EkonomiDört tekere şeffaf koruma

Dört tekere şeffaf koruma

Paylaş
Dört tekere şeffaf koruma

Aracı taş izlerine, kuş pisliğine, asitli yağmurlara, ziftlere, hafif çizilmelere ve otoparkta sürtmelere karşı koruyan şeffaf kaplama talebi son dönemde adeta patladı. Araç fiyatlarının çok yükselmesi, boya gibi işçilik maliyetlerinin de artması bunda etkili oluyor. Ancak piyasada çok farklı ürün var. Doğru ürün ve uygulamayı bulmak ise çok kritik. İşte merak edilen detaylar...

Sıfır otomobil alanlar bayiden mutlaka ya seramik kaplama ya da boya koruma işlemi yapılmasını talep eder. Çünkü bu işlemler hem aracın parlak görünmesini sağlıyor hem de aracı dış etkenlerde koruyor. Artık C sınıfı orta segment bir aracın sıfır fiyatı 1.5 milyondan başlıyor. Yılların birikimiyle araç satın alanlar da onu korumak için her türlü yöntemi araştırıyor. Son günlerde bu araştırmalar PPF (Paint Protection Film) diye tabir edilen boya koruma filmlerinde yoğunlaşmış durumda. Yani seramik kaplama tahtını çoktan kaptırmış. Sosyal medyada bu uygulamayla ilgili çok fazla reklam da dönüyor.

Haberin Devamı

SIRAYA GİRMEK GEREKİYOR

Özetle PPF kaplama piyasasında işler şu sıralar çok yoğun, talep de çok fazla… İşlem için günler öncesinden randevu alıp sıraya girmek gerekiyor. PPF’le aracın tamponu, kapıları, tavanı, çamurlukları, sunroof’u, direkleri özetle gözle görülen her detayı kaplanıyor. Kaplama sayesinde araçlar oluşabilecek mıcır izlerinden, yeni asfaltlanmış bölgedeki zift lekelerinden, reçineden, katrandan, otoparkta yanaşırken oluşan sürtüklerden, yakın parkta kapı açılmalarıyla meydana gelebilecek çiziklerden, kuş pisliğinden ve güneş yanıklarından korunuyor.

DEĞER KAYBI DA YAŞAMAZ

Su kaydırma özelliği, parlaklığı ise kaplamanın diğer artıları arasında. Peki her PPF aynı özelliğe mi sahip? İşlem ücreti ne kadar? Kime yaptırmalı? Araç için neden gerekli? Tüm bu detayları İstanbul Güngören’de bizzat kaplama işiyle uğraşan esnafla yani Autocity’nin sahibi Ömer Satılmış’la konuştuk. Boya işlemi gören aracın ikinci elde değer kaybettiğine dikkat çeken Satılmış, “Örneğin; bugün trafikte çok fazla motosiklet var. PPF yaptıran bir araç sahibi kazayla bu motosikletin kapıya çamurluklara yüzeysel sürtmelerinde boya yaptırmaktan kurtulur” dedi.

Haberin Devamı

5 YILA KADAR ÖMRÜ VAR

PPF’li yüzey çizilse dahi boyanın ilk günkü gibi korunacağına işaret eden Ömer Satılmış, “İyi bir PPF malzeme kullanılmışsa 5 yıl aracı ve boyayı korur” bilgisini paylaştı. Satılmış PPF seçiminin doğru yapılması gerektiğini belirterek şunları söyledi: “Piyasada her bütçeye göre ürün var. Bir aracın tamamını 20 bin liraya da 40-50 bin liraya da kaplatabilirsiniz. Fiyatlar tamamen ürünle ilgili. İki tür kaplama ürünü var. Bunların da kalitesini içindeki poliüretan miktarı belirliyor. İlki TPH dediğimiz daha az poliüretan içeren üren. İkincisi ise yüzde 100 poliüretan olan TPU.”

ESNEK VE KENDİNİ YENİLİYOR

TPU’nun esnek, yırtılmama ve kendini onarma özelliği olduğunu aktaran Ömer Satılmış, “Kaliteli bir TPU ile araç kaplanırsa 40-50 bin liranın altında olmaz. Eğer daha az fiyatlar söyleniyorsa o ürün TPH’dir. TPH yırtılan bir malzemedir. Koruyucudur ama ömrü TPU kadar uzun değildir. Araç üzerinde en fazla 2-3 yıl kalmalı. Yoksa boyaya zarar verebilir. TPH ile tam araç kaplama 20-30 bin lira civarında. İki ürün arasındaki farkı anlamanın bir diğer yolu da yakma testi. TPH’ı çakmakla yakarsanız siyah duman çıkarır, TPU’da ise duman oluşmaz” diye konuştu.

Haberin Devamı

‘PAHALI’ DİYEN BU HESABA BAKSIN

Bugün 50 bin liraya yaptırılan bir PPF TPU uygulaması yırtılmama özelliği ve esnekliği sayesinde aracı ciddi şekilde koruyor. Örneğin trafikte seyir halindeyken dengesini kaybeden bir motosiklet araca sürtse, arkadan öne kadar 4 farklı parçada (arka çamurluk, arka kapı, ön kapı, ön çamurluk) boya oluşabilir. Bu durumda 30 bin lira civarında boya maliyeti, 100 bin lira değer kaybı oluşabilir. Zarar 130 bin lira. Oysa 40-50 bin liraya yapılan TPU korumayla boya ihtiyacına gerek kalmıyor. Tramer değer kaybı yaşanmıyor. Deforme olan TPU sökülüyor, yerine yenisi yapıştırılıyor.

KISMİ UYGULAMA MANTIKLI MI?

Uygulama biraz bütçeyi zorladığı için bazı araç sahipleri kısmi kaplamayı (sadece kaput veya kapılar gibi) tercih edebiliyor. Ancak Ömer Satılmış, “Kısmi kaplama mantıklı değil. Çünkü aracın her yeri zarar görebilir. Değer kaybı yaşanmaması için her yeri kaplanmalı” dedi. TPU kaplamanın istendiği zaman boyaya zarar vermeden sökülebildiğini belirten Satılmış, “Kaplama söküldüğünde boyanın ilk günkü gibi özelliğini korumuş oluyor” detaylarını verdi.

Haberin Devamı

SERAMİK MI FİLM Mİ?

Uzmanlar, 15-20 bin liraları bulan seramik kaplamanın sadece parlaklık ve su iticiliği sağladığını belirterek, “Ama PPF gibi asla koruma sağlamaz. Bu yüzden PPF öneriyoruz” diye konuştu.

UYGULAMA 8-9 SAAT SÜRÜYOR

Aracın tamamının kaplatılması üç kişiyle yaklaşık 8-9 saati buluyor. Bu işi yapan personel çok hassas işlem yapıyor. Mutlaka doğru ve güvenilir firmalardan hizmet alınmalı. Her düşük fiyat veren doğru uygulama yapmayabilir. Ayrıca sektörde ciddi bir eleman açığı da var. Kaplama işinde çalışanların aylık kazancı 40-50 bin lirayı buluyor. Yeni başlayan personel ise 20 bin lira civarı kazanıyor.

Haberin Devamı