Yeni düzenleme yolda! Vergi mükellefine hız ve beyan kolaylığı
Hazine ve Maliye Bakanlığı, mükellefe kolaylık sağlayacak yeni uygulamaları devreye almaya hazırlanıyor. Bakan Şimşek’in verdiği bilgiye göre; e-Defter uygulamasının kapsamı genişletilecek ve 1 milyon mükellefin sisteme dahil olması sağlanacak. Elektronik tebligat yaygınlaştırılacak. Mali müşavirlerin yetkisi artırılacak. Ayrıca gider pusulası elektronik ortama taşınacak, Ba-Bs bildirimleri kaldırılacak.
Mükellefe kolaylık sağlayacak bir dizi tebliğ taslağı üzerinde çalıştıkları bilgisini veren Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, söz konusu taslakları kısa süre içinde görüşe açacaklarını söyledi. Şimşek, uyumlu mükellefin her zaman yanında olduklarını, onların yükümlülük ve maliyetini azaltan her türlü adımı atacaklarını ifade ederek, “Bildirim yükümlülüklerinin azaltılması, vergiye gönüllü uyum ile kayıt dışı ekonomiyle mücadelenin artırılması ve bürokratik süreçlerin azaltılması amacıyla bir dizi uygulamayı devreye alıyoruz” dedi.
BA-BS FORMLARI KALKACAK
Mal veya hizmet alımları ‘Mal ve Hizmet Alımlarına İlişkin Bildirim Formu (Form Ba)’ aracılığıyla, satışlar ise ‘Mal ve Hizmet Satışlarına İlişkin Bildirim Formu (Form Bs)’ aracılığıyla raporlanıyor. 2008 yılından itibaren aylık dönemler halinde alınmaya başlanan Ba-Bs bildirimlerini kaldıracaklarını ifade eden Bakan Şimşek, bilanço esasına göre defter tutan yaklaşık 1.6 milyon mükellefi ilgilendiren bu formlara olan ihtiyacın, elektronik belge uygulamalarındaki artış ve kurumlar arası veri paylaşımının etkinleştirilmesiyle azaldığına işaret etti.
TÜMÜ E-DEFTER’E DAHIL OLACAK
Halihazırda bilanço esasına göre defter tutan yaklaşık 720 bin mükellef tarafından kullanılan e-Defter uygulamasının kapsamını genişleteceklerini vurgulayan Şimşek, hazırladıkları taslakla, bilanço esasına göre defter tutan tüm mükelleflerin e-Defter uygulamasına dahil olmasının öngörüldüğünü dile getirdi. Şimşek, yaklaşık 1 milyon mükellefin uygulamaya dahil olacağına dikkati çekerek, e-Defter’lere ilişkin berat dosyalarının gönderilme sürelerinde de değişiklik yapacaklarını bildirdi.
ELEKTRONİK BELGE YAYGINLAŞTIRILACAK
Vergi mükellefleri tarafından düzenlenmesi gereken fatura, irsaliye, serbest meslek makbuzu gibi 9 belgenin elektronik olarak düzenlenebildiğini belirten Şimşek, şunları söyledi: “Elektronik ortamda düzenlenen bu belgeler muhataplarına elektronik olarak iletildiğinden hem zaman hem de kağıt, toner, posta ücreti gibi masraflardan çok büyük oranda tasarruf ediliyor. Bu belgelerin arasına gider pusulasının da eklenmesi için bir çalışma yapıyoruz. Halihazırda muhatabına bir kağıt çıktısı verilen ‘e-Müstahsil Makbuzu’nda da benzer yöntemin kullanılması planlanıyor. Vergi mükellefleri tarafından düzenlenen ve bu yıl için 6 bin 900 lira olan fatura düzenleme limiti altında kalan faturaların da elektronik ortamda düzenlenmesi temin edilerek muhasebe ve beyan süreçlerinin etkinleştirilmesi hedefleniyor.”
ENTEGRASYON DEVAM EDİYOR
Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından 2016 yılında kullanıma sunulan ve 9.2 milyon kişi tarafından kullanılan elektronik tebligat (e-Tebligat) uygulamasıyla tebligatlara ücretsiz olarak internetin olduğu her yerden ve her zaman ulaşılabilmesinin mümkün olduğunu anımsatan Şimşek, ayrıca kendisine e-Tebligat gönderilen kişilerin anlık olarak SMS ve e-posta yoluyla bilgilendirildiğini söyledi. e-Tebligat Sistemi’ni Ticaret, Kültür, ve Turizm bakanlıkları ile Emniyet Genel Müdürlüğü başta olmak üzere 8 kamu kurumunun da kullandığına dikkati çeken Şimşek, 6 farklı kurumla entegrasyon çalışmalarının devam ettiğini belirtti.
9 MİLYAR LİRALIK TASARRUF
e-Tebligat uygulamasıyla bugüne kadar 166.5 milyon belgenin elektronik ortamda tebliğ edilmesiyle sadece posta masraflarından yaklaşık 9 milyar lira tasarruf edildiği bilgisini veren Şimşek, “Tebligatlardan hızlı, etkin ve ücretsiz haberdar olunması amacıyla araç alanların da e-Tebligat uygulamasına dahil olmasına ilişkin çalışma yapıyoruz, İlk aşamada sıfır araç alanların uygulamaya dahil olması planlanıyor” dedi.
MALİ MÜŞAVİRLERE YETKİ VERİLECEK
Bakan Şimşek, vergi mükelleflerinin beyanname ve bildirimlerinin verilmesi başta olmak üzere vergisel yükümlülüklerinin önemli bir kısmının mali müşavirler tarafından yerine getirildiğini hatırlatarak şu noktaların altını çizdi: “Yapılması planlanan değişiklikle mükelleflerin, aralarında aracılık ve sorumluluk sözleşmesi bulunan meslek mensuplarını da Dijital Vergi Dairesi’nde yer alan hizmetlerden yine kendi belirledikleri işlemleri yapabilmeleri konusunda yetkilendirebilmeleri söz konusu olacak. Böylece mali müşavirler, mükelleflerin bilgilerine gerek duymadan kendi bilgileri ile Dijital Vergi Dairesi’ne giriş yaparak yetkili oldukları işlemleri mükellefleri adına yapabilecek.”