Çimentoya teknoloji kattı! Betonun ömrünü 100 yıla çıkardı
birleşince klasik formunun çok ötesine geçti. Dünya çimento üretiminde söz sahibi olan Türkiye, bu noktada başı çeken ülkelerden. İnovatif ürünleriyle en çok dikkat çeken yerli şirket ise Sabancı Topluluğu çatısı altındaki Çimsa.
BİLAL EMİN TURAN
Hem gri, hem de beyaz çimento üreten şirketin son yatırımı ‘kalsiyum alüminat çimento’ (CAC) alanında oldu. Mersin’de 1.5 milyar lira yatırımla 16 ayda devreye alınan tesisle şirket, dünyada CAC üreten ilk 3 şirketten biri haline geldi.
1 AY YERİNE 6 SAATTE DAHA DAYANIKLI
CAC, ısıya dayanıklı, yüksek performans ve dayanım gösteren özel bir çimento. ABD’de yer altındaki kanalizasyon borularının ömrünü uzatmak için kullanılıyor. Normal bir çimentoyla yapılan beton kanalizasyon borularının ömrü 20 yılken, CAC uygulandığında ömrü 100 yıla çıkıyor. Maden sahalarının duvarlarında da kullanılan CAC, gri çimentonun bir ayda kazandığı dayanıma 6 saatte ulaşıyor. Yüksek sıcaklığa dayanıklı olduğu için 1500 dereceye kadar bozulmuyor. Japonya’da dünyanın en kaliteli çeliği, fırınlarında CAC kullanarak üretiliyor.
İHRACATTA 8 KAT FAZLA KAZANÇ
Özetle CAC, hem teknolojik ve stratejik bir malzeme hem de ihracat birim değeri daha yüksek. Bir torba gri çimento x birim fiyata satılırken, beyaz çimento 3x birime, tamamına yakını ihraç edilen CAC da 8x birime satılıyor. Tesisin devreye girmesi nedeniyle Sabancı Topluluğu’nun üst yöneticileri, Çimsa Mersin Fabrikası’nda basın mensuplarıyla bir araya geldi. Burada açıklama yapan Sabancı Holding CEO’su Cenk Alper, “Dünyadaki malzeme devriminin öncülerinden biri olacağız” diye konuştu.
ODAĞINDA MALZEME DEVRİMİ VAR
“Türkiye’yi geleceğe taşıyacak sıçramayı yapacaksak, dünyadaki malzeme devrimine seyirci kalamayız” diyen Alper, sözlerine şöyle devam etti: “Bu devrimin ateşini biz yakmalıyız. Teknoloji gücümüzü, geleceğin malzemelerini yaratmak için kullanmalıyız. Yeni ekonominin tüm kurallarına göre topluluğumuz yeniden yapılandırıldı. Çimsa’yı, Akçansa’yı ya da Sabancı Building Solutions’ı, sadece çimento üreticisi olarak konumlamıyoruz. Şirketlerimiz, ileri malzeme teknolojileri ve dijital teknolojiler alanında aktif araştırmalar yapan multidisipliner yapılar.”
KARBONSUZLAŞMADA ÖNCÜ
Çimentonun Borsa İstanbul’da ‘Taş Toprak Endeksi’nde yer aldığını ancak Çimsa ile hem bu endekste hem de Sürdürülebilirlik Endeksi’nde yer aldıklarını anlatan Cenk Alper, “Çimento sektörü, bölgeseldir. Bırakın dünyayı; bir bölgeden başka bir bölgeye transfer edilemez, rekabetçi olamaz’ deniliyordu. Çimsa, bugün dünyanın dört yanına bu ürünleri ihraç ediyor. ‘Çimento teknolojik bir ürün değil’ deniyordu. Biz Türkiye’nin sektöründeki ilk teknoloji Ar-Ge merkezi olan Formülhane ile Mersin’den Münih’e bir teknoloji üssü kurduk. ‘Çimento sektörü, karbon ayak izi en yüksek sektörlerden biri’ deniyordu. Ama karbonsuzlaşma yolculuğunda ülkemizde en hızlı ilerleyen şirketlerden ikisi Çimsa ve Akçansa” diye konuştu.
ABD’DE 82 MİLYON DOLARLIK YATIRIM
Sabancı Holding Malzeme Teknolojileri Grup Başkanı Burak Orhun, Mersin’deki CAC tesisindeki üretimin yüzde 90’ının ihraç edildiğini söyledi. Orhun, “ABD’de yatırımına devam ettiğimiz gri çimento öğütme tesisimizle, bölgede beyaz çimentonun yanı sıra gri çimento pazarında da aktif şekilde yer alacağız. 82 milyon dolarlık yatırımla hayata geçireceğimiz tesisimizi 2025’in son çeyreğinde devreye alacağız” dedi.
Çimsa, Mersin’deki Ar-Ge Merkezi Formülhane’de yapı malzemeleri için teknolojiler geliştiriyor. Kampüste sergilenen beyaz çimentodan üretilen 3D ev de bunlardan biri. 80 metrekarelik ev, Çimsa’nın özel olarak tasarlayıp patentini aldığı 3D yazıcı ile 1 aydan kısa sürede üretiliyor ve 1.2 milyon liraya mal ediliyor. Böylece, deprem ülkesi olan Türkiye’ye bir barınma alternatifi sunuyor.
GLOBAL PAZAR PAYINI ARTIRIYOR
6 kıtada 70’den fazla ülkeye ihracat yapan Çimsa’nın CEO’su Umut Zenar da şu bilgileri verdi: “Türkiye’de 3 entegre fabrikamız, ABD’de öğütme tesisimiz, 4 farklı uluslararası terminalimiz var. ABD’de yüzde 20, İspanya’da ise yüzde 50’ye yakın pazar payına sahibiz. Başarımızı katma değerli ürünlere borçluyuz. İspanya’da 2021’de Bunol’de satın alma yaptık ve bu sayede beyaz çimentoda liderliğe oynuyoruz. Şimdi aynı başarıyı CAC ile yakalayacağız. Mersin yatırımımızla Çimsa’nın CAC klinkeri üretim kapasitesi yıllık 65 bin tondan 131 bin tona yükselttik. Başlıca pazarlarımız Avrupa, Kuzey Amerika, Çin ve Hindistan.”