EkonomiKasko branşında daralma pandemi dönemini geçti!

Kasko branşında daralma pandemi dönemini geçti!

Paylaş
Kasko branşında daralma pandemi dönemini geçti!

Trafik sigortası primlerinin artması, yüksek enflasyon, ekonomik zorluklar, otomobil satışlarının azalması sigorta sektöründe kasko branşına darbe vurdu. Kasko, 2024’te reel olarak pandemi döneminden de hızlı daraldı.

Türkiye sigorta sektöründe toplam prim üretimi içinde yaklaşık yüzde 40 paya sahip oto sigortaları sektörün lokomotif branşları arasında yer alıyor. Son yıllarda sektörde sigorta ürünleri çeşitliliğinin artması, birey ve işletmelerin yeni ürünlerle tanışmasına karşın sektörle ilgili haberlerin önemli bir kısmını trafik ve kasko ile ilgili konular oluşturuyor. Trafik sigortası primlerinin artması, yüksek enflasyon, ekonomik zorluklar ve otomobil satışlarının azalması özellikle kasko branşına ciddi anlamda darbe vuruyor. Sigorta sektörü yetkilileri, kasko pazarının 2024’te reel olarak pandemi döneminden de hızlı daraldığına dikkat çekiyor.

Haberin Devamı

POLİÇE ADETLERİ YETERİNCE ARTMIYOR

Kaskonun bu yıl ciddi oranda kan kaybetmesinin fiyat ve primle pek ilişkisi olmadığını belirten sektör yetkilileri, fiyatların ve primlerin reel olarak düşmesine karşın, kaskoda sigortalılık oranı ve poliçe adetlerinin yeterince artmadığına vurgu yapıyor. Sektör uzmanları ise, bu noktada kasko branşında yaşanan kıyasıya rekabete dikkat çekerken, “Kasko poliçesini bu yıl yenileyen bir sigortalı, geçen yıla göre daha yüksek bir prim ödüyor. Ancak bu sigortalının araç bedelindeki artışla yakından ilgili. Buna karşın fiyatlar gerilediği için ki bu bazı sigortacılara göre fiyat olması gerekenin yüzde 50, hatta daha da altında. Sigortalı ödemesi gerektiğinden daha düşük bir prim ödüyor” değerlendirmesini yapıyor.

Haberin Devamı

KASKO VE İMM’YE KAYNAK AYIRMAK ZORLAŞTI

Kasko fiyatları gerilediği halde kasko branşında poliçe adetlerinin yeterince artmamasının ise birkaç temel nedeni var: Birinci neden, ekonomik koşulların ağırlaşması. Yüksek enflasyon ve hayat pahalılığı bireylerin satın alma güçlerini de azaltıyor. Pek çok araç sahibi kasko sigortası yaptırmak (ya da yenilemek) yerine zorunlu trafik sigortası ile idare ediyor. İkinci neden trafik sigortası primlerindeki yüksek oranlı artış. Bilindiği gibi trafiğe çıkabilmek için söz konusu sigortayı yaptırmak zorunlu. Trafik branşında primler de arttığı için birçok araç sahibi bütçelerinden kasko ve İhtiyari Mali Mesuliyet (İMM) sigortalarına yeterince kaynak ayıramıyor. Kredi koşullarını ağırlaşması ve faiz oranlarındaki yükselişin de etkisi ile araç satışlarındaki düşüş, kasko sigortalarını olumsuz etkiliyor.

KASKO PAZARI NEDEN DARALDI?

Sektördeki rekabet, kasko fiyatlarını aşağıya çekti.

Ekonomik koşullar ağırlaştı.

Trafik sigortası primleri zamlandı.

Bireylerin kasko ve İMM sigortasına ayırdıkları kaynak azaldı.

Faiz oranları yükseldi. Otomobil pazarı daraldı.

TRAFİK BRANŞINDA İŞLER RAYINDA

Türkiye Sigorta Birliği (TSB) geçen günlerde 2024 yılının 9 aylık verilerini açıkladı. Ocak-eylül döneminde yüzde 73,8 büyüyen sektörde, prim üretiminde reel artış ise yüzde 16.3 olarak gerçekleşti. Kasko branşına baktığımızda ise söz konusu branş 9 aylık dönemde sadece yüzde 33.57 büyüme kaydetti. Enflasyonla karşılaştırıldığında ise kasko branşı reel olarak bırakınız büyümeyi, yüzde 10.59 daralma yaşadı. Trafik branşında ise işler bu yıl rayında gidiyor.

Haberin Devamı

İMM İHMAL EDİLMEMELİ!

İhtiyari Mali Mesuliyet(İMM) Sigortası, araç sahibinin 3’üncü şahıslara verebileceği maddi zararın, trafik sigortası teminatları kapsamında karşılanmasının ardından kalan kısmı (maddi ve manevi) güvence altına alıyor. Sözgelimi, araç sahibi bir birey kaza durumunda karşı tarafa 500 bin TL hasar verdiğinde bunun 200 bin TL’si zorunlu trafik poliçesinden karşılanıyor. kalan 300 bin TL için bireyin kasko sigortasındaki İMM limiti çalışıyor.

KASKO BRANŞINDA REKABET ARTTI

Quick Sigorta Genel Müdürü Eyüp Özsoy 2024’te sektörde kasko branşında rekabetin arttığını ifade ediyor. Artan rekabet sonucu, kasko fiyatlarının reel olarak gerilediğini belirten Özsoy, “Enflasyon oranları dikkate alındığında kaskoda fiyatların mevcut seviyelerin yüzde 50 üzerinde olması gerekiyor. Aksi halde, sektör önümüzdeki 1 yılda hasarları karşılamakta güçlük çekebilir” dedi.

Haberin Devamı

TRAFİK PRİMLERİNDEKİ YÜKSELİŞ KASKO POLİÇE ADEDİNİ ETKİLEDİ

Sektörde rekabetin artmasına bağlı olarak bu yıl kasko fiyatlarının düştüğüne dikkat çeken AcnTURK Sigorta Genel Müdürü Ali Murat Dişci, “Kasko poliçe adetlerinde ise önemli bir artış yok. Bunun da temel sebebi trafik primlerindeki artış. Trafik sigortası primleri yükseldiği için araç sahibi bireylerin önemli bir kısmı kasko poliçelerini yenileyemedi. Bu durum hasar frekansını da yükselten etki yapıyor” dedi.

OTOMOBİL SATIŞLARININ AZALMASI KASKO PAZARINI ETKİLİYOR

ALC Servis Genel Müdürü Mahmut Şevluk, 2024’te kasko branşında reel prim üretimindeki düşüşün, otomotiv sektöründeki durgunlukla ilgili olduğu düşüncesinde. Yüksek enflasyon, ekonomik zorluklar, artan faiz oranları ve araç fiyatlarındaki artış nedeni ile 0 ve 2’nci el araç satışlarının azaldığını ifade eden Şevluk, bu durumun kasko branşında sigortalılık oranı ve poliçe adetlerini olumsuz etkilediğini söylüyor.

Haberin Devamı