Ticaretin kalbi limanlarda atacak
Türkiye, dünya ticaretinde alternatif rotanın tam merkezinde yer alıyor. Bu fırsatı gören Türkiye, özellikle liman ve demiryolu yatırımlarına hız verdi. Bu anlamda Ambarlı Limanı, Autoport ve Railport gibi üç dev projeyle Arkas Holding dikkat çekiyor. Milyarlarca doları bulacak bu stratejik yatırımlar tamamlandığında ekonomiye önemli katkılar sunacak, Türkiye’nin iç ve dış ticaret hacmini artıracak.
EMRE İSKEÇELİ
Sürekli patlak veren jeopolitik riskler, ticaretin rotasını da tayin ediyor. Bir tarafta Rusya-Ukrayna savaşı, diğer yandan İran-İsrail gerginliği, Hürmüz Boğazı’na yönelik belirsizlikler, Kızıl Deniz’de konteyner gemilerine yapılan saldırılar... Doğu ile Batı arasındaki ticareti derinden sarsan bu riskler alternatif ticaret yollarının oluşmasına da zemin hazırlıyor. Türkiye, işte bu alternatif rotanın tam da merkezinde yer alıyor. İstanbul ve Çanakkale Boğazları’nın kontrolünü elinde tutan Türkiye, Akdeniz ve Karadeniz Havzası’ndaki ülkelerin deniz ulaşımı ve uluslararası ticaret faaliyetleri açısından anahtar konumda.
TAŞINAN YÜKLER REKORUN HABERCİSİ
Tekirdağ, Ambarlı, Kocaeli ve Mersin’de bulunan konteyner limanları dünyada ilk 100 liman arasında. 2023’te 217 limanda elleçlenen yük miktarı 521 milyon ton, elleçlenen konteyner miktarı ise 12 milyon 566 bin TEU olmuştu. Bu yılın ilk yarısında limanlarda elleçlenen yük miktarı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 3.2 artarak 269 milyon 182 bin 694 tona, elleçlenen konteyner miktarı ise bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 11.2 artarak 6 milyon 781 bin 483 TEU’ya yükseldi. Yeni rekorlar ufakta görünüyor. Deniz ticaretindeki artış ülke ekonomisine büyük katkılar sağlıyor, limanlar ise bu noktada stratejik bir öneme sahip.
ÜÇ PROJEYLE EKONOMİYE DESTEK
Limanlarda ticaretin artması için son dönemde yatırımı en çok artıran firmalar arasında Arkas Holding dikkat çekiyor. Dünyada ve Türkiye’de artan taşıma hacimlerini dikkate alarak deniz-kara-demiryolu taşımacılığında yatırımlarına hız kesmeden devam eden Arkas Holding Liman ve Terminal İşletmeleri Grubu’nun başlıca projeleri şöyle: İstanbul Ambarlı’daki Marport Limanı, Kocaeli’nin Başiskele ilçesindeki Türkiye’nin ilk otomotiv terminali olarak tasarlanan Autoport, Kocaeli Kartepe’de yer alan ve Doğu ile Batı arasındaki ticaretin merkezinde intermodal bir köprü görevini üstlenecek olan Railport.
DEV GEMİLERE HİZMET VERECEK
Yatırımlarla elde edilecek avantajları ve kapasiteyi Arkas Holding Liman ve Terminal İşletmeleri Grubu Başkanı Özgür Kalelioğlu’dan dinledik. Marport’un 2022 yılında başlatılan 250 milyon dolarlık modernizasyon projesiyle dikkatleri üzerine çektiğini belirten Kalelioğlu, “Marport 2.3 milyon TEU (konteyner) kapasitesiyle Türkiye genelinde yüzde 12, Marmara Bölgesi’nde ise yüzde 19 pazar payına sahip. Yatırımın tamamlanmasına 2-3 ay kaldı. Projeyle Marport’u dünyanın en büyük gemilerine (399 metreye kadar) hizmet verebilecek duruma getirdik. Ayrıca limanımıza 4 adet yeni Liebherr marka SSG vinci kazandırdık. Yeni vinçlerin, 25+1 yan uzanma kabiliyeti var” dedi.
