Fuarda rota Türkiye
Dünyada her yıl yaklaşık 30 bin fuar düzenleniyor. Bu alanda en büyük ülke yılda 6 bin fuarla Çin. Dünya fuarcılık pazarından Türkiye’nin aldığı pay ise yaklaşık yüzde 1.6 seviyesinde. Türkiye’de her yıl 200 organizatör firma, ortalama 400 adet fuar düzenliyor.
MELTEM KARA
Küresel fuarcılık sektöründe aldığı pay düşük olsa da pandemi sonrasında Türkiye bu alanda büyük bir atak yaptı. Yabancı ziyaretçi sayısı ve yurtdışından katılımcı sayısı her geçen gün artarken, dünyanın önemli ihtisas fuarları da Türkiye’de düzenlenmeye başlandı.
VİZE SORUNLARI ETKİLEDİ
Tüyap’ın ‘Mirasımız Gelecek’ vizyonunu açıkladığı toplantıda sektöre ilişkin gelişmeleri paylaşan Tüyap Fuarlar Yapım A.Ş. Genel Müdürü İlhan Ersözlü, pandemide duran fuarcılık sektöründe süreç bittikten sonra en iyi çıkışı Türkiye’nin yaptığını söyledi. Ekonomik konjonktür, üretim-tedarik zincirinin Türkiye’ye kayması, Türkiye’nin bölgesinde güvenli liman olması, vize sorunları, hizmet sektöründeki kalite gibi nedenlerle fuarcılıkta eksenin Türkiye’ye kaydığını ifade eden Ersözlü, Avrupa ve NAFTA ülkelerinin pazardan pay kaybedeceğini, onların yerine Türkiye’nin talep gördüğünü söyledi.
İŞBİRLİĞİ TALEPLERİ VAR
Türkiye’nin 711 bin metrekare kapalı alanıyla 10’uncu sırada yer aldığını, ilk 3’te Çin, ABD ve Almanya’nın bulunduğunu anlatan Ersözlü, “Fuar alanları da büyüyor. Avrupa’nın bir, iki numaralı uluslararası ihtisas fuarlarını düzenler hale geldik. Örneğin halıda yıllarca Almanya’da yapılan fuar, mobilyada yine Almanya’da yapılan fuar İstanbul’da düzenleniyor. Ayrıca uluslararası fuar şirketlerinin işbirliği yapma isteği var” dedi.
YABANCI KATILIMCI ARTTI
Ersözlü, Tüyap verilerine göre, 2024’te fuarlara katılımcı sayısının yüzde 50, ziyaretçi sayısının ise yüzde 15 arttığını belirterek, 2025’te yüzde 15-20 büyüme beklediklerini ifade etti. RX Tüyap Genel Müdürü Berkan Öner de yurtdışından katılımcı sayısının arttığını belirterek, “Katılımcı sayımızdaki yüzde 50 artışın yarısı yurtdışından geldi. Yurtdışındaki katılımcılar yeni pazarlar arıyor ve Türkiye’deki fuarlar sayesinde Avrasya ve MENA bölgesine açılıyor” diye konuştu.
DİJİTAL VE SÜRDÜRÜLEBİLİR YAKLAŞIM
TÜYAP Fuarcılık Grubu CEO’su Zeynep Ünal Öztop da Tüyap50 adını verdikleri projeksiyonla, fuarcılık alanında dijitalleşme konusunda uluslararası düzeyde örnek gösterilecek bir seviyeye ulaşmayı amaçladıklarını belirterek, şunları söyledi: “Ayrıca, sürdürülebilirlik ve çevresel sorumluluk çerçevesinde, enerji tüketimimizi yenilenebilir kaynaklardan karşılayan bir yapıya geçtik ve global inisiyatiflere katılarak çevresel etkilerimizi azaltmaya yönelik somut adımlar attık. Fuarcılığı sadece ticaretle sınırlı bir faaliyet olarak görmeyip, kültür, eğitim ve sosyal fayda yaratan bir platform olarak konumlandırmaya devam ediyoruz.”