Motosiklette ikinci el rekoru
Hızla artan motosiklet tutkusu ikinci el pazarına da yansıdı. Geçen yıl 1 milyon 121 bin adedin üzerinde ikinci el motosiklet satışı yapıldı. Bu yılki beklenti ise en az 1 milyon 250 bin adet. Pazarın hızla büyümesi ve özellikle küçük şehirlerde her marka için yeterli servis ağının olmaması tamir sürelerinin günlerce uzamasına yol açıyor. Peki ikinci el motosiklet alırken nelere dikkat etmeli? Sizin için uzmanlarına sorduk...
MURAT GÜLDEREN
Trafik yoğunluğu, park sorunu, otomobil ve akaryakıt fiyatlarının yükselmesi, kredi faizlerinin artması ve bulaşıcı hastalıklar konusunda hassasiyet gibi nedenlerle artan motosiklet tutkusu, bu alandaki ikinci el pazarını da coşturdu. Türkiye’de 2020’de 510 bin 743 adet olan ikinci el motosiklet satışı, 2021’de 564 bin 192’ye, 2022’de 771 bin 856’ya, 2023’te ise 1 milyon 121 bin 282’ye kadar çıktı. Pazarın yüzde 50’sini ‘B’ sınıfı ehliyet ile de kullanılabilen 50 cc ve 4 kilovata kadar olan elektrikli motosikletler oluşturdu.
GÜVEN SORUNU HIZLA ÇÖZÜLDÜ
Motosiklet Endüstrisi Derneği (MOTED) Genel Koordinatörü Remzi Öztürk, orta ve alt gelir grubunun motosiklete ilgisinin hızla arttığını belirterek, “Fahiş fiyat artışının önüne geçilmesi için ikinci el araç satışında uygulanan ‘6 ay/6 bin kilometre’ kuralının motosiklet için de geçerli olması, ayrıca yetki belgesi olmayan kişilerin satış yapmasının yasaklanması pazara olan güveni ve ilgiyi daha da artırdı. 2024’te en az 1 milyon 250 bin adetlik ikinci el motosiklet satışı bekleniyor” dedi.
STOK ŞU ANDA YETERLİ
Dünya genelinde yaşanan ekonomik belirsizlik ve enflasyon nedeniyle geçen yıldan bu yana hem sıfır hem de ikinci el motosiklet fiyatlarında yüzde 60 civarında fiyat artışı gözlendiğini de ifade eden Öztürk, şunları söyledi: “Bu durum satış sonrası servislere de doğal olarak yansıdı. Çünkü yedek parça fiyatları da arttı. Ancak yapılan düzenlemeler sayesinde fiyat istikrarı korunuyor. Şu an Türkiye’de özellikle ikinci elde yeterli motosiklet stoğu var. Global markaların yetkisi servisleri de yeterli düzeyde. Ancak özellikle küçük şehirlerde az bilinen markaların yetkili servis ağları kısıtlı. Bu ağların her bölgede genişlemesi gerek. Ayrıca yine ikinci el elektrikli motosiklet pazarı da hızla artıyor.”
PERİYODİK BAKIM DÖNEMİNİ KAÇIRMAYIN
Remzi Öztürk, her yıl motosiklet ile yeni tanışan yüzbinlerce kişi olduğuna da dikkat çekerek, periyodik bakımlar konusunda da uyarılarda bulundu. Öztürk, şu noktaların altını çizdi: “Motosikletlerin silindir hacimlerine göre periyodik bakım süreleri de değişiklik gösterir. Bakımlar, yağ ve filtre değişimi, zincir-dişli bakımı, lastik kontrolü, fren sistemi bakımı, süspansiyon testi, elektrik sistem kontrolü ve yedek parça değişimlerini kapsar. 50 cc’ye kadar olan motorların ilk bakımının yaklaşık 1000 km sonra yapılması gerekiyor. Bunun fiyatı ise 1.000-1.500 TL arasında değişiyor. 50 cc ile 250 cc arasındaki motosikletler için genellikle periyodik bakım, 2000 ile 5000 kilometre arasında önerilir. Bunun fiyatı da 2 bin-2 bin 500 TL arasında, 250 cc ve üzeri motosikletler için önerilen periyodik bakım aralığı, 3000 ile 6000 kilometre arasında olabilir. Burada da fiyatlar 5 bin ile 20 bin TL arasında değişebiliyor” diye konuştu.
KİLOMETRE HİLELERİ DİJİTALLEŞME İLE AZALDI
Remzi Öztürk, gelişen teknoloji ile birlikte kilometre hilelerinin de ciddi ölçüde azalttığını ifade etti. Öztürk, “Günümüzde birçok motosiklette dijital göstergeler kullanılıyor. Dijital göstergelerde kilometreyi geri sarmak analog göstergelere kıyasla çok daha zor ve karmaşık bir işlem. Ayrıca teknolojinin gelişmesi ile birlikte, kilometre hilelerini tespit etmek için kullanılan araçlar da gelişti. Ekspertiz firmaları, özel cihazlar ve yazılımlar kullanarak kilometrede oynama yapılıp yapılmadığını kolayca tespit edebiliyor” dedi.
TEST ETMEDEN, EKSPERE SORMADAN SAKIN ALMAYIN
Peki ikinci el bir motosiklet alırken nelere dikkat edilmeli? Remzi Öztürk, dikkat edilmesi gereken hususları da şu maddelerle açıkladı:
Önce ihtiyaçlarınızı yani kullanım amacını belirleyin. Örneğin sadece evden işe gitmek için güçlü bir motor almanıza ve gereksiz masraf etmenize gerek yok.
Karar verdikten sonra istediğiniz segmentin farklı modellerini inceleyin. Her modelin birbirinden üstün özellikleri olduğunu unutmayın.
Görünürde kusursuz görünen bir motosiklette, mekanik, boya veya elektriksel problemler gizlenmiş olabilir. Bu nedenle bir ekspertizden destek alın. Bunun size ortalama masrafı 500 TL’dir.
Ekspertiz yaptırmak aynı zamanda kilometrede oynama olup olmadığını anlamak için de güvenilir bir yöntemdir.
Farlar, sinyal lambaları, göstergeler gibi elektrik sisteminin düzgün çalıştığından emin olun.
Farklı hızlarda ve yol koşullarında motosikleti mutlaka test edin.
Frenleme, viraj alma ve konfor gibi unsurları değerlendirin.
Satıcının kimlik bilgilerini, motosikletin ruhsat ve tescil bilgilerini kontrol edin.
Motosiklet üzerinde herhangi bir haciz veya ipotek olup olmadığını teyit edin.
Resmi bir satış sözleşmesi imzalamayı unutmayın.
Trafik sigortasını gözden kaçırmayın.
Satın alma işlemini tamamladıktan sonra ruhsat ve tescil işlemlerini en kısa sürede tamamlayın.
- Lapa lapa kar yağışı, soğuk hava ve sağanak yağışlar geliyor! Meteoroloji illeri tek tek uyardı
- Fatih Altaylı ve İsmail Saymaz hakkında soruşturma başlatıldı
- Bakan Yerlikaya duyurdu! Ruhsatsız silah taşıyanlara hapis cezası
- Bakan Yerlikaya: Çakarlı araç kullanan 10 bin 444 sürücüye işlem yapıldı
- Narin Güran cinayeti davasında Dara bölgesi görüntüleri incelenecek