LC Waikiki, iki cesur kararla global marka yolculuğunun rotasını çizdi! Zeytinburnu’ndaki bir atölyeden 61 ülkeye
Serüveni 1988 yılında İstanbul Zeytinburnu’nda bodrum kattaki küçük bir atölyede başlayan LC Waikiki, 36 yılda 5 kıtada 61 ülkede 1300 mağazaya ulaştı. Avrupa’da ilk 5 marka arasına girdiklerini söyleyen LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük, 20 ülkeye daha girerek 2026’da Avrupa’da ilk 3 moda perakendecisinden biri olacaklarını söyledi.
BİLAL EMİN TURAN
Türk perakende sektörünün önde gelen markası LC Waikiki, 19 Aralık’ta Sırbistan’ın Başkenti Belgrad’da yurtdışına açılışının 15’inci yılını kutladı. Şirket yurtdışında ilk mağazasını 2020’de Kiev’de (Romanya) açmıştı. LC Waikiki, bu global yolculukta 5 kıtada 61 ülkede mağaza açtı. 780’i yurtdışı, 520’si yurtiçi olmak üzere toplam 1300 mağazaya ulaşan şirket, 55 bin çalışanla 207 milyar liralık ciroyu yakaladı. Gelinen noktada İspanyol Inditex (Zara, Massimo Dutti, Bershka...), İsveçli H&M, İrlanda merkezli Primark ve İngiltere merkezli Next’le birlikte Avrupa’nın en büyük ilk 5 markasından biri oldu.
FASON ÜRETİMLE BAŞLAMIŞTI
Şirketin yakaladığı başarıda kritik tarihlerde alınan cesur kararlar etkili oldu. Belgrad’da düzenlenen basın toplantısında açıklamalarda bulunan LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük ile LC Waikiki Yönetim Kurulu Üyesi ve Mağazacılık Genel Müdürü Berna Akyüz Öğüt’ten hem şirketin 36 yıllık başarılı yolculuğunu hem de gelecek hedeflerini dinledik. Serüvenin 1988 yılında Zeytinburnu’nda küçük bir atölyede ihracata yönelik fason üretimle başladığına işaret eden Vahap Küçük bilgileri paylaştı:
MARKALAŞMAK İÇİN İLK ADIM
“İki yıl sonra LC Waikiki’yle yollarımız kesişti. Waikiki o zaman Fransa’da bayağı popüler bir firmaydı. Türkiye’de bir vesileyle tanışarak Waikiki’ye fason üretimle başladık. Talebi karşılamak için fabrikalar kurduk. 1990’da LC Waikiki’yi taklit furyası vardı. Gençlerin yüzde 99’unda Waikiki tişörtü vardı. Bundan Fransa, Waikiki rahatsız oldu. Biz de ‘gerçeği olmazsa insanlar taklide döner, sen bize Türkiye lisansını ver’ dedik. 1990’da Waikiki lisansını verdiler. Üretimin yanı sıra marka yatırımı serüvenimiz böylelikle başlamış oldu.”
İKİSİNİ BAŞARAN OLMAMIŞ
LC Waikiki’den lisans aldıktan 4 yıl sonra 500 bayiye ulaştıklarını söyleyen Küçük, “Üretim yaparken bayilikle de büyüyorduk. Ama 1998’de işler ters gitmeye başladı” diye konuştu. GAP markasına o dönem danışmanlık yapan Amerikalı Joseph Siegel’in “Ben üretimle markayı, perakendeyi aynı anda başarılı olan pek firma görmedim. Ya üretimde başarılı olmuşlar. Ya markada perakende başarılı olmuşlar” cümlesinin kendilerine ilham olduğunu vurgulayan Küçük, “1998’de üretimle perakendeyi ayırdık. Bu karar, 2001 krizinde gemiyi batırmadan karaya çıkarmamızı sağladı” dedi.
