Uzman isim tek tek sıralayarak uyardı! ‘Ucuz bungalov ve villa yok’
Ramazan Bayramı ile okul tatili birleşince birçok aile bu izin günlerini tatile çıkarak değerlendirme yolunu seçti. Ancak her yıl sayısı artan dolandırıcıların hedefinde yine tatil yapmak isteyen vatandaşlar ve tatil siteleri var. Tüketici Konfederasyonu Başkanı Aydın Ağaoğlu uyarıları tek tek sıralayarak ‘Ucuz bungalov ve villa yok’ sözleriyle uyardı.
Ömer Faruk Ekinci | Tatil yeri arayışında olan vatandaşlar, Covid döneminden beri talep patlaması yaşayan bungalov evler ve müstakil villaları tercih ediyor. Yaklaşık 3 yıldır yaşanan talep artışına dolandırıcılar da kayıtsız kalmadı.
"UCUZ BUNGALOV VE VİLLA YOK"
Sahte tatil siteleri ve dolandırıcılar ile ilgili Posta.com.tr’ye konuşan Tüketici Konfederasyonu Başkanı Aydın Ağaoğlu, vatandaşlara uyarı ve önerilerde bulundu.
Tatil hayaliyle arayış içerisinde olan tüketicileri kurban seçen dolandırıcıların iki çeşit mağduryete yol açtığını söyleyen Ağaoğlu, şöyle konuştu:
Bunların birincisi; yanıltıcı ilan ve reklamlarla üç yıldızlı dağ başındaki tesisi 5 yıldızlı şehir merkezine beş dakikalık mesafede denize sıfır gibi gerçek dışı vaat ve ilanlarla kandırmakta veya konaklama esnasında kalitesiz hizmet sunulmaktadır.
İkinci mağduriyet ise daha yalın ama daha can yakıcı olmaktadır. Bu dolandırıcılık yönteminde tatilciye hiçbir hizmet sunulmamakta, dolandırıcılar rezervasyon esnasında aldıkları parayla ortadan kaybolmaktadırlar. Halkımız bunlara inanmasın. Ucuza bungalov ve villa yok.
NELERE DİKKAT ETMELİYİZ?
Tatil planı yapan tüketicilerin alması gereken önlemleri sıralayan Ağaoğlu, bunların ilkinin; e-posta, WhatsApp, kısa mesaj yöntemiyle kendilerine gelen ilan ve reklamlardaki bağlantı linklerine itibar etmemeleri, şayet gelen tanıtımdaki tesiste tatil rezervasyonu yapmayı arzu ediyorsa adres çubuğuna ilanı veren acenta veya tesisin adresini kendisi yazarak kuruma ulaşmak olduğunu belirtti.
Bu şekilde tanınmış acenta veya turistik tesislerinin kopyalanmış sayfalarına değil, gerçek muhataba ulaşılabileceğini ifade eden Ağaoğlu, piyasada çok sayıda otel veya turizm şirketinin klonlanmış sitesinin mevcut olduğuna dikkat çekerek uyardı.
SOSYAL MEDYA İLANLARINA DİKKAT
Dolandırıcıların sıkça kullandığı bir diğer platform da Instagram, Facebook gibi sosyal mecralar. Buradan da sözde satışlar gerçekleştirildiğini söyleyen Ağaoğlu, “Bu platformlarda yayınlanan çekici fotoğraflar ve düşük fiyatların cazibesine kapılan tüketiciler erken ve hızlı rezervasyon için istenilen parayı derhal karşı tarafa aktarmakta, ertesinde ya yurt dışı turistik fotoğraflarla aldatıldığı fark etmekte veya gittiği tesiste böyle bir rezervasyon yapılmadığını öğrenmektedir” şeklinde konuştu.
Sosyal medyada dolandırıcılık yapan kişilerin ilanlarda irtibat için sadece bir ön ödemeli mobil hat kullandığını söyleyen Ağaoğlu, Tüketici Kanununun 'Mesafeli Sözleşmeler' başlıklı 48. maddesine göre; elektronik ortamda ürün ve hizmet sağlayanların ticari ünvanları, Mersis numaraları, açık adresleri, sabit telefon numaralarının yazılmasının zorunlu olduğu belirtti.
ÜYELİĞİNİ KONTROL EDEBİLİRSİNİZ
Öte yandan turizm hizmeti veren şirketlerin mutlaka Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) üyesi olması ve sicil numaralarının bulunması gerektiğine dikkat çeken Ağaoğlu, rezervasyon için para gönderilmeden önce muhatabın gerçek olup olmadığının TÜRSAB’dan sorgulanması gerektiğini söyledi.
Gerekliliklerin bununla da bitmediğini belirten Ağaoğlu şu ifadeleri kullandı:
Tur, paket tur veya transfer, konaklama işletmesinde rezervasyon işlemlerini yapmak için seyahat acentası olmak kanun gereğidir. Seyahat acentaları faaliyet gösterdikleri internet sayfaları başta olmak üzere tüm online platformlardaki adreslerini TÜRSAB’a ve Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bildirerek bir doğrulama işareti taşırlar.
DOLANDIRILAN TÜKETİCİ NE YAPMALI?
Turizm firmalarının tüketicilerle yazılı sözleşme yapmak ve sunacakları hizmetleri de bu sözleşmede belirtmen zorunda olduğunu söyleyen Ağaoğlu, “Sözleşmede belirtilen hizmetler sunulmadığı takdirde tüketici tatil dönüşünde, Ticaret Bakanlığının kısa adı TÜBİS olan Tüketici Bilgi Sistemi üzerinden elektronik ortamda veya ikametinin bulunduğu kaymakamlıktakiTüketici Hakem Heyetine başvurarak almadığı hizmetlerin karşılığında bir miktar bedelin Turizm Tüketicileri Talepleri Degerlendirme Çizelgesi kapsamında kendisine iadesine karar verilmesini isteyebilir. Ayrıca firmaya yaptırım uygulanması talebiyle Turizm Bakanlığına da şikayette bulunabilir” şeklinde konuştu.
Ağaoğlu, dolandırıcıların tuzağına düşen ve muhatabına ulaşamayan tatilcilerin ise bulundukları yerdeki adliyeye giderek savcılığa suç duyurusunda bulunması gerektiğini söyledi.
- Restoran yangınında 1 kişi öldü, 17 kişi yaralandı
- Zorunlu karşılıklarda değişiklik kararları Resmi Gazete’de
- Meclis'te kabul edildi! Yetkisiz çakar kullanımında cezalar artıyor
- HÜRJET'in ikinci prototipi, gökyüzüyle buluştu
- Dışişleri Bakanı Hakan Fidan: UCM’nin kararı adaletin tecellisi bakımından umut vericidir