BİR DİĞER İDDİA: TERÖR SALDIRISI
Bir çiftçinin, kaza mahallinden 11 kilometre kadar uzakta bir parça bulması, uçağın havada parçalandığı yönündeki spekülasyonları artırdı. Çinli yetkililer ise çiftçinin bulduğu parçanın uçağın ekstra kaldırma sağlayan kanat ucu uzantılarından birine ait olduğunu doğruladı. Hava kazası uzmanları, bu tür hafif parçaların sahadan uzağa düşmesinin şaşırtıcı olmadığını belirtiyor.
Emekli bir Ulusal Ulaşım Güvenlik Kurulu yönetim kurulu üyesi olan John Goglia, “Bu bir kanatçık olduğu için alüminyum parçalar gibi yere düşmemesi, havada uçarak uzaklara düşmesi oldukça normal” diyor.
Goglia dahil olmak üzere havacılık uzmanları, özellikle uçağın düşme anındaki dikey pozisyonuna odaklanıyor. Zira yolcu uçakları, doğal eğilimleri uçuşta dengelenecek şekilde tasarlanıyor. Marosszeky, gerçek bir ‘dikey düşüş’ meydana gelmesi için uçağın kuyruğunun her iki tarafındaki yatay dengeleyiciler üzerinde sabit ve aşırı bir kuvvet olması gerektiğini söylüyor. Yatay dengeleyiciler, uçağın ön tarafının yukarı veya aşağı gitme eğiliminde olup olmadığını kontrol ediyor.
Buradaki asıl soru da işte böyle ortaya çıkıyor: Uçak teknik bir arızadan dolayı mı dik şekilde yere çakıldı yoksa bunun sebebi pilotun kararı mıydı?
Merkezi Hong Kong'da bulunan Aerospace Forum Asia'nın başkanı Martin Craigs, uçağın düşüş anındaki hareketinin "terörist bombası" ihtimalini ortadan kaldırdığını ama pilotun uçağı bilinçli olarak düşürmüş olma ihtimalinin halen geçerli olduğunu söylüyor. 2015'te 150 kişiyi taşıyan bir Germanwings uçağının pilot intiharını hatırlatan Craigs, "Hiçbir şey ihtimal dışı değil, birkaç yıl önce kullandığı uçağı kasten Alplere çarpan uçağı hatırlayın" diye konuşuyor.
Kara kutuların ayrıntılı bir şekilde incelenmesiyle elde edilecek sonuçlar birkaç hafta içinde açıklanacak.
Selin Irmak Kaçmaz / Hürriyet