1963-2000 yılları arasında Fransız donanmasında, sonrasında da Brezilya donanmasına kullanılıp hurdaya ayrılan Nae Sao Paulo adlı uçak gemisinin, İzmir’deki Aliağa Gemi Söküm Bölgesi’ne getirilip sökülmesi ile ilgili tartışmalar sürerken, yüreklere su serpen açıklama Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum’dan geldi. Kurum, “Tehlikeli Madde Envanter Raporunun Bakanlığımıza sunulmaması nedeniyle; NAE Sao Paulo isimli gemi için verilmiş olan şartlı notifikasyon onayının iptal edilmesine karar verilmiştir. Bu karar doğrultusunda, geminin Türk kara sularına girmesine izin verilmeyecektir” açıklamasını yaptı. Pekiyi bu gemi ile birlikte yeninden gündeme gelen ‘asbest’nedir? Önümüzdeki 20 yıla dikkat çeken Göğüs Cerrahı Prof. Dr. Özkan Demirhan, önemli açıklamalarda bulundu.
Göğüs Cerrahisi Uzmanı Prof. Dr. Özkan Demirhan, ‘Bu ve bu gibi gemilerin ülkeye girmesi durumunda ne gibi tehlikelere yol açar sorusuna şöyle cevap verdi.
“Koruyucu tedbir alınsa dahi, yetersiz kalır. Tehlike çok büyük. Bu geminin benzeri hatta ikizi diyebileceğimiz Clemenceau uçak gemisinin, söküm raporlarında 760 tonu asbest olmak üzere, yaklaşık 1500 ton tehlikeli atık olduğu beyan edilmiştir. Böyle bir örnek varken başta söküm işinde çalışanlar olmak üzere çevrede yaşayanlar açısından ciddi risk teşkil edecektir. Bu süreçte yakın dönemde değil, gelecekte akciğer zarı kanserine (mezotelyoma) yakalanma riskini kat be kat artıracaktır. Zaten günümüzde kentsel dönüşüm nedeni ile önümüzdeki 20 yıl için mezotelyomada artış görülmesi bekleniyor. Çünkü asbest doğada kendiliğinden yok olan bir madde değildir her türlü doğa şartlarına oldukça dayanıklıdır.”