Kozmetik sektörüne 'vegan' dopingi
Dünyada kozmetik pazarı büyümeye devam etse de son yıllarda sağlıklı yaşam farkındalığıyla beraber alışkanlıklar da değişti. Araştırmalara göre özellikle Z kuşağı kozmetik tercihlerinde doğal ya da vegan olmayan güzellik ürünlerini satın almıyor. Tam da bu nedenle vegan kozmetik pazarının 2028’e kadar 25 milyar doları aşması bekleniyor.
HÜLYA ÇAYLAK
Son zamanlarda çevreye ve hayvanlara zararı olmayan, hayvansal madde içermeyen vegan ürünlere ya da bitkisel içerikli organik ürünlere talep giderek artıyor. Bu artışta hem pandemi nedeniyle insanların daha sağlıklı ürünlere yönelmesi hem de sosyal medya sayesinde farkındalığın artması etkili oldu. Sağlıklı yaşam alışkanlığı tüketicilerin kozmetik alışverişine de yansıyor. Neredeyse 750 milyar dolarlık bir hacme sahip olan dünya kozmetik sektöründeki doğal kozmetik pazarının payının 2031’e kadar 256 milyar dolara ulaşması bekleniyor.
HER YIL YÜZDE 10
2021’de 16 milyar doları geçtiği tahmin edilen küresel vegan kozmetik pazarının ise 2028’e kadar yıllık yüzde 6’dan fazla büyümeyle 25 milyar doları aşması bekleniyor. Bu büyümenin nedenleri arasında, artan talep, dağıtım kanallarının genişlemesi, çevrimiçi müşteri erişiminin artması ve perakendecilerin yüksek kaliteli kişisel bakım ürünleri sunmaya yönelmesi bulunuyor. Türkiye’de ise kozmetik sektörünün büyüklüğü yaklaşık 15 milyar dolar. Pazar her yıl yüzde 10 büyüyor. Bu pazarın 0.07’lik kısmının doğal ve vegan ürünler olduğu tahmin ediliyor.
ORGANİK ÜRÜN TALEBİ ARTIYOR
Kozmetiklerde bulunan kimyasalların etkileri konusunda artan farkındalığın, organik kozmetiklere olan talebi artırdığını belirten D’Poir Beaute Lider Girişimcisi&Genel Müdürü Didem Kutluk, “Vegan kozmetik ürünlerinin popülerliği dünyada artmakta ve birçok tüketici çevresel etkilerle hayvan hakları konularını dikkate alarak vegan kozmetik ürünlerine yönelmekte. Türkiye’de de benzer bir eğilim var. Küresel kozmetik markaları vegan üretimlerini hızlandırırken Ar-Gr ve yüksek teknolojiye odağını alan yerli girişimler de rekabet gücü kazanarak Türkiye’nin pazar payını artırmasında etkili oluyor” dedi.
BESLENMEYLE SINIRLI DEĞİL
Türkiye’de vegan ve vejetaryen felsefenin giderek yükselen bir trend olduğunu anlatan Kutluk, şöyle konuştu: “Sadece vegan ürünler sunan restoranlar, kafeler açılmaya başladığı gibi birçok firma da ürünlerinin vegan seçeneklerini hazırlıyor veya ürünlerinde “crueltyfree” ibaresi koymaya özen gösteriyor. Veganlığın yalnızca beslenmeyle ilgili olduğu düşünülmesine rağmen tüketicilerin ürün satın alırken en çok hassasiyet gösterdiği sektörün yüzde 73 oranla kozmetik ve kişisel bakım olması dikkat çekiyor. En çok tercih edilen vegan ürün kategorilerinin başında yüzde 44 oranıyla yer alan kozmetik sektörü geliyor. Kozmetiğin liste başında ise yüz ve cilt bakım ürünleri (yüzde 68) bulunuyor.”
İÇERİK KONTROLÜ
Vegan bir kozmetik ürün, herhangi bir hayvansal veya hayvansal türevli girdi içermez. Bal, balmumu, lanolin, kolajen, albümin, karmin, jelatin gibi içerikler varsa ürünün vegan olduğunu iddia etmek doğru olmaz. Bu nedenle günümüzde kolajen ve jelatinin bitkisel kökenli alternatifleri üretilmeye başlandı.
Dikkat çeken bir diğer unsur ise birçok kişi ‘vegan’ ibaresini gördüğünde o ürünün hayvanlar üzerinde test edilmediğini düşünür. Ancak vegan ürünler de hayvanlarda test edilebilir. O yüzden tüketiciler; PETA, Cruelty Free International gibi organizasyonların yayınladığı listeleri takip edebilir.
KİŞİSEL BAKIMDA ‘DOĞAL’ TERCİH
Sağlıklı yaşam trendlerinin ana akım haline gelmesiyle kişisel bakımda da doğal ve vegan ürünlerin ön plana çıkmaya başladığını belirten L’Occitane Türkiye Genel Müdürü Pınar Akçam, “Son yıllarda daha fazla tüketicinin çevreye ve hayvan haklarına duyarlı hale gelmesiyle vegan ve etik tüketime olan ilgi arttı. Bunun nedeni, medyada sosyal ve çevresel konuların giderek daha fazla yer alması, tüketicilerin adaletsizlikler hakkında bilgilendirilmesi ve dolayısıyla şeffaflığın artması” dedi.
MAKYAJ ÜRÜNLERİ İLK SIRALARDA
Tüketicilerin bilinçli alışverişe eğilim gösterdikçe vegan kozmetik pazarının her yıl ortalama yüzde 6.57 büyüyeceğini anlatan Akçam, “Türkiye’de her gün hızla çoğalan bir tüketici topluluğu vegan ürün arayışına giriyor. Z kuşağı, vegan ve doğal güzellikte yükselen önemli bir demografik grup. Vegan Society’nin verileri, Z kuşağının (1996-2012 arası doğanlar) yüzde 30’unun hiçbir zaman doğal ya da vegan olmayan güzellik ürünü satın almadığını gösteriyor. Kozmetikte özellikle yüz ve cilt bakım ürünlerinde doğallık ve vegan arayışı yüksek. Daha sonra sırasıyla makyaj, şampuan, deodorant, diş macunu ve saç bakım ve boya ürünleri geliyor” diye konuştu.
- Meclis'te kabul edildi! Yetkisiz çakar kullanımında cezalar artıyor
- HÜRJET'in ikinci prototipi, gökyüzüyle buluştu
- Dışişleri Bakanı Hakan Fidan: UCM’nin kararı adaletin tecellisi bakımından umut vericidir
- Narin Güran cinayeti davasında yeni gelişme! Dara bölgesi görüntüleri incelenecek
- Bakan Memişoğlu'ndan Yenidoğan çetesi açıklaması: Görevimiz kötüleri ayıklamak ve gerekli cezayı vermektir