AVM SEKTÖR İÇİN ŞANS OLDU
Vahap Küçük, üretimle perakendeyi ayırdıktan sonra ikinci cesur ve kritik kararın 2001’de bayilik sisteminden vazgeçmek olduğunu söyledi. Bayilikten vazgeçme ve kendi mağazalarını açma kararı alındıktan kısa süre sonra (2003-2004) yıllarında AVM yatırımlarının hızlandığını belirten Küçük, “Her yıl 15-20 AVM açılıyordu. Her alışveriş merkezine LC Waikiki açma şansını yakaladık. Alışveriş merkezleri yatırımı olmasaydı Türk perakendesi bugün bu durumda olamazdı” tespitinde bulundu.
‘2004’TE YURTDIŞINDA DAYAK YEDİK, GERİ DÖNDÜK’
2004 yılında yurtdışı denemelerinin olduğunu hatırlatan Küçük, sözlerine şöyle devam etti: “Fakat gittiğimiz yerde tabiri caizse dayak yedik, geri döndük. 2010 yılına kadar yurt dışına açılmama kararı aldık. 2009’a kadar ev ödevimizi yaptık. Hemen hemen tüm rakip markalar Türkiye’ye gelmişti. Bu rakip markalarla rekabet eder duruma geldiğimizi gördük ve 2009 yılında Romanya’da (Kiev) bir mağaza denk geldi. İlk mağazamızı Romanya’da açarak yurt dışı serüvenimiz başladı.”
İKİ YILA AVRUPA’DA İLK 3’Ü YAKALAYACAK
Yurtdışında mağazalaşmada gelişmiş ülkeler yerine Kazakistan, Mısır, Rusya, Gürcistan, Tunus, Irak, Fas, Balkanlar gibi bakir ülkeleri tercih ettiklerini söyleyen Küçük, şöyle konuştu: “Eğer o gün o kararı vermeyip de biz gelişmiş bir ülkeye gitseydik şu anda girdiğimiz pazarların hepsi de gelişmiş olacaktı. Ne Kazakistan’a ne Fas’a ne Mısır’a girme şansını yakalayabilirdik. Bugün Avrupa’da ilk 5 marka içindeyiz. 2026 hedefimiz Avrupa’nın ilk 3 markasından biri olmak. Bunun için 20 ülkeye daha gideceğiz. Almanya, Fransa, İspanya gibi gelişmiş ülkelerde de mağaza açacağız. Mevcut ülkelerde de büyüyeceğiz.”
PERAKENDENİN 5 ALTIN KURALI
Perakende sektöründe 5 önemli faktörün olduğunu belirten Vahap Küçük, şu noktaların altını çizdi: “Bunun bir tanesi üründür. Ürünle ilgili detaylar, kalite, trend vs. İkincisi, fiyat. Rekabeti yakalaman gerekiyor. Üçüncüsü servis, hizmet, mağazanın dekorasyonu, konsepti, personelin güler yüzü vs. Dördüncü lokasyon. Beşincisi de doğru zamanlama. Doğru zamanda pazarda değilsen lokasyon bulma şansını kaybediyorsun.”
RAKAMLARLA LC WAİKİKİ
Haftada 17 milyon tüketici ağırlıyor.
2023’te cirosu 144 milyar liraydı, 2024’ü 207 milyarla kapatacak.
2023 ihracatı 1.1 milyar dolardı, bu yıl 1.2 milyar dolara ulaşacak.
2023’te 16.3 milyar liralık vergi ödedi, 2024’te 25 milyar lirayı bulacak.
55 bin çalışandan yüzde 63’ü (35 bini) kadın.
Türkiye satışının yüzde 10’unu e-ticaretten sağlıyor.
2025 HEDEFLERİ
2025’te yüzde 40 büyümeyle ciroda 290 milyar liraya çıkacak.
6.5 milyar dolar ciro eşiğini aşmış olacak.
İhracat hedefi 1.4 milyar dolar.
5 milyar liralık yatırım yapacak.