E-Ticarette 6 milyar sipraişle 1.8 milyarlık hacim
Finansal teknoloji şirketi iyzico, Dogma Alares ve Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) işbirliğiyle hazırlanan ‘2023 Türkiye E-Ticaret Ekosistemi Raporu’nun sonuçları açıklandı.
Gazete Haberi
Rapora göre Türkiye’deki e-ticaret büyümesi 2020’den bu yana düzenli olarak artıyor. Pandemi sonrası, 2021’e geçerken yüzde 69 olan Türkiye e-ticaret satış hacminin büyüme oranı bir sonraki yıl yüzde 110 olarak gerçekleşti. 2023’te ise yüzde 132 büyüyen e-ticaret sektörünün satış hacmi 1 milyar 855 milyon TL’ye ulaştı. 2020-2021 ve 2021-2022 arasında e-ticaret işlem sayısı sırasıyla yüzde 45 ve yüzde 43 büyürken 2023’te işlem sayısının yıllık büyüme oranı yüzde 23 oldu ve 6 milyar adete yakın e-ticaret işlemi gerçekleşti.
CİDDİ BÜYÜME POTANSİYELİ
Türkiye’nin e-ticaret hacmi dolar bazında değerlendirildiğinde ise 2022- 2023 yıllarında yüzde 64 büyüyen e-ticaret pazarı, 2023 yılı sonunda eriştiği 78 milyar dolarlık büyüklük ile paydaşlar için geleceğe dair umut verici bir tablo ortaya koymaya devam ediyor. Yaklaşık 1.9 milyar TL’lik hacim değeri ile Türkiye’deki e-ticaret faaliyetleri, 2023 yılında Gayrisafi Yurt İçi Hasıla’nın (GSYİH) yüzde 6.8’ine karşılık geldi. Türkiye’deki perakende e-ticaret hacmi ise toplam perakende hacminden aldığı yüzde 18.3’lük pay ile dijital dönüşümün perakende sektöründe etkili olduğuna işaret etti. Tüm bu veriler sonucu ortaya çıkan tablo, Türkiye’de e-ticaret sektörünün ciddi büyüme potansiyelini sürdürdüğünü gösterdi.
İSTANBUL AÇIK ARA ÖNDE
İlk 5 sırada yer alan sektörler toplam işlem hacminin yüzde 58.6’sı ve toplam işlem sayısının yüzde 50.2’sini oluşturdu. Moda ve aksesuar sektörü birinciliğini korudu. İstanbul’daki satıcılar toplam e-ticaret hacminin yüzde 90’ını, işlem sayısının ise yüzde 77’sini gerçekleştirdi. İstanbul’un açık ara farkla liderliğini korudu.
İNDİRİM ETKİSİ
2023’te öne çıkan özel alışveriş günlerine bakıldığında büyük indirimlerin uygulandığı kasım ayındaki “Black Friday” haftası yılın en aktif haftası oldu. Ortalama sepet tutarındaki en yüksek harcama 941 TL ile “Black Friday” haftasında yapıldı. Kitap ve kırtasiye ürünlerinin düşük maliyetleri nedeniyle, okula dönüş haftası diğer özel günler arasında ortalama 566 TL sepet tutarı ile en düşük harcama yapılan dönem olarak kaldı.
SEPET TUTARI 492 TL OLDU
Raporda öne çıkan diğer başlıklar şöyle:
* Ortalama sepet büyüklüğü 2023’te yüzde 108 büyüdü ve 255 TL artarak 492 TL’ye yükseldi.
* Ortalama sepet tutarının aylara göre değişimi incelendiğinde çeşitli kampanyaların bulunduğu kasım ayı ortalama 795 TL ile ilk sırada yer aldı.
* Türkiye’deki 18-65 yaş aralığında yer alan müşterilerin demografik profili incelendiğinde, toplam e-ticaret hacminin yüzde 42’sini 26-35 yaş grubu oluşturdu.
* 2023 yılında küresel e-ticaret ödemelerinin yüzde 63’ü alternatif ödeme yöntemleri aracılığıyla gerçekleşti.
* 15.00-18.00 arası işlem sayısı zirve noktasına ulaştı.
- Bakan Göktaş: Şehit öğretmenlerimizin hatıraları gelecek nesillere aktarılacak
- Genç balerin Eylül Sıla odasında ölü bulundu, geriye soru işaretleri kaldı! Acılı baba ilk kez konuştu
- Meclis'teki 'kayyum' kavgası... CHP lideri Özel: İstenmeyen görüntüler
- Karısını uyurken öldüren kocadan 'otostop' itirafı!
- Hemşire Selen’in şüpheli ölümü! Anestezi uzmanı için istenen ceza belli oldu