Gözü Türkiye'de
Airbus-Kanada ortak yapımı A220 uçakları, Montreal’deki Mirabel (yaygın bilinen adıyla Bombardier) fabrikasında imal ediliyor. Hafifliği, az yakıt harcaması, çevreye daha az zarar vermesiyle öne çıkan uçakların üretimine tanıklık ettik. 2016’da ticari ilk uçuşunu yapan ve bazı parçaları Türkiye’de de üretilen A220’lerin hedefi, THY logosuyla da uçmak... / Emre İSKEÇELİ-MONTREAL - emre.iskeceli@posta.com.tr
Kanada'nın Montreal kentine Türk Hava Yolları (THY) ile yine Airbus ailesinin A350-900 tipi uçağıyla seyahat ettik. İstanbul’da henüz kar görmemişken, -14 derecede karlarla kaplı Montreal-Pierre Elliott Trudeau Havalimanı’na iniş yaptık.
Seyahatimizin amacı, Airbus’ın temiz sayfa tasarımı (sıfırdan tasarlanıp üretilen) A220’lerin imalat aşamalarına tanıklık etmek... Bize, Airbus Türkiye’nin İletişim Müdürü Özge Sevük Topkaya eşlik etti.
Fabrikanın müşteri mühendisliği müdürü Francisco Lopez, önce uçak hakkında ayrıntılı bir sunum yaptı, ardından da fabrika turunda on binlerce parçanın birleşiminden doğan uçakların üretim aşamalarını anlattı.
Airbus’ın Tek Koridor Ailesi’nin en yeni üyesi A220’ler, 130 bin metrekarelik bu tesiste üretiliyor. A220-300’ün fiyatı ise 91.5 milyon dolar.
30 DAKİKADAN 7 SAATE
A220 ailesi, 100 ve 300 adlı iki tipten oluşuyor. A220-300, kardeşinden 3.7 metre daha uzun. A220, 1220 metrelik pistlerden iniş kalkış yapabiliyor. Örneğin, Londra şehir merkezinde City Airport’a inip kalkabiliyor.
Çeşitli havayollarındaki uçaklar 30 dakikadan 7 saate kadar çeşitli uzunlukta rotalarda uçuyorlar. Uçak İstanbul’dan Avrupa’nın tamamına, Afrika’nın büyük kısmına, Orta Asya’ya, Ortadoğu’ya ulaşabiliyor. Airbus Kanada başından beri THY ile ilgileniyor.
737-800 ya da A320 gibi uçaklar yerine çok daha düşük uçuş maliyetli A220’ler özellikle iç hatlar ve çevre ülkeler için THY’ye öneriliyor. THY ile Airbus Kanada’nın arasındaki satış görüşmeleri sürüyor.
YERLİ ÜRETİM PARÇALAR
Mirabel’de üretilen uçağın parçaları, Avrupa’dan Çin’e geniş bir coğrafyada tedarikçiler tarafından imal ediliyor. Bunların arasında, tüm Airbus uçaklarında olduğu gibi Türkiye de var. Francisco Lopez, ‘Made in Türkiye’ imzalı parçaların oranının A220’lerde yüzde 4-5 aralığında olduğunu söyledi.
Bugüne dek 25’ten fazla müşteriden 773 sipariş alınmış, bunların 246’sı teslim edilmiş. A220-100 ilk uçuşunu 16 Eylül 2013’te, A220-300 ise 27 Şubat 2015’te gerçekleştirmiş. Tip sertifikalarını aldıktan sonra ise 15 Temmuz 2016’da Swiss International logosuyla Zürih’ten Paris’e ilk ticari uçuşunu yapmış.
KONTRATLARDA TÜRK İMZASI
Kanada’daki Airbus fabrikasında satış kontratlarına Miray Pırnal imza atıyor. Miray hanım, Sabancı Üniversitesi ve ODTÜ’nün ardından Amerika’da üniversite eğitimi almış. Bir süre Pegasus Havayolları’nda çalıştıktan sonra 4.5 yıl önce Montreal’e yerleşmiş.
A220’NİN ÖZELLİKLERİ
ORTA KOLTUK DAHA CAZİP
- Tek koridorlu ama geniş kabinli. Koltukları doğru aralıkta ve geniş (47 cm). Orta koltuklar daha geniş (48.3 cm) ve bu sayede orta koltuğa düşen yolcunun şikayeti azalıyor. Business’ta koltuk genişliği 58.3 cm’ye çıkıyor.
- Kabine daha fazla doğal ışık girmesi için geniş ve panoramik pencerelere sahip. Baş üstü dolapları yolcu başına yüzde 20 daha fazla yer sunuyor.
- Koltuk başına yüzde 25 yakıt tasarrufu. Düşük karbon salınımı ve düşük gürültü.
- 6390 km’ye varan menzili ile A220, tek bir uçak tipiyle hem bölgesel hem de daha uzun menzilli görevlerde uçma imkanı sunuyor.
- Sınıfındaki en hafif uçak. Sürtünmeyi azaltan burun yapısı ve kuyruk konisi özel bir tasarım eseri.
- Güçlü Wi-Fi anteni, geliştirilmiş kabin eğlence sistemi ve büyük ekranları var.
- Özel aydınlatma kabinde ferahlık yaratıyor, jetlag etkisini azaltıyor. Büyük tuvalet yolculara konfor sunuyor.
- Restoran yangınında 1 kişi öldü, 17 kişi yaralandı
- Zorunlu karşılıklarda değişiklik kararları Resmi Gazete’de
- Meclis'te kabul edildi! Yetkisiz çakar kullanımında cezalar artıyor
- HÜRJET'in ikinci prototipi, gökyüzüyle buluştu
- Dışişleri Bakanı Hakan Fidan: UCM’nin kararı adaletin tecellisi bakımından umut vericidir