Google ve Facebook’a karşı medya şirketleri harekete geçti
Dijital reklam pazarını ele geçiren Google ve Facebook’a karşı medya şirketleri harekete geçti. Son olarak İspanya’da 83 grup, 550 milyon euro’luk dava açtı.
İnternet devlerinin neredeyse tamamen ele geçirdiği dijital reklam pazarında gelirleri sürekli düşen medya şirketleri hukuk mücadelesi başlattı. İspanya’daki 83 medya şirketini temsil eden The Information Media Association (AMI), haksız rekabet gerekçesiyle Facebook’un çatı şirketi Meta’ya 550 milyon euro’luk (600 milyon dolar) dava açtı.
KİŞİSEL VERİLERİ İHLAL
Facebook, Instagram ve WhatsApp sosyal medya platformlarından kullanıcıların kişisel verilerini toplayan Meta’nın bu verilerle oluşturduğu reklamların haksız avantaj sağladığı belirtildi. Davacılar, Meta’nın kullanıcıların rızası olmadan kişisel verilerini toplayarak hedefli reklamda kullandığını iddia etti. Daha önce İspanyol medya şirketleri, Google ile de telif yüzünden davalık olmuştu. Hükümetin haberler için yayıncılara ödeme kararıyla ülkedeki faaliyetlerini sonlandıran Google News, 8 yılın ardından geçtiğimiz yıl İspanya’ya yeniden girmişti. ABD’de de 200’den fazla medya şirketi reklam gelirlerini manipüle ettikleri için Google ve Facebook’a dava açtı. Davacılar, iki teknoloji devinin haksız rekabetle suçluyor. AB, Google’a bu yıl 2.6 milyar euro haksız rekabet cezası kesti. 1.2 milyar euro ceza alan Meta’ın 11.8 milyar euro’luk davası ise sürüyor.
‘TÜRKİYE'DE DE DAVA AÇILABİLİR'
Milliyet'ten İsmail Şahin'in haberine göre, Türkiye’de haber içeriklerini telif hukuku açısından özel olarak koruyan bir düzenleme olmadığına dikkat çeken Bilişim Hukuku uzmanı Avukat Gökhan Ahi şu bilgileri verdi:
“Haber içerikleri, Fikir ve Sanat Eserleri Kanununa göre “eser” sayılmıyor ve telif hakkı koruması yok. Ancak, haber içeriklerinin başka mecralarda yayımlanması, çoğaltılması “haksız rekabet” anlamına gelir. Türkiye’de arama motorlarına ve sosyal medya sitelerine doğrudan dava açılabilir. Hatta adresleri ABD veya başka bir ülke olsa bile Türkiye’deki bir mahkemeden dava açmak, haksız rekabetin tespitini, yasaklanmasını ve maddi tazminat ödenmesini istemek mümkün.”
DEVLER PASTANIN %90'INI YİYORLAR
Türkiye’de toplam reklam pazarı büyüklüğü bu yıl 75 milyar TL’yi bulacak. Bunun içinde dijital reklamların payı yüzde 65’lere karşılık geliyor. 49 milyar liralık dijital reklam pazarında Google ve Facebook’un payı yüzde 90’ları geçiyor. Bu gelirlerden Türkiye’de içerik sağlayan medya şirketlerine herhangi bir ödeme yapılmıyor.
- MSB duyurdu: 1 asker şehit oldu
- Emine Erdoğan, Kırgızistan Cumhurbaşkanı'nın eşi Aygül Caparova'nın akşam yemeğine katıldı
- Kar yağışları, karla karışık yağmur ve sağanak yağışlar yurdu etkisi altına alacak! Meteoroloji son raporu açıklayarak uyardı
- CHP lideri Özel'den Esenyurt ve Mardin açıklaması
- Ümraniye'de yangın: Ekipler sevk edildi