Oyuncağa dijital oyun çelmesi
Son yıllarda birçok ebeveynin de yakındığı bir konu olan çocukların telefon ve tabletle oynama hevesi, oyuncak sektörünü de etkiledi. Sektör uzmanlarına göre, oyuncak kullanım yaşı 6’ya kadar düştü. Oysa daha önce 13-14 yaşlarına kadar çocuklar çeşitli oyuncaklarla oynamayı tercih ediyordu.
HÜLYA ÇAYLAK
Dünya oyuncak sektörü 110 milyar dolarlık bir ekonomik büyüklüğe sahip. Sektörün 2024’te büyümeye devam ederek 130 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Türk Plastik Sanayicileri Araştırma Geliştirme ve Eğitim Vakfı’nın (PAGEV) verilerine göre, Türkiye’de ise henüz 1 milyar dolarlık bir büyüklükten söz ediliyor. Bunun da yüzde 60’ı ithalat iken yüzde 40’ı yerli üretim. Oyuncak sektöründeki en büyük hakim güç ise 65 milyar dolarlık ihracat rakamıyla Çin. Türkiye’de 2023’te ihracat rakamının 100 milyon dolara ulaştığı tahmin ediliyor.
İTHALATIN YÜZDE 65.3’Ü
TÜİK rakamlarına göre, ülke bazında bakıldığında Türkiye’nin en çok ihracat yaptığı ülke 8 milyon dolarla ABD olurken, onu 7 milyon dolarla Rusya takip ediyor. Sektörde ithalat da büyük bir pay alıyor. 2024’ün ilk 10 ayında yapılan ithalat 188 milyon doları aşmışken, bu dönemde yapılan ithalatın yüzde 65.3’ünü Çin’den alınan oyuncaklar oluşturuyor. Tam da bu nedenle yerli oyuncak markaları, Çin’in sektördeki bu gücünü kırabilmek adına hem markalaşma hem de üretim anlamında yatırımlara hazırlanırken, bir yandan da oyuncak kullanma yaşının küçülmesinden yakınıyor.
6 YAŞA ODAKLANDILAR
Dijital çağın oyuncak yaşını düşürdüğünü belirten sektör temsilcileri, eskiden oyuncak kullanma yaşının neredeyse 13-14 yaşlara kadar devam ettiğini söyledi. Şimdilerdeyse oyuncakla oynama yaşlarının 6’ya kadar düştüğünü belirten sektör uzmanları, gelişen teknolojiyle birlikte oyuncakla oyun oynama yaşının daha küçük yaşlara doğru çekildiğini belirterek, sektördeki bazı firmaların sadece 0-6 yaşa odaklandıklarını vurguladı.
TELEFON KULLANIMI ARTTI
Özellikle 0-6 yaşa odaklanan markalardan biri olan Enfal Oyuncak’ın Yönetim Kurulu Başkanı Furkan Karaduman, “Oyuncak büyük bir sektör. Her yaşta oyuncak seçimi çok önemli. Her oyuncak her çocuğa hitap etmiyor, her çocuğun kendi oyuncak tercihi farklı. Biz bu branşı seçtik. Bu yaş grubunda da ilerlemeye devam ediyoruz. Doğru bir yolda olduğumuzda da inanıyoruz çünkü örneğin bizim zamanımızda bizler 12 yaşlarında bile oyuncak arabalarla oynarken, şimdilerde bu yaşlarda telefon ve tablet kullanımı arttığı için oyuncak yerine dijital oyunlar tercih ediliyor” dedi.
ÜRETİMİN ÇOĞU ÇİN’DE
Bunun dışında tüm dünyada oyuncak üretiminin büyük oranda Çin’de olduğunu anlatan Karaduman, “Bizler yerli ve milli Türk markaları olarak Çin’den pay alabilmek adına üretim yolculuğumuzu hızlandırmak niyetindeyiz. Bu nedenle pandemide bir Alman markasıyla işbirliği yaparak Türkiye’de oyuncak üretimine başladık. Daha sonra 80 milyon Euro’luk yatırımla kendi markamız olan Let’s Be Child’ı kurduk. Bugün ürünlerimizin yüzde 70’i Türkiye’de üretilirken, yüzde 30’u Çin’den ithal. Geçen yıl 1 milyon adetin üzerinde oyuncak sattık. Bu yıl ise hedef 1.5 milyon adete ulaşmak” diye ekledi.
PANDEMİDE TÜRKİYE ÖNE ÇIKTI
Üretimin başlamasıyla ihracatın da gündeme geldiğini dile getiren Karaduman, şunları söyledi: “Pandemide Çin’in kapılarını kapatması sonrası Avrupa’nın Türkiye’ye yönelmesi, ihracat kapılarını araladı ve ilk kez 2022’de aralarında Avrupa ülkeleri, Körfez ülkeleri ve Rusya’nın bulunduğu ülkelere kalıbı, üretimi kendimize ait yaklaşık 1 milyon dolar tutarında ihracat gerçekleştirdik. 3 yılda ihracatımız 10 milyon doların üzerine çıktı. Satışlarımızın yüzde 20’si ihracata gidiyor ve şu anda 24 ülkeye ihracat yapıyoruz.”
İhracattaki bir diğer hayallerini de açıklayan Karaduman, şöyle devam etti: “ABD dünyada en çok oyuncak alımı yapan yer. Biz de oraya ulaşmak için Çin’de bir fabrika kurmayı ya da orada bir ortaklık istiyoruz. Böylece ürünlerimizi Çin’de üretip Türkiye’ye gelmeden direkt dünyaya satacağız. Aynı diğer bütün global markaların yaptığı gibi. Türkiye’den yurt dışına satış yakın coğrafya için daha mantıklı ama küçük ve katma değerli ürünlerin de Çin’den gitmesi daha mantıklı olduğu için iki tarafı da kullanıp markamızı dünyaya açacağız. Bu bizim 5-10 yıllık hedeflerimiz arasında.”
ZARARLI KİMYASALLAR İÇERMİYOR
Furkan Karaduman, sağlıklı oyuncak hakkında şu bilgileri de verdi: “Türkiye’de üretilen oyuncaklarımız, güvenlik testlerinden geçmiş ve sağlığa zararlı olmadığı kanıtlanmıştır. Toksin ve kurşun boyası içeren BPA, Phthalates, PVC ve benzer dış kaplamaları içermeyen oyuncaklarımız, FDA standartlarını karşılar. Avrupa Birliği tarafından (EU) EN71 standartlarına uygunlukları akredite olmuş, uluslararası test kuruluşları tarafından test edilip onaylanmışlardır. Boyalarında, ağır metaller ve zararlı kimyasallar bulunmamaktadır. Kesinlikle Bisphenol A (BPA) ya da kurşun, ftalat gibi zararlı kimyasallar içermezler.”
- Restoran yangınında 1 kişi öldü, 17 kişi yaralandı
- Zorunlu karşılıklarda değişiklik kararları Resmi Gazete’de
- Meclis'te kabul edildi! Yetkisiz çakar kullanımında cezalar artıyor
- HÜRJET'in ikinci prototipi, gökyüzüyle buluştu
- Dışişleri Bakanı Hakan Fidan: UCM’nin kararı adaletin tecellisi bakımından umut vericidir