Kompozit malzemede çok 'ileri' gittiler! Uyduda, uçakta, süper otoda Sabancı imzası
51 yıl önce lastik güçlendirme şirketi olarak kurulan Sabancı şirketi Kordsa, bugün Orion kapsülünden Airbus ve Boeing’e kadar havacılığın birçok alanında üretim yapar hale geldi. Şirket son olarak otomobilin kalbi Avrupa’daki stratejik yatırımıyla 350 km hızla otobana çıktı. Ferrari, Bugatti, Porsche gibi markalara malzeme sağlıyor.
Sabancı Holding şirketlerinden Kordsa, 1973 yılında Türkiye’de bir lastik güçlendirme şirketi olarak kurulmuştu. Aradan geçen 51 yılda; Endonezya’dan ABD’ye, İtalya’dan Brezilya’ya 4 kıtada, 7 ülkede, 5 binden fazla çalışanı bulunan küresel bir ileri malzeme şirketine dönüşmüş durumda. Yaptığı satın almalar ve teknolojik ürünlerle son dönemde dikkat çeken Kordsa, havacılık ve uzay endüstrisinin de önemli tedarikçisi.
ÇELİKTEN SAĞLAM VE HAFİF
NASA’nın Orion kapsülünde, Marsa inen uzay aracında, astronot kıyafetinde, Boeing ve Airbus uçaklarının birçok noktasında yer alan kritik kompozit parçaları üreten Kordsa, ileri malzeme teknolojilerinde de söz sahibi. Şirket, son olarak süper lüks otomobillere çelikten dayanıklı, alüminyumdan hafif kompozit malzeme üreten İtalya merkezli Microtex’i satın almıştı (2022’de). Bu hamleyle de Avrupa pazarında gücünü artırdı.
LOKAL VE TERZİ USULÜ İŞ
Kordsa’nın kompozit alanındaki vizyonunu ve gelecek hedeflerini Sabancı Holding Sanayi Grup Başkanı Cevdet Alemdar, Kordsa CEO’su İbrahim Özgür Yıldırım ve Microtex Composites Genel Müdürü Massimo Becagli ile Microtex’in İtalya Pistoia’daki genel merkezinde konuştuk. “Dünyada dev fabrikalar yap, dev fabrikalarda bas malı” anlayışının değiştiğini ifade eden Alemdar, artık lokal (müşteriye yakın) ve terzi işi üretimin ön plana çıkmaya başladığını vurguladı.
YENİ ŞİRKET ALMAYA HAZIRLANIYOR
Sabancı’nın, sanayi alanında 2020 yılından bu yana yani son 3 yıl içinde 450 milyon dolarlık yatırım yaptığına işaret eden Alemdar, “Sürekli yatırım yapan ve büyüyen bir grubuz. Bunları daha büyük yatırımlarla taçlandırmak için çalışıyoruz. ABD ve Avrupa kompozit pazarındaki tüm pozisyonları değerlendiriyoruz. Bu, yatırım ve satınalma da olabilir” dedi. Kordsa, ABD’de 3, Avrupa’da 1 kompozit ve ileri malzeme şirketi satın almıştı! Alemdar, yatırımda odaklandıkları 4 stratejiyi “piyasaya yakınlık, yüksek teknolojili, operasyonel mükemmellik ve ticarileştirilebilen inovasyon” olarak sıraladı ve Microtex’in bu anlayışla yapılan bir yatırım olduğunu söyledi.
DAHA DA BÜYÜYECEK
Microtex Genel Müdürü Massimo Becagli ise şunları söyledi: “Bugüne kadar Microtex’e yatırım yapmak isteyen çok sayıda büyük grup oldu. Bizim Sabancı’yı tercih etmemizin temel sebebi ise ortaya koydukları vizyon oldu. Sabancı’nın ve Kordsa’nın ortaya koyacağı değerin, Microtex’in geleceği için de anlamlı olacağını düşünüyoruz. Bunu da son 1.5 yıl içerisinde gördük.”
BİNALARI GÜÇLENDİRİYOR
Kordsa, depreme karşı bina güçlendirmelerinde kullanılan karbon fiber malzemeleri de üretiyor. Firma bu kapsamda devlet kurumlarıyla ve yerel yönetimlerle işbirliği içinde.
COĞRAFİ ESNEKLİK SAĞLIYOR
Kordsa CEO’su İbrahim Özgür Yıldırım, şirketteki 26 yıllık tecrübesiyle Kordsa’nın ileri malzeme şirketine dönüşümünün en yakın tanıklarından biri. Uçağın kanadından, uçak motoruna uzay mekiklerine kadar her yerde ürettikleri malzemelerin olduğunu belirten Yıldırım, “Microtex aracılığıyla burada olmamız, bizim müşteriye ve endüstrilere yakın olma prensibimizin çok net bir sonucu. Microtex’le hem kompozitteki yetkinliğimizi, süper lüks otomotiv ve motor sporları ile farklı bir iş koluna taşıyoruz hem de coğrafi esnekliğimizi, Kordsa’nın üzerinde ‘güneş batmayan şirket’ olgusunu pekiştiriyoruz” diye konuştu.
ARAÇ HAFİFLİYOR, MENZİL ARTIYOR
Microtex’te üretilen ürünlerin, İtalya, ABD ve Avrupa Birliği ülkelerinde süper lüks otomotiv ve motor sporları için üretim yapan şirketler tarafından kullanıldığını belirten Yıldırım, şu detayları paylaştı: “Ferrari, Bugatti, Aston Martin, Maserati, Porsche gibi çok sayıda marka Microtex müşterileri. Elektrikli araçların yaygınlaşmasıyla hafifletme ve performans için zamanı geldiğinde en iyi malzeme karbon fiber olacak. Karbon fiber, elektrikli aracı yüzde 70 hafifletiyor. Hidrojen yakıtına geçeceksek karbon fibere muhtacız.”
İKİ TEMEL BAŞLIĞA ODAKLANDI
Sabancı çatısı altındaki tüm sanayi grubu şirketleri için ikili bir hedef seti oluşturduklarını ifade eden Cevdet Alemdar, şunları söyledi: “Bunlardan ilki mevcut işleri korumak ve güçlendirmek. İkincisi ise yeni platformlarla büyümek. Sanayi grubu için bunu da 2 alt başlığa ayırdık. 1-İleri malzeme (kompozit gibi) üretimi. 2-İklim teknolojileri ekipmanları. Bu hedeflerin ileri malzeme ayağını Kordsa sahiplenmiş durumda. Bugün Kordsa, 947 patent başvurusu yapmış, 500’den fazla patenti ile ileri malzemede dünyanın sayılı kaşiflerinden biri.”
- Zorunlu karşılıklarda değişiklik kararları Resmi Gazete’de
- Meclis'te kabul edildi! Yetkisiz çakar kullanımında cezalar artıyor
- HÜRJET'in ikinci prototipi, gökyüzüyle buluştu
- Dışişleri Bakanı Hakan Fidan: UCM’nin kararı adaletin tecellisi bakımından umut vericidir
- Narin Güran cinayeti davasında yeni gelişme! Dara bölgesi görüntüleri incelenecek