İlk yıllarda 18 bin 350 kilometreydi
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı verilerine göre; 1923’te ulusal sınırlar içinde 13 bin 900 kilometresi stabilize şose ve 4 bin 450 kilometresi toprak yol olmak üzere, toplam 18 bin 350 kilometre yol ve 94 köprü bulunuyordu.
Gazete Haberi
İLK PROGRAM 1927’DE HAZIRLANDI
Ülke yolları hakkında ilk kez 1927’de 5 yıllık programlar hazırlanmaya başlandı. 1929’da Nafia Vekaleti (Bayındırlık Bakanlığı) çıkarılan ‘Yol Kanunu’ ile kara yolu yapım çalışmalarına hız verildi. 1923-1947 döneminde yapılan çalışmalar sonucunda, 825 kilometresi asfalt, 116 kilometresi parke, geri kalanı ise şose, tesviye ve ham olmak üzere kara yolu ağı 43 bin 743 kilometreye ulaştırıldı, köprü faaliyetlerinde ise aynı dönemde 166 köprü inşa edildi.
2002 DÖNÜM NOKTASI OLDU
Otoyolların yapımı ise 1970’li yıllarda gündeme geldi. Bu konuda hedeflenen ilk çalışmalar bugünkü adı 15 Temmuz Şehitler Köprüsü olan Boğaziçi Köprüsü ve İstanbul Çevre Yolu ile İzmit-İstanbul Ekspres Yolu oldu. Boğaziçi Köprüsü ile çevre yolu 1973’te hizmete açıldı. 1980’de ise toplam 62 bin 500 kilometrelik yol ağı bulunuyordu. 1990’da, toplam yol ağı uzunluğu 59 bin 409 kilometre oldu. Bölünmüş yol hamlesi ise 2002’de başlatıldı. Yaklaşık 21 yıllık sürede otoyollar da dahil olmak üzere 23 bin 38 kilometre bölünmüş yol yapılarak toplam bölünmüş yol ağı 29 bin 139 kilometreye ulaştırıldı. Bölünmüş yol ağıyla sadece 6 il birbirine bağlıyken, 77 ilin birbiri ile bağlantısı sağlandı.
DEVRİM’DEN DEVRİN OTOMOBİLİNE
İlk otomobil (Devrim) girişiminin gerçekleştiği 29 Ekim 1961 yılından sonra tüm hakları Türkiye’ye ait doğuştan elektrikli yerli otomobil Togg’un üretileceği Bursa Gemlik’teki Teknoloji Kampüsü Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın katıldığı törenle, cumhuriyetin 99’uncu yılında açılmıştı. 25 Haziran 2018’de kurulan Togg, Anadolu Grubu Holding AŞ, BMC Otomotiv Sanayi ve Ticaret AŞ, Turkcell İletişim Hizmetleri AŞ, Zorlu Holding AŞ ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin (TOBB) güç birliğiyle çalışmalarını sürdürüyor. Togg fabrikası yıllık 20 bin üretim kapasitesine doğru hızla ilerliyor. Bu hedef yakalandığından banttan 3 dakikada bir Togg inecek. 2030 yılına kadar fabrikadan 5 farklı model çıkmış olacak. 2025 yılının ilk çeyreğinde Togg’lar Avrupa’ya da ihraç edilecek.
DEV ALTYAPI PROJELERİ
Proje kapsamında Yavuz Sultan Selim Köprüsü de 2016’da hizmete alındı. 1915 Çanakkale Köprüsü ile Çanakkale Boğazı’nda tarihte ilk kez kesintisiz kara yolu geçişi sağlandı. Köprü, bağlantı yollarıyla 2022’de hizmete sunuldu. Bu süreçte Avrasya Tüp Geçişi, denizin 106 metre altında inşa edildi. Dünyada, denizin en derininde yapılan ilk projenin uzunluğu 14.6 kilometre ve bunun 3.4 kilometrelik kesimi denizin altından tünelle geçiliyor. Kuzey Marmara Otoyolu’nda yer alan 10 tünel, dünyanın en geniş kesit alanına sahip kara yolu tünelleri olarak hizmet veriyor.