Ekonomiİnek sütünün tahtını sallıyor

İnek sütünün tahtını sallıyor

Paylaş
İnek sütünün tahtını sallıyor

Dünyada sağlıklı veya vegan beslenme trendinin yükselmesiyle birlikte inek sütü yerine bitkisel bazlı olan yulaf, badem veya fındık sütü tüketimi artıyor. Türkiye vegan süt pazarının 2022’de geçen yıla oranla yüzde 98 büyüdüğünü belirten sektör temsilcileri, önümüzdeki yıllarda vegan süt tüketiminin 3 katına çıkabileceğini belirtiyor.

Son zamanlarda doğaya zararı olmayan, hayvansal madde içermeyen vegan ürünlere ya da bitkisel içerikli organik ürünlere talep giderek artıyor. Tüketicilerin yeme-içme alışkanlıklarına bakıldığında da kendisini “vegan” olarak görmeyenlerin, hayvan bazlı gıdaları tüketmeye devam etseler bile, artık daha fazla bitkisel bazlı seçenekleri tercih ettiği gözlemleniyor. Dolayısıyla bitkisel bazlı ürünlere yönelik eğilimler alışveriş sepetlerine de yansıyor.

Haberin Devamı

19 MİLYAR DOLARLIK SEKTÖR

Toplam 80 milyon vegan tüketiciye sahip dünya bitki bazlı gıda pazarı 30 milyar dolara ulaşırken, 2030’da yüzde 451 artarak 162 milyar dolara yükselmesi öngörülüyor. Son yıllarda hem dünyada hem de Türkiye’de büyüyen bitkisel süt pazarı da bunun bir göstergesi. Euromonitor’ün verilerine göre, bitkisel bazlı içecekler dünyada 19 milyar dolarlık pazar büyüklüğüne sahipken, Nielsen’in raporuna göre, Türkiye’de bu pazarın büyüklüğü 138 milyon TL değerinde.

PAZAR SÜREKLİ GELİŞİYOR

Fransa merkezli Danone’nin bitkisel bazlı süt markası Alpro’nun verilerine göre de dünyada dengeli beslenme trendine paralel olarak bitkisel bazlı ürünlere talep artıyor. Bu büyümenin ivme kazanarak devam edeceğini belirten yetkililer, “Bu durum, gıda sektöründeki oyunculara sürekli genişleyen pazarın kriterlerini karşılayan yeni ürünler üretme fırsatı sunuyor” diyor.

Haberin Devamı

VEGAN SÜT PAZARI YÜZDE 98 BÜYÜDÜ

HER 4 KİŞİDEN 1’İ

Özellikle “fleksitaryen” tüketicilerin sayısının giderek artması, bitkisel bazlı ürünler pazarının gelişmesini sağlıyor. Fleksitaryen beslenme; vegan veya vejetaryen beslenmeden farklı olarak hayvansal gıda tüketimine belirli bir ölçüde devam ederken, bitkisel bazlı beslenmeyi esas alan daha esnek bir beslenme şekli. Dolayısıyla et ve hayvansal süt tüketimini sınırlandıran bu tüketiciler bitkisel bazlı alternatiflere yöneliyor. Araştırmalara göre de dünyada her 4 tüketiciden 1’i fleksitaryen besleniyor.

TÜKETİM 3 KATINA ÇIKABİLİR

Nielsen’in raporuna göre, Türkiye’de süt pazarı yaklaşık 13.5 milyar TL değerinde ve 970 bin tonluk büyüklüğe sahip. Türkiye’de bitkisel bazlı içecek pazarı geleneksel süt pazarının ciro bazında yüzde 1’ine ulaşmış durumda. Yunanistan, Polonya, Romanya gibi ülkelerde bu oran yaklaşık yüzde 6 iken Almanya ve Belçika gibi ülkelerde yüzde 14 seviyelerine yaklaşıyor. Alpro yetkilileri, “Kişi başı gelir seviyesi Türkiye’ye benzer nitelikteki ülkeler ile kıyaslandığında tüketimin 3 katına çıkma potansiyeli olduğunu söyleyebiliriz” diyor.

YÜZDE 85 ÜRETİM ARTIŞI

Haberin Devamı

Alpro’ya göre, Türkiye’de bitkisel bazlı içecek pazarı son 3 yılda üretim bazında yüzde 85 büyümüş durumda. Konuyla ilgili bilgi veren şirket yetkilileri şöyle konuştu: “Büyüme eğiliminin önümüzdeki dönemde de devam edeceğini öngörüyoruz. 2017’de Danone bünyesine katılan Alpro, dünyada 3 bitkisel bazlı ürün üretim sahasına sahip ve ürünleri 50 ülkede tüketiciyle buluşuyor. Nielsen’in raporuna göre, bitkisel içecekler kategorisinde yüzde 76’lık hacim bazlı payıyla lider olan Alpro, tüketicilere badem, fındık, Hindistan cevizi, soya ve yulaf gibi farklı ürün seçenekleri sunuyor.”

HAYVANSAL GIDALARA TALEP AZALIYOR

Vegan süt pazarıyla ilgili bilgi aldığımız Metro Türkiye yetkilileri de Türkiye vegan süt pazarının 2022’de geçen yıla oranla yüzde 98 büyüdüğünü söyledi. Tüketicilerin hayvansal sütlerle aralarına mesafe koymalarında laktoz intöleransı, süt alerjisi ve diğer sağlıksal duyarlılıkların da etkili olduğu belirtilen açıklamada, “Metro Chef Veggie’lerin 2 çeşidi var, Metro Chef Veggie Fındık ve Bademli İçecek. Metro vegan süt kategorisi geçen seneye göre 2023 yılında yüzde 308 büyüdü. Metro olarak bitki bazlı süt alanında pazar payımız şu an yüzde 5, hedefimiz bu sene sonunda pazar payımızı yüzde 15’e çıkarmak” denildi.

Haberin Devamı