Yenileyici tarımla toprağı onaracak
Dünyanın en büyük yiyecek/içecek şirketlerinden ve en büyük tarım işletmelerinden biri olan PepsiCo, sürdürülebilir bir gıda sistemi için kolları sıvadı. / Hülya Çaylak-POSTA
Bu kapsamda PepsiCo’nun yiyecek markası Lay’s’, PepsiCo Vakfı ve Anadolu Meraları işbirliğiyle Konya’da Lay’s Yenileyici Tarım projesi hayata geçirildi. Patates, pancar, ayçiçeği ve mısır; yeşil gübreleme, kompost özütü ve kapalı sulama sistemi gibi uygulamalarla yetiştirildi. Böylece bitki besleme ve koruma yöntemlerinde kullanılan girdiler, patateste yüzde 70, mısır, ayçiçeği ve şeker pancarında yüzde 20 azaltıldı.
HEDEFE ÖNCE ULAŞACAK
Projenin PepsiCo Pozitif stratejisi (Pozitif Değer Zinciri, Pozitif Seçenekler ve Pozitif Tarım) kapsamında hayat geçirildiğini belirten PepsiCo Türkiye Kurumsal İlişkiler, Sürdürülebilirlik Kıdemli Direktörü ve İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Esra İren, “PepsiCo Türkiye olarak PepsiCo’nun küresel hedeflerine katkı sunmak için yenileyici tarım üzerine çalışıyoruz. Türkiye’nin farklı illerindeki projelerle, PepsiCo’nun 2030 için global olarak koyduğu yüzde 100 yenileyici tarım uygulamalarına geçiş hedefine iki yıl önce yani 2028’de ulaşabileceğiz” dedi.
YÜZDE 40 DAHA AZ KİMYASAL
PepsiCo Türkiye, yenileyici tarım uygulamalarından sözleşmeli tarıma, eğitimden teknoloji kullanımına kadar birçok alanda çalışma yapıyor. Sözleşmeli tarımla Türkiye’deki cipslik patatesin yüzde 63’ü Türkiye’deki 20 şehirde toplam 50 bin dönüm arazide üretiliyor. Teknoloji yatırımları sayesinde, işbirliği yaptığı çiftçilerin tarlalarında 2010’dan beri net tarla verimleri yüzde 30 artırıldı. PepsiCo’nun organamineral gübresi Naturalis, cips üretiminde kullanılan patateslerin organik atıklarından üretiliyor. Geleneksel gübreye kıyasla Naturalis, yüzde 40 daha az kimyasal içeriyor.
28.3 MİLYON DÖNÜM
PepsiCo Türkiye’nin bu yıl ilk defa 3 farklı bölgede yenileyici tarım demo tarlaları kurduğunu söyleyen İren, “Toprak hazırlığından başlayarak, organamineral gübre, modern sulama sistemleri, biyolojik pestisidler kullanılarak hem toprağın yapısının korunması hem de su ve enerji gibi doğal kaynakların doğru kullanımı hedefleniyor” dedi. İren, “PepsiCo’nun 2030’a kadar 28.3 milyon dönüm alanın yenileyici tarım uygulamalarına geçmesi için koyduğu hedefe doğru ilerliyoruz. Örneğin 2021’de ABD ve Kanada’da 1.4 milyon dönümde yenileyici tarıma geçiş desteklendi” diye konuştu.