Turizmde yeni hedef: 50 milyon turist, 44 milyar dolar gelir
Tüm dünyada yaşanan enflasyon ve resesyon endişelerine karşın turizm sektöründen ikinci yukarı yönlü revizyon geldi. Yılbaşında, 2022 sonu için 42 milyon turist ve 35 milyar dolar gelir hedefleyen sektörün yeni hedefi 50 milyon turist ve 44 milyar dolar gelir olarak revize edildi./ Hülya Çaylak-Posta
Turizm sektöründe zorlu geçen iki yılın ardından yüzler gülüyor. 2020’de tüm dünyada başlayan pandeminin ardından yaralarını sarmaya hazırlanan sektör, bu yılın başında Rusya ve Ukrayna arasında başlayan çatışmaya rağmen hedeflerini aşmaya devam ediyor.
Yılbaşında turizm sektörünün 2022 yılı için hedefi 42 milyon turist ve 35 milyar dolar gelir olarak belirlenmişti. Ancak global enflasyon ve resesyon endişelerine karşın sektör yeni hedeflere yelken açtı. Dün İstanbul Atatürk Kültür Merkezi’nde (AKM) düzenlen ‘2022 Yılı Turizm Değerlendirme Toplantısı’nda konuşan Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, sektörün yeni yılsonu hedefini 50 milyon turist ve 44 milyar dolar gelir olarak açıkladı.
KRİZLERE BAĞIŞIK OLDUK
Şubat sonunda başlayan Karadeniz’deki çatışma moralleri bozsa da turizmde hedefi yukarı yönlü revize ettiklerini hatırlatan Bakan Ersoy, “Çünkü krizlere bağışık olmayı öğrendik ve hazırlıklarımızı yaptık. Bunun üzerine ilk revizyonu 28 Temmuz’da 47 milyon turist ve 37 milyar dolar olarak açıklamıştık. Ben o zaman da ‘Bu rakamları aşacağız’ demiştim. Kaldı ki eylülde 35 milyar dolar gelir hedefimize ulaştık. Bugün ise yılsonu hedefimizi 50 milyon turist ve 44 milyar dolar gelir olarak yeniden revize ediyoruz. Böylece turizmde rekorlar elde ettiğimiz 2019 yılıyla başa baş gittiğimiz veya onun üstünde kapatacağımız bir yıl olacak” dedi. 2019’da turizmde 51 milyon turist, 34 milyar dolar gelirle rekor kırılmıştı.
GECELİK GELİRDE ARTIŞ
Turizm sektörünün en önemli verilerinden olan kişi başı gecelik gelirde de artış sağlandığını belirten Ersoy, “2018’de 67.29 dolara, 2019’da 72.95 dolara, 2020’de 75.58 dolara ve 2021’de 81.25 dolara geldi. 2022 ortalaması ise şu anda 89 dolar. Yılsonu beklentimiz de yine bu civarda. ‘Gelirleri nasıl artırdınız?’ derseniz, krizlere bağışıklık kazandık. Üstelik bizim gelirlerimiz Euro ama verilerimiz dolar. Son dönemde Euro/dolar paritesindeki düşüşe rağmen gelirlerimiz gayet güzel” dedi. Eylül itibarıyla yolcu sayısının 40 milyon 246 bin olduğunu belirten Ersoy, “Gelir de 35 milyar dolar oldu. Bu da yılsonu hedefinin gerçekçiliğini gösteriyor. Ekim ayı da çok başarılı geçti” dedi.
5 MİLYON İNGİLİZ BEKLENİYOR
Türkiye’nin kaynak turizm pazarları olan Rusya ile Ukrayna arasındaki çatışma ortamı nedeniyle bu ülkelerden ciddi turist kayıplarının olduğunu anlatan Ersoy, pazar çeşitlendirme stratejisiyle kayıpların farklı ülkelerden telafi edildiğini söyledi. Aynı zamanda Asya ülkelerinde de halen pandemi etkisi nedeniyle özlenen rakamlara ulaşılamadığını kaydeden Ersoy, “Asya ülkelerine özel stratejilerimizle 2023’te önemli hedeflerimiz var. Yanı sıra Amerika kıtasından gelen turist hareketini artırmaya çalışıyoruz. 2019’da 516 bin olan turist sayısını bu yıl sonu 1 milyona çıkarmış olacağız. Kaynak pazarlarımızdan aldığımız pay da artıyor. 2.5 milyon olan İngiliz turist sayımızı 3.5 milyona çıkarıyoruz. Hedefimiz 5 milyon İngiliz’in Türkiye’yi ziyaret etmesi. Orta Avrupa’dan da çok iyi dönüşler sağlıyoruz” dedi.
