Hedef 280 milyar dolar

2024 yılında ihracatını bir önceki yıla göre yüzde 2.5 artışla 262 milyar dolara yükselten Türkiye’nin 2025 hedefi 280 milyar dolar...
MELTEM KARA
YENİ PAZARLAR VE KATMA DEĞER
Yılın ilk iki ayında ihracat yüzde 2.1 artışla 41.9 milyar dolara yükseldi. Küresel talepteki dalgalanmaya ve rekabetçilikteki gerilemeye rağmen ihracatçılar hedefe ulaşmak için pazar çeşitliliğini artırmaya ve katma değerli ihracatı güçlendirmeye odaklanıyor.
SAVUNMADA DİKKAT ÇEKEN ARTIŞ
Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) son verilerine bakıldığında Türkiye’nin şubat ayı ihracatı 20.8 milyar dolar olurken, en çok ihracat yapan sektörler sıralamasında otomotiv, 3 milyar dolarla şubat ayında da liderliğini korudu. Otomotivi 2.5 milyar dolarla kimyevi maddeler, 1 milyar 360 milyon dolarla hazır giyim ve konfeksiyon takip etti. Burada mücevher ile savunma ve havacılık sektörlerinin ihracata katkısının da altını çizmek gerekiyor. Geçen ay mücevher ihracatı yüzde 381 artışla 862 milyon dolara, savunma ve havacılık ihracatı ise yüzde 134 artışla 434 milyon dolara yükseldi.
BİRİNCİ SIRADA İSTANBUL VAR
Geçen ay 35 il ihracatını artırdı. En çok ihracat yapan 5 il İstanbul, Kocaeli, Bursa, Ankara ve İzmir şeklinde sıralandı. İstanbul, geçen ay 4 milyar 340 milyon dolarla en fazla ihracat yapan il oldu. İstanbul’u, 2 milyar 667 milyon dolarla Kocaeli, 1 milyar 875 milyon dolarla İzmir takip etti. İstanbul’un ihracatında, 344 milyon 201 bin dolarla Birleşik Arap Emirlikleri ilk sırada yer aldı. Bu ülkeyi 314 milyon 535 bin dolarla Almanya ve 299 milyon 827 bin dolarla ABD izledi. Kıymetli veya yarı kıymetli taşlar faslı, 909 milyon 895 bin dolarla İstanbul’un ihracatında ilk sırada yer aldı.
KOCAELİ’DEN ALMANYA’YA
Kocaeli, en fazla ihracatı 248 milyon 911 bin dolarla Almanya’ya yaptı. Bu ülkenin ardından 243 milyon 348 bin dolarla İngiltere ve 183 milyon 747 bin dolarla İtalya geldi. Kocaeli’de motorlu kara taşıtları, 1 milyar 43 milyon 739 bin dolarla en fazla ihracat gerçekleştirilen sektör oldu. İzmir’in en fazla ihracat yaptığı ülke 174 milyon 878 bin dolarla Almanya oldu. Bu ülkeyi 173 milyon 761 bin dolarla İtalya ve 111 milyon 786 bin dolarla Hollanda takip etti. İzmir’in ihracatında mineral yakıtlar, mineral yağlar 542 milyon 755 bin dolarla ilk sırada yer aldı.
ÇELİK SEKTÖRÜ REKABET İÇİN DESTEK BEKLİYOR
Çelik İhracatçıları Birliği (ÇİB), üyelerinin ihracatta devlet desteklerinin yanı sıra finansmana erişim ve ihracat kredileri olanakları gibi konular hakkında bilgilenmelerini sağlamak için İhracatta Devlet Destekleri Konferansı düzenledi. Türkiye’nin dünya çelik endüstrisi içerisindeki yerine dikkat çeken Çelik İhracatçıları Birliği (ÇİB) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Uğur Dalbeler, hem üretimde hem de ihracatta dünyanın en büyük beşinci ülkesi konumunda olduğumuzu söyledi. Son yıllarda çelik sektörünün globalden bölgesele kaymaya başladığını kaydeden Dalbeler, “Trump’la birlikte tekrar başlayan korumacılık ve korku ortamında, öngörülemezlik de giderek yükseliyor. Çelik sektörünün daha da büyümesi ve ihracatını daha da arttırabilmesi için mutlaka yanında ona destek olan bir takım diğer unsurlar da olmak zorunda” dedi.
ÇİN SEFERİNE ÇIKTI
Türk doğal taş sektörü, ihracatta en büyük ikinci pazarı olan Çin’de 16-19 Mart tarihleri arasında düzenlenen XIAMEN 2025 Fuarı’na 49 firmayla katıldı. Ege Maden İhracatçıları Birliği, fuara 13’üncü kez milli katılım organizasyonu gerçekleştirdi. 150 çeşit ve 650 renkteki Türk doğal taşı dünyanın beğenisine sunuldu. Ege Maden İhracatçıları Birliği Başkanı İbrahim Alimoğlu, 2024 yılında Türk doğal taş sektörünün 1 milyar 939 milyon dolarlık ihracat yaptığını, Çin’in 389 milyon dolarla en çok ihracat yaptıkları ikinci ülke olduğunu söyledi.
SÜT SEKTÖRÜ UKRAYNA İÇİN HAZIR
Tarım ve Orman Bakanı İbrahim Yumaklı ile Ticaret Bakanı Ömer Bolat’ın Ukrayna ziyaretinin ardından süt ve süt ürünleri ihracatının açılması için adımlar atıldı. Ambalajlı Süt ve Süt Ürünleri Sanayicileri Derneği (ASÜD) Başkanı Harun Çallı, “Ukrayna pazarı, Türk süt ve süt ürünleri sanayisi için büyük potansiyel taşıyor. Sektörümüz Ukrayna’ya ihracat için yeterli üretime sahip” dedi. Çallı, ayran, kefir, pizza peyniri gibi ürünlerin tüketiminin Ukrayna pazarında yükselişte olduğuna işaret ederek, Ukrayna halkının Türk süt ürünlerini yakından tanıdığını belirtti.
DÜNYA ŞAMPİYONU
Uluslararası Un Sanayicileri ve Hububatçılar Birliği (IAOM) Avrasya Başkanı Eren Günhan Ulusoy, bu yıl 3 milyon tondan fazla un ihraç etmeyi hedeflediklerini belirterek, “Küresel un ihracatında dünya şampiyonluğu unvanımızı sürdüreceğiz” dedi. Ulusoy, 20 Mart Dünya Un Günü dolayısıyla yaptığı açıklamada, “Yıllık 32 milyon ton buğday işleme kapasitesi bulunan un sektöründe, 69 ilde 508 un fabrikası bulunuyor. 2025 yılı için sektördeki kapasite kullanım oranının yüzde 50 civarında kalacağını ve dolayısıyla üretim kapasitesinin yaklaşık yüzde 50’sinin atıl durumda olacağını tahmin ediyoruz” diye konuştu.