Akaryakıtta milyarlarca liralık vergi kaybına son
Akaryakıt sektöründe usulsüz fatura kullanımından kaynaklanan vergi kayıplarının önüne geçmeyi hedefleyen Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS), 2025 itibarıyla devreye alınacak. Sistem milyarlarca lira vergi kaybını önlediği gibi akaryakıt dağıtım sektöründe de adil rekabet sağlayacak.
Türkiye’de halihazırda trafiğe kayıtlı 29 milyon taşıt bulunuyor. Bunlar içinde yaklaşık 8 milyon araç akaryakıt harcamalarını gider göstererek vergi indirimi elde eden vergi mükelleflerine hizmet veriyor. Bu sayının 3 milyon civarındaki kısmı ise halihazırda ticari Taşıt Tanıma Sistemi (TTS) bulunan araçlar. Yakıt harcamalarını gider olarak göstermek için araçların kiralama yoluyla edinilmesi veya işletmeye dahil olması ve işte kullanılması gerekiyor.
ELLE PLAKA GİRİŞİ BİTECEK
Mevcut sistemde akaryakıt verilen aracın plaka bilgisi istasyon görevlisi tarafından el ile giriliyor. Bu durum, akaryakıt alan taşıta ait olmayan bir plakanın sisteme işlenerek usulsüz fatura oluşturulmasına imkan veriyor. Usulsüz faturalardaki akaryakıt harcamalarının gider gösterilerek vergiden düşülmesi sebebiyle her yıl milyarlarca liralık vergi kaybı oluşuyor. Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS), plakaların elle girişini, dolayısıyla usulsüzlükleri de önleyecek.
YERLİ SİSTEM KURULUYOR
Yeni sistemin kurulum ve işletme görevi Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü’nce üstleniliyor. Sisteme ilişkin açıklamalarda bulunan Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Hekim, şunları söyledi: “UTTS ile hem vergi kaybı önlenerek ekonomi korunacak hem de vergi mükellefleri için bilgi güvenliği, şeffaflık ve kampanyalar sayesinde tasarruf elde etme gibi imkanlar olacak. UTTS altyapısında yazılım ve donanımın yerli üretimini sağlamak için üretim merkezi kurulması çalışmaları devam ediyor.”
DÖVİZ İÇERİDE KALACAK
Donanım üretim merkezinin 2025’te faaliyete başlaması ile UTTS donanımlarının yerli ve milli olarak seri üretimine geçileceğini belirten Mehmet Hekim, geçici bir süre için Almanya, İngiltere ve Çin’den yapılan donanım ithalatının son bulacağının altını çizdi. Hekim, yerli üretim sayesinde donanım tedariki için yurtdışına çıkan dövizin ülkede tutularak cari açığın azaltılmasına katkı sağlanacağını da belirtti.
TÜRKLER ÜRETTİ
Yerli yazılımla verilerin Türkiye’de kalacağına da işaret eden Mehmet Hekim, sözlerine şöyle devam etti: “Böylece katma değeri yüksek teknoloji üretimi ile yerli teknoloji ekosistemi de desteklenmiş olacak. UTTS veri akışının tasarım ve altyapısı da tamamen ülkemizde hazırlanıyor. UTTS kapsamında taşıt plaka bilgileri tamamen yerli yazılımcı ve mühendis ekipler tarafından geliştirilen yazılımlar üzerinden gerçekleşecek. Sistem dahilinde taşıt plaka bilgileri ve benzeri tüm veriler Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun (BTK) denetim ve kontrolüne tabi olan ve Türkiye’de bulunan veri merkezindeki sunucularda tutulacak.”
13 BİN İSTASYONA YAYILACAK
UTTS kapsamında kurulacak olan merkezi altyapı ile mevcut durumda sadece bir TTS programına üye olma kısıtı ortadan kalkacak. Yurt genelindeki yaklaşık 13 bin akaryakıt istasyonunun tamamında kurulacak olan UTTS altyapısı ile TTS hizmeti sunulan istasyon sayısı 7 binden 13 bin istasyona yükselecek. Yapılan akaryakıt satışları Yeni Nesil Pompa Ödeme Kaydedici Cihaz’dan başlayacak ve Yeni Nesil Pompa Ödeme Kaydedici Cihaz’da sonlandırılacak. Bu amaçla, pompalardaki ödeme kaydedici cihazların yazılımları güncellenerek UTTS entegrasyonu sağlanacak. Akaryakıt dağıtım şirketlerinin işlettiği ve yaklaşık 3 milyon araçta bulunan Taşıt Tanıma Sistemi de UTTS’ye entegre edilebilecek.
- Yenidoğan çetesi davasında dikkat çeken itiraf! 'Fırat Sarı'ya hasta yönlendirip para aldım'
- İstanbul'da şehre inen kurt köpeklerle oynadı
- Cumhurbaşkanı Erdoğan: Enerjide hedef tam bağımsız Türkiye!
- Bakan Göktaş: Şehit öğretmenlerimizin hatıraları gelecek nesillere aktarılacak
- Genç balerin Eylül Sıla odasında ölü bulundu, geriye soru işaretleri kaldı! Acılı baba ilk kez konuştu