdürü Avşar Gürdal, “Final için 60 bin turistin İstanbul’u ziyaret etmesini bekliyoruz. Önceki finallerde, finalin olduğu hafta harcamalar, bir hafta öncesine göre yüzde 50 artmış. Dolayısıyla İstanbul’da da benzer bir şey olmasını bekliyoruz” dedi. Gürdal, “Bu organizasyonların ülke tanıtımına büyük katkısı var. Şehrimize bir kere gelen turist, tekrar gelmek istiyor. Ülkesine döndüğü zaman akrabalarına, arkadaşlarına, tanıdıklarına ülkemizi anlatıyor ve onları da ülkemize çekiyor” diye ekledi.
1 GÜNDE 300 DOLAR
Finalin ülke turizmine olan katkısını anlatan Gürdal, “Finalde ülkemize geldiğinde bir turist, takriben 300 dolar harcıyor. Burada da 3 gün kalmasını bekliyoruz. 3 günde de 900 dolar harcama yapmasını bekliyoruz. Şöyle bir istatistik daha var; gelen bir turistin yaklaşık yarısı, başka şehirlere de gidiyor ve bir yüzde 30 da orada ekstradan harcama yaptığını görüyoruz. Dolayısıyla 1.000 Euro’nun üstünde harcama yapacağını tahmin ediyoruz. Finallerde en çok konaklama ve restoran harcamalarında artış görüyoruz. Ayrıca ülkemizde, finalin giyim, kuyum ve sağlık sektörlerinde de harcamaların artıracağını öngörüyoruz”
İTALYANLAR İSTANBUL’DA KALIR İNGİLİZLER GÜNEYE İNER
Garanti BBVA Genel Müdür Yardımcısı ve Garanti BBVA Ödeme Sistemleri Genel Müdürü Murat Çağrı Süzer ise “Son üç final incelendiğinde, taraftarların yüzde 47’sinin finalin yapıldığı şehir dışına da seyahat ettiği görülüyor. Final şehirlerinde yaptıkları harcamalara ek olarak, ülkeye yüzde 23 ekstra gelir sağlıyorlar. Türkiye’ye maç sebebiyle gelecek olan İngiliz, İtalyan taraftarlar da geldiklerinde harcama yapacak. İtalyanlar genelde İstanbul’da kalır. Dolayısıyla harcamaların yüzde 70´ini İstanbul’da yaparlar. İngilizler ise güneye iner. Yani onların harcamalarının yarıya yakınının güneydeki şehirlerde olmasını bekliyoruz” dedi.
NORMAL GÜNÜN 3.5 KATI FAZLA
Pandemi sonrası futbol ekonomisinin 2021’den 2022’ye yüzde 66 büyüyerek 3.5 milyar liraya ulaştığını söyleyen Süzer, Türk taraftarların harcama alışkanlıklarıyla da ilgili şunları söyledi:
“Maç günlerinde taraftarlar normal bir günün 3.5 katı kadar kredi kartlarıyla alışveriş, harcama yaparlar. Bu özellikle restoranlarda olur. Derbi maçlarının olduğu zaman da o bölgenin etrafındaki esnafta yüzde 30 gelir artışı görürüz. Restoran harcamalarında Türkiye genelinde yüzde 20’nin üzerinde bir artış görürüz.”