THY’NIN UÇTUĞU HER YERDEN TURİST GELMELİ
Krizlere bağışıklığın pazar çeşitliliğiyle sağlandığını söyleyen Ersoy, Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı’nın çalışmalarına değinerek, “Dünyada açık ara en yaygın ve etkili tanıtım yapan ülke olduk. 2018’de sadece dijitalde yer almışız ve 12 ülkede 1.4 milyon gösterim elde etmişiz. 2022’de ise 200 ülkede tanıtım yaparak 16.7 milyar gösterime ulaştık” dedi. Ersoy, Türk Hava Yolları’nın (THY) uçtuğu her destinasyonun hedef olduğunu belirterek, “Eğer biz oraya uçuyorsak, oradan turist getirmeliyiz” dedi.
2019 YILINI YAKALAYACAK
İspanya, İtalya ve Yunanistan gibi ülkeleri rakip olarak belirlediklerini anlatan Ersoy, şöyle konuştu:
“2019-2022 yıllarının 7 aylık verilerini kıyasladığımız zaman İspanya turist sayısında yüzde 18 geride, İtalya yüzde 29, Yunanistan yüzde 12 geride. Türkiye ise 7 aylık verilerde yüzde 7 geride. Yılsonunda beklentimiz eksi 3 ile tamamlamak. Neredeyse 2019 verilerini turist sayısı olarak yakalamış olacağız. Gelire bakıldığında ise İspanya yüzde 6 geride, İtalya yüzde 13 geride, Yunanistan yüzde 4 gerideyken biz 7 aylık veride 2019’a göre yüzde 12 artıdayız. İnşallah yılsonunu yüzde 18 artı ile kapatacağız.”
HER YIL 5 ŞEHİR İLAVE
Türkiye Kültür Yolu Festivalleriyle ilgili de konuşan Ersoy, şöyle devam etti:
“Bu sene İstanbul ve Ankara’da iki kez olmak üzere 5 şehirde 7 festival yapıldı. Bunlara 20 bin sanatçı ve 33 milyon ziyaretçi katıldı. Festivaller sayesinde sanatçılara destek olurken, destinasyonların bilinirliğini de artırıyoruz. Bu da bize turizm geliri olarak dönüyor. Bu gelirleri de tekrar kültür, sanat ve turizm için aktarıyoruz. Önümüzdeki yıl için 5 şehir daha ilave oldu. Bunlar Adana, İzmir, Trabzon, Erzurum ve Gaziantep. Her sene 5 şehir ilave edeceğiz. Anadolu’nun 7 bölgesine yayılacak.”
HER YERDE ZORUNLU
Sürdürülebilir turizm çalışmalarını da anlatan Ersoy, şunları söyledi:
“Türkiye 2021’de Paris İklim Anlaşması’nın tarafı oldu. Anlaşma gereği turizm sektörünün dönüşümü için harekete geçildi. Küresel Sürdürülebilir Turizm Konseyi (GSTC) ile Uluslararası Sürdürülebilirlik Turizm Programı geliştirmek için anlaştık. Dünyada hükümet nezdinde bunu yapan ilk ülke olduk. Güvenli ve Sürdürülebilir Turizm Programı’nı hazırladık. Toplamda 42 kriterden oluşan 3 aşamalı bu program 2030’a kadar tamamlanacak. 1 Ocak 2023 itibarıyla işletme belgesi almak isteyenler 14 kriterlik 1’inci aşamayı yerine getirecek. Tesislere ilk aşama için 2023 sonuna kadar süre tanınacak. 2025 sonuna kadar tüm tesisler ikinci aşamayı tamamlayacak.”
YILDIZ SİSTEMİ İSTİHDAMA KATKI
Michelin Rehberi için işbirliğinin 2020’de başladığını belirten Ersoy, süreci şöyle anlattı:
“2021’de Michelin Rehberi saha ziyaretlerine başladı. 11 Ekim’de de yıldızlama töreniyle sertifikasyonlarını dağıttı. Turizm gelirlerinizi artırmak istiyorsanız atmanız gereken adımlar var. Bir tanesi tanıtım, bir tanesi de uluslararası rekabet eden ürünlerinizin sadece Türk firmaları tarafından değil uluslararası firmalar tarafından tescil edilmesi. Biz ilk kez yapılması gereken adımları attık, ısrarlı takiplerimiz sonucunda, tanıtım da yapmamız sebebiyle Michelin’in radarına girdik. Toplam 53 restoran takibe değer görüldü. 41’inci destinasyon olduk. Bu yıldızlama sistemi istihdama ve destinasyon tercihine katkı sağlıyor.”