Teknolojinin tasarruf gücü
Uluslararası tüketici elektroniği ve teknoloji endüstrisinin önde gelen fuarı ‘IFA Berlin’ yarın sona erecek. Bu yıl 100’üncüsü düzenlenen ve beş gün süren fuara dünya teknoloji gündeminin ilk sırasında yer alan yapay zeka (AI) damga vursa da dev firmaların enerji, su ve zaman tasarrufuna bir o kadar odaklandığına şahit olduk. Daha yaşanabilir dünya vizyonuna katkı sunacak bu yenilikler hanelerin faturasını da önemli ölçüde düşürecek.
BİLAL EMİN TURAN
Her zaman diyoruz ‘dünyamızın kaynakları sınırlı ve onları kullanırken çok cimri olmalıyız’. İşte bu anlayışla IFA’da firmalar teknolojide ulaştıkları potansiyelleri sergilerken tasarruf konusunda da adeta şov yaptı. Dünyanın en az elektrik ve su tüketen cihazlarından şapkadan enerji üreten teknolojilere kadar birçok yenilik çok yakın bir sürede hayatımıza girecek. İşte cebi sıcak tutacak ve dünyamızı koruyacak o cihazlardan bazıları...
YAŞAM TARZINIZA GÖRE ÖNERİLER SUNUYOR
Dünyanın öncü akıllı temizlik çözümleri markalarından birisi olan Roborock’un tanıttığı Zeo Lite çamaşır yıkama ve kurutma makinesi, düşük sıcaklıkta kurutma yaparak hassas kumaşların ömrünü uzatıyor. Ayrıca su ve kurutma ayarlarını analiz ederek otomatik olarak uygun modu bulup ağırlığa göre otomatik deterjan dağıtımı da yapıyor.
LG’nin yapay zeka (ThinQ ON) temelli yeşil ev (şefkatli zeka evi) konsepti de dikkat çekiyor. Cihaz ayarlarını ve programlarını kullanıcıların yaşam tarzlarına ve rutinlerine göre düzenlerken, elektrik ücretlerindeki dalgalanmaları da hesaba katıyor. ThinQ ON, tüm bağlı cihazların güç tüketimini akıllıca yöneterek evdeki enerji maliyetlerini azaltmaya yardımcı oluyor.
GEZERKEN ENERJİNİ ÜRET
360 derece güneş paneli ile kaplı olan bu şapka (EcoFlow Power Hat), yolda yürürken, plajda güneşlenirken elektronik cihazlarınızı şarj ediyor. USB A ve C portlarıyla uyumlu olan şapka, 5 volt, 2.4 Amper çıkışa sahip. Cep telefonunu ortalama 3-4 saatte şarj edebiliyor. IP 65 sertifikası da bulunan şapka zorlu doğa koşullarına dayanıklı. Ağırlığı ise 370 gram.
AVUÇ İÇİNE SIĞAN DRONE
Avuç içi boyutu ve 4K kamerasıyla dikkat çeken DJI Neo isimli drone’un pervaneleri korunmuş. Korunaklı pervanelerle zarar görme ihtimali en aza indirilmiş. Neo; sadece bir düğmeye basarak havadan selfi ve video çekmeyi mümkün kılıyor. 18 dakikaya varan uçuş süresine sahip. 135 gram olan drone’un fiyatı 199 Euro’dan başlıyor.
İNSANSI ROBOT
Alman robot üreticisi Neura’nın fuarda sergilediği 4NE-1 adlı insansı robot yemek hazırlamak, ütü yapmak, evi toplamak ve kutu taşımak gibi aktiviteleri yerine getirmek için gün sayıyor. 1.80 boyundaki insansı robot 15 kiloya kadar yükleri de kolaylıkla taşıyabiliyor.
