9) PEKİ, EĞİTİMLERİ İÇİN ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER NELER?
Bu önlemler kısaca zenginleştirme, hızlandırma ve gruplandırmadır. Zenginleştirme, halihazırdaki eğitim programının daha derin ve ayrıntılı bir şekilde işlenmesidir. Hızlandırma, daha erken yaşta okula başlama, sınıf atlatma ya da üst sınıflardan ders almalarını sağlayan bir sistemdir. Gruplandırma ise benzer zihinsel kapasitedeki çocukların birlikte özel gruplar şeklinde eğitim almalarını sağlamaktır. Hangi eğitimsel önlem işe koşulursa koşulsun bu çocukların eğitiminde üst düzey düşünme becerilerinin yer alması şarttır.
10) EĞİTİM DIŞINDA NELER YAPILABİLİR?
Meraklarını perçinleyecek, soru sormalarına, sorgulamalarına imkan tanıyacak her ortam bu çocuklar için idealdir. Ayrıca kendilerine benzer özellikteki çocuklarla bir arada olmalarını sağlayacak ortamlar da sosyal duygusal gelişimlerini destekleyeceği için büyük önem taşır.
11) ÜSTÜN ZEKALI VE YETENEKLİ ÇOCUKLARIN KARŞILAŞTIĞI SORUNLAR NELER?
Anlaşılmıyor olmak, olduğu gibi kabul görmemek, kalıplara sokulmaya çalışılıyor olması bence en çok karşılaştıkları sıkıntılar arasında.
12) YETENEĞİ KEŞFEDİLMEYEN BİR ÇOCUĞU NELER BEKLER?
Eğitimsel ve psikolojik ihtiyaçları karşılanmadığı için ‘beklenmedik başarısızlık’ dediğimiz sendrom meydana gelebiliyor. Bu durum, saatte 1600 kilometre hızla gidebilecek son model bir arabanın sadece saatte 20 kilometre hızla gitmesine benzetilebilir. Bu ilerde büyük bir sorun olur. Biz genellikle eğitimsel ihtiyaçları için çabalıyoruz ama psikolojik ihtiyaçlarını önemsemiyoruz. Bu konuda risk altında olan üstün zekalı ve yetenekli çocukları tespit etmek için ben ve ekibim, TÜBİTAK tarafından desteklenen bir proje geliştirdik. Bu projeye katılmak isteyen velilerimiz benimle iletişime geçebilirler.