MARPORT 1 MİLYAR DOLARI AŞTI
Türkiye’de konteyner limancılığına ilk yatırım yapanlardan biri olduklarını vurgulayan Özgür Kalelioğlu, “Bugün ulaştığımız nokta, yaklaşık 30 yıllık emeğin bir sonucu. Toplam yatırım değeri 1 milyar doları aşan Marport ile Türkiye’nin iç ve dış ticaretinde lokomotif bir rol üstleniyoruz. Yeni yatırımlarımızla da Türkiye ekonomisine katkı sağlamaya devam ediyoruz” şeklinde konuştu. Otomotiv sektörünün özel liman ihtiyacını karşılamak üzere inşa edilen Autoport’a da dikkat çeken Kalelioğlu, “Yatırım projesiyle Autoport’un 243 bin metrekare olan alanı 403 bin metrekareye, 15 bin adet park kapasitesi ise 22 bin 500’e çıkartılacak ve limanın yıllık araç elleçleme kapasitesi de 650 binden 1.1 milyona ulaşacak” dedi.
AVRUPA’YA ENTEGRE OLACAK
Toplam 265 bin metrekarelik alanda faaliyet gösterecek olan Railport’un, Orta Koridor üzerindeki Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi yardımıyla Trans-Asya Demiryolu ağına bağlanacağını vurgulayan Özgür Kalelioğlu, “Bu bağlantı sayesinde Orta Doğu, Rusya, Ukrayna, Azerbaycan ve Gürcistan üzerinden Çin ve Orta Asya güzergâhını Türkiye ve Avrupa ile entegre ederek ticaretin kalbinde bir köprü görevini üstlenecek ve bölgenin en önemli lojistik merkezi haline gelecek” dedi.
TÜRKİYE İLE ÇİN ARASI 45 GÜNDEN 25 GÜNE İNECEK
Railport ile Türkiye’de, taşımacılıkta yeni bir döneme girileceğini belirten Kalelioğlu, yatırımı Arkas Holding ile Almanya merkezli Duisburger Hafen AG ortaklığında gerçekleştirilen projenin, 2025 yılında faaliyete başlayacağını belirtti. Kalelioğlu, şöyle devam etti: “Başta demiryolu olmak üzere, karayolunu da içeren iki farklı taşıma modunun kullanılabileceği Kocaeli Kartepe’deki tesis, Türkiye’nin ilk ve tek intermodal lojistik terminali. Railport, bir liman ama deniz yok. Tren ve kamyon taşımacılığını kapsayan bir liman. Railport projesinin startını 15 yıl önce verdik. Railport, Avrupa demiryolu ağına doğrudan bağlantısı sayesinde taşıma sürelerini ve maliyetleri önemli ölçüde azaltacak. Railport ile Çin-Türkiye transit süresi 45 günden 25 güne inecek.”
RAILPORT’UN ÖRNEĞİ MERSİN’E DE YAPILACAK
Yeni yatırımların mesajını da veren Özgür Kalelioğlu, “Railport’u Kartepe’de kuracağız ama bir başka örneğini de Yenice-Adana- Mersin hattında oluşturacağız. Mersin ve İskenderun limanlarının arka bahçesinde yer almış olacak. Buradan da Antep, Malatya, Irak, İran ve Suriye dağıtımlarını yapacağız” bilgilerini paylaştı. 5 adet lokomotif sipariş ettiklerini hatırlatan Kalelioğlu, “2025’te bize teslim edilecek. Arkas Türkiye’nin en büyük tren yolu işletmecisi. Yeni kanunla kendi lokomotifimizi de kullanabileceğiz. Böylece Railport da desteklenmiş olacak” diye konuştu.