KATLANABİLİR GOOGLE TELEFONU
Açıldığında 8 inçlik dev bir ekrana sahip olan Google Pixel 9 Pro Fold, Oled ekrana sahip. Dış ekran ise 6.3 inç. 48 megapiksel (Mp) geniş açı, 10.8 Mp telefoto, 10.5 Mp ultra geniş açı özellikli kameralarla donatılan telefonun ön kamerası 10 Mp. İşlemcisi Google tarafından tasarlanan telefonun RAM’i 16 GB. Telefonun bataryası 4650 miliamper (mAh).
AYNI ANDA 3 CİHAZI ŞARJ EDİYOR
Anker MagGo serisi, kablosuz şarj alanında yenilikler sunuyor. Seride 5 farklı ürün bulunuyor. MagGo 3-in-1 kablosuz şarj istasyonu, Apple Watch, iPhone ve AirPods’u aynı anda şarj edebilen taşınabilir bir istasyon olarak tasarlandı.
FATURALARI DÜŞÜRECEK
Samsung’un hepsi bir arada çamaşır ve kurutma makinesi (Bespoke AI Laundry Combo) teknolojileri enerji cimrisi ‘ısı pompası sistemi’ kullanıyor. Bu sistem sıcak havayı sürekli olarak geri dönüştürüyor. Bu da kurutma süresinin yüzde 60’a kadar kısalmasını ve enerji tüketiminin yüzde 75’e kadar azalmasını sağlıyor. Yani çamaşır yıkama maliyeti hatırı sayılır oranda düşüyor.
DÜNYANIN EN CİMRİSİ
Vestel’in sergilediği Rainfall teknolojili çamaşır makineleri A sınıfı bir çamaşır makinesinden yüzde 65 daha az enerji tüketiyor.
PİLİ BİTMEYEN KUMANDA
Vestel’in diğer bir yeniliği ise güneş enerjili uzaktan kumanda. Cihaz, güneş panelleriyle, pil değiştirme zahmetini ortadan kaldırıyor.
EKONOMİK YAVAŞLAMA PREMIUM TV’LERİ TEĞET GEÇTİ
Samsung Türkiye yöneticileriyle gerçekleştirdiğimiz toplantıda TV pazarıyla ilgili önemli bilgiler edindik. İşte açıklamalardan öne çıkan başlıklar:
2024’ün ilk yarısında beyaz eşyada yüzde 24 büyüme gerçekleşti, ancak ekonomik önlemler nedeniyle yavaşlama görüldü.
Adet bazında hem buzdolabı hem çamaşır makinesi pazarı ilk 6 ayda yüzde 7-8 büyüdü, temmuz ayında da yüzde 1-2 büyüme devam etti.
2024’ün ilk yarısında TV pazarında yüzde 17’lik büyüme kaydedildi, ancak sonrasında ekonomik önlemler nedeniyle yavaşlama yaşandı. 2024 sene sonu beklentileri TV tarafında yüzde 2.5-5 arası cirosal daralma olacağı yönünde.
Ekonomideki yavaşlama premium segmentte yer alan 65 inç ve üzeri TV satışlarını etkilemedi. Hatta bu dönemde bu gruptaki ürün satışlarında ciddi artışlar oldu.
Premium segmentte talep yüksek kaldı. 65 inç ve üzeri televizyonların cirosal payı yüzde 35’ten yüzde 44’e çıktı. Büyük inç televizyonlar, toplam paydan yüzde 10 aldı.
7 YILDA BİR DEĞİŞTİRİYORUZ
1000-1500 dolar arası TV segmentinde büyüme gerçekleşti, 500 dolar altının payı düştü.
1500 dolar üzeri premium segment büyüklüğünü koruyarak, daralan pazarda dahi tüketicilerin en iyi televizyonu alma eğilimlerinin devam ettiğini gösterdi.
Samsung, ilk 6 ayda yüzde 33 pazar payı ile Türkiye’de şimdiye kadarki en yüksek TV pazar payına ulaştı.
Tüketiciler buzdolabını 8, çamaşır makinesini 7 yılda bir değiştiriyor.
Yine tüketicilerde TV değiştirme davranışı 7 yılda bir gerçekleşiyor.