'Zorunlu' çilesi! Teklif için saatlerce bekliyorlar
Araç sahipleri zorunlu trafik sigortasını yaptıramama tehlikesi ile karşı karşıya. Son günlerde aracının sigortasını yenilemek isteyen ya da yeni bir sigorta satın almak isteyen kişiler sigorta şirketlerinden teklif alamamaktan şikayetçi. Tüketici Konfederasyonu Sigorta Komisyon Başkanı Turusan Bağcı, aracına trafik sigortası yaptıramayan kişilerin atması gereken adımları ve 1 Mayıs tarihinde yürürlüğe girecek olan yeni düzenlemeyi posta.com.tr’ye anlattı.
İpek ALEMDAR GÖDE / posta.com.tr- Ülke genelinde yaklaşık 24 milyon araç sahibini yakından ilgilendiren trafik sigortalarında son günlerce ciddi sorunlar yaşanıyor. Tüketiciler araçlarına zorunlu olan trafik sigortasını yaptıramadıklarından şikayetçiler. Öte yandan Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) trafik sigorta primlerinde dinamik basamak yöntemine geçildiğini duyurmuştu. Yeni uygulamada 0 çok riskli sürücüler ve 8 çok iyi sürücüler basamağı getirildi. Böylelikle sürücülerin ödeyecekleri prim tutarlarında farklılaşmalar olacak. Tüketici Konfederasyonu Sigorta Komisyon Başkanı Turusan Bağcı, yeni düzenleme ve trafik sigortası sorunları hakkında ayrıntılara dair bilgiler verdi.
SİGORTAYI KABUL ETMEMENİN CEZASI VAR
Bağcı açıklamasında sigorta şirketlerinin poliçe reddetmesinin bir cezası olduğunu hatırlatarak, “Trafik sigortası zorunlu bir sigorta ve tüm araç sahiplerinin araçlarına bu sigortayı yaptırması gerekiyor. Trafik sigortası karşı tarafa verilen zararı ödeyen sigortadır. Türkiye’de yaklaşık 24 milyon araç sürücüsü var. Sigorta şirketleri son 5-6 aydan beri sigorta şirketleri trafik sigortalarında zarar ettiklerini belirtiyorlar. Ancak sigorta şirketlerinin trafik poliçesi yapma zorunluluğu var. Bu poliçeyi reddetmek devamında önemli cezaların kesilmesine devamında da sigorta şirketinin kapanmasına kadar giden bir süreç. Peki sigorta şirketleri poliçe yapmaktan nasıl kaçınıyorlar? Şirketler bu noktada ekranlarını yavaşlatmaya gidiyorlar. Sabahtan akşama kadar ekran başında poliçe bekleyen acenteler söz konusu. Bunun yanında aracının sigortası bitmiş ya da trafikte bir kazaya karışsa önemli sorunlarla karşılaşabilecek sürücüler poliçe bulamamakla karşı karşıya” dedi.
YENİ DÜZENLEMEDE SÜRÜCÜLER İÇİN BASAMAKLAR VAR
Sürücüler ve acentelerin talep ettiği bir sigorta şeklinden bahseden Bağcı, “Bir önceki yıla baktığımızda sigorta şirketleri her 100 TL’lik prime karşılık 186 TL hasar ödemişler. Yani sigorta şirketlerinin burada yüzde 186 gibi bir zararı söz konusu. Bu noktada da şirketler bu zarar nedeniyle bu poliçeyi yapmaktan kaçınıyorlar. Ancak fiyat düzenlemesi ile ilgili çeşitli talepler var. Bu anlamda Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) yeni düzenlemeler çıkarttı. Nisan ayının başındaki yeni yönetmelik ile trafik sigortası primlerinde değişiklik oldu. 8 ve 0. Basamaklar eklendi. Kötü sürücüye fiyat artışları uygulandı ve primler biraz arttırıldı. Ancak sigorta şirketleri bundan memnun değiller. Eskiden aylık yüzde 4,75 gibi bir artış oranı vardı. Şimdi bu artış yüzde 2’ye düşürüldü. Şirketler de bunu yeterli bulmadı.
Bugün itibariyle de sigorta acenteleri, sigorta şirketleri zor durumda kalmaya devam ediyorlar. Şimdi yeni bir uygulama daha getirildi. Örneğin bir şirket zarar ettiğini ya da zarar edeceğini düşündüğü kötü sürücünün olduğu bir trafik sigortasını yapmaktan kaçınmak yerine havuz SEDDK’nın kurduğu havuz sistemine bu poliçeyi atacak. Havuz sisteminde önce Türkiye’deki şirketler bu poliçeyi yapmak isteyip istemediklerine karar verebilecekler. Eğer kimse yapmak istemezse devlet bu havuz üzerinden mevcut şirket ve acente üzerinden keserek otomatik yenileme yapılacak. Yine SEDDK’nın getirdiği bir uygulama tabi bu uygulama tüketici ve acentelerin istediği bir uygulama sigortasız kalıp bu riski almaktansa kurulan havuz ve bilgi merkezi üzerinden bu bilgilerin tüm acentelere açılarak acentelerin Türk sigorta şirketlerinden poliçe kesmesinin önü açılırsa bu sorunun ortadan kalkacağını öngörüyoruz. Burada da rekabet nedeniyle indirime de gidilebileceği düşünülüyor. Böylelikle sigorta acenteleri tüm şirketlerden poliçe kesebilirler. Bir diğer öneri de eskiden olduğu gibi teminatları devlet belirliyordu, yine devlet belirlesin tek fiyat olursa daha hızlı hasar ödemesi olur. Böylelikle sigortalılara da daha iyi hizmet geleceği konuşuluyor” ifadelerini kullandı.
“TÜKETİCİLERİN ŞİKAYET ETMESİ GEREKİYOR”
Herhangi bir sigorta firmasına ulaşamayan sigortasını yaptıramayan kişilerin yapması gereken adımları anlatan Bağcı, “Trafik poliçesini reddetmek önemli bir suç ve cezası var. Kişilerin poliçe yenileme zamanları geldiğinde sigortasını yaptıramazsa firma sigorta yapmayı kabul etmezse e-devlet üzerinden o firmayı şikayet edebilir. E-devlet üzerinden SEDDK’ya poliçesine teklif verilmediğine ilişkin adımları takip ederek şikayetlerini tamamlayabilirler. Acenteler de bu durumda aslında çok mağdur oluyorlar. Karşısındaki müşterisine poliçe yapamamak, poliçe verememek ona da sıkıntı yaratıyor. Şikayet edilen şirket hakkında önce para cezası daha sonra sorun devam ederse de poliçe kesme yetkisine ve şirket kapatmaya kadar giden cezalar var. Acenteler de bu noktada aracı olarak zor durumda kalıyorlar. Sigorta şirketlerinin teklifleri ekranlara yansımıyor. Tabi acenteler için bu müşteriye anlatmak zor olabiliyor. Müşteriler hatta acentelerin bilerek sigorta yapmaktan kaçındıklarını bile düşünebiliyorlar” şeklinde konuştu.
- Çocuk istismarları önleme ve bebek ölümleri komisyonlarına üye seçimleri Resmi Gazete'de
- İçişleri Bakanı Yerlikaya açıkladı: Yasadışı bahisle ilgili 9 bin 780 tutuklama yaptık
- Dışişleri'nden Türk firmasına ait gemiye düzenlenen füze saldırısına kınama
- İzmir'de silahlı saldırı! 3 polis yaralandı
- Düzce'de "Afet, Güvenlik ve İletişim Stratejileri Sempozyumu" düzenlendi