İLETİŞİMDE EN BÜYÜK HATA: NOTLARIN KONUŞULMASI!
Klinik Psikoloji Uzmanı Müge Leblebicioğlu Arslan, ebeveynlerin bu dönemde çocukları ile kurdukları iletişimde çoğunlukla derslerine çalışıp çalışmadıkları, sınavlardan kaç puan aldıkları, dışarı çıkmak yerine ders çalışmaları ya da telefonuyla oynamamaları gibi neyi yapmaları ya da yapmamaları gerektiğine odaklanabildiğini belirtiyor. Ancak bu durum iletişimde, çocukların davranış kısmını ön planda tutarken; ne hissettiği, geleceğe yönelik düşünceleri, kaygıları ve korkuları ya da bunalmışlığına dair duygu ifadesini kapsayan iletişimleri ise geri plana atıyor.
Leblebicioğlu Arslan, zorlu bir süreçten geçen, sınav başarısı stresi yaşayan öğrencilerin temel ihtiyaçları hakkında şu açıklamalarda bulunuyor: "Öğrencilerin fark edilmek, desteklenmek, kabul görmek, değerli hissetmek, güvende hissetmek, saygı görmek, keyif alanlarına yer açmak gibi duygusal ihtiyaçlarının unutulmaması gerekiyor. Bunların fark edilmesi hem sınav sürecine hazır oluşluğu hem de gencin psiko-sosyal gelişimi açısından oldukça önemlidir. Ailenin ergenlik dönemi ile ilgili olarak doğru ve yeterli bilgilere sahip olması ergeni anlaşılır ve güvende hissettirir. Bu dönemde pek çok konuda aile ile çatışmalar başlar. Bu çatışmalar olumsuz olarak yorumlansa da bireyin bağımsızlığını kazanmasına katkıda bulunur. Ancak ailenin bu çatışmaları nasıl yönettiği ergenlik sürecinde önemli bir rol oynamaktadır."