Hijyen pazarına grip dopingi
Domuz gribi endişesiyle hijyene her zamankinden fazla önem vermeye başlayan tüketicilerin, bu yıl sıvı sabun sektörünü 100 milyon dolara, antibakteriyel jel sektörünü 1 milyon dolara çıkaracağı öngörülüyor
İKİ AYDA BÜYÜDÜ
İlk kez Meksika’da görülen ancak hızla yayılarak Türkiye’ye de gelen domuz gribi antibakteriyel ürünlere ilgiyi adeta patlattı. Domuz gribi endişesiyle hijyene her zamankinden fazla önem vermeye başlayan tüketicilerin bu yıl sıvı sabun sektörünü 100 milyon dolara, antibakteriyel jel sektörünü 1 milyon dolara çıkaracağı belirtiliyor. Antibakteriyel jel pazarı yılın ilk 9 ayında 797 bin liralık büyüklüğe ulaştı. Pazar, domuz gribinin çıktığı hazirandan ağustosa kadar yüzde 64 büyüdü.
YÜZDE 13’Ü KAÇAK
Yılın ilk 9 ayında 90 milyon liralık büyüklüğe ulaşan sıvı sabun pazarında da talebin arttığını belirten üreticiler merdiven altı (kaçak) üretimle ilgili uyardı. Sabun ve Deterjan Sanayicileri Derneği Başkanı ve Colgate Yönetim Kurulu Üyesi Ahmet Pura, 2008’de Dünya Halk Sağlığı Kongresi’nde el yıkamanın, sağlığı korumada en iyi yöntem olduğunun belirtildiğini kaydetti. Pura, temizlik ürünlerinin yüzde 13’ü merdiven altı. Bilinen markalar alınırsa temizlik sağlanır” dedi.
TÜKETİM YETERLİ DEĞİL
Türkiye’de sabun tüketiminin hâlâ yeterli olmadığını belirten Ahmet Pura, “Türkiye’de 1984’te 125-130 bin ton sabun tüketilirken 2008’de 98 bin tonluk tüketim olmuş. O günden bugüne yüzde 25 azalma var. Bu yıl tüketimin 120 bin tona ulaşacağını düşünüyoruz. Yüzde 14-15.5’luk artış söz konusu. Sıvı sabunda tüketim artıyor. Tüketimin 60 bin tonu kalıp sabun, 38 bin tonu sıvı sabundan. Sektör artan talebi karşılayacak kapasiteye sahip. Ürünsüz kalmak söz konusu değil” diye konuştu.
SATIŞLAR MİLYONLARA ÇIKTI
Kopaş Kozmetik Pazarlama Direktörü Murat Atilan, el hijyenine yönelik ürünlerde domuz gribinin yaygınlaşmasıyla birlikte günlük satış adedinin 100 binlerden milyonlara çıktığını ifade etti. Gündemden dolayı bir talep artışını önceden öngördükleri için bununla ilgili hazırlık yaptıklarını belirten Atilan, “Planlamalarımıza 3-4 ay öncesinden başladık. Ancak artan talep tahminimizden de fazla oldu. Talep, stoklarımızdaki ürünleri tamamen eritti. Şimdi yeniden üretime başladık” dedi.
SUYA SABUNA ULŞAIM YOKSA JEL KORUYOR
Docteur Renaud Paris’in antibakteriyel jeli Pürel’i Türkiye’de satışa sunan Çarfarma’nın Genel Müdürü Semra Uçar, vakalar artınca iç pazardaki talebin yüzde 300 arttığını söyledi. Uçar, “Türkiye’de antibakteriyel ürün pazarı yüzde 20 büyüdü. Antibakteriyeller pazarın yüzde 10’unu oluştururken, bu rakam domuz gribiyle yüzde 30’a çıktı. Antibakteriyel ürünler suya, sabuna ulaşılamayan yerlerde hijyen için önemli. Türkiye’de antibakteriyel jel kullanım sıklığı yüzde 80’e çıktı” diye konuştu.
ELLER TEMİZSE DOMUZ GRİBİ RİSKİ AZALIYOR
Antibakteriyel jellerin susuz temizlik sağladığına dikkat çeken Bursa Eczacı Odası Başkanı Kıvanç Atmaca, “Domuz gribine karşı şu anda en geçerli yöntem el temizliği. Su ve sabunla bu temizlik sağlanabiliyor. Ancak suya ve sabuna kolay ulaşma imkanı olmayan durumlarda antibakteriyel jeller kullanılabiliyor. Bazı eczanelerde aşırı talep yüzünden jel kalmadı. Aileler, özellikle okul çağındaki çocukları için alıyor. Eller temiz olduğu sürece domuz gribine yakalanma riski azalıyor” dedi.