Avrasya Tüneli anketiyle ilgili Bakan'dan flaş açıklama
20 Aralık’ta açılacak olan Avrasya Tüneli’nin ismi için Ulaştırma Bakanlığı’nın açtığı anket bu gece yarısı sona eriyor. Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan, anketin amacından saptırıldığını söyledi
10 Aralık 2016 , Cumartesi 08:46
İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi Projesi'nde sona yaklaşıldı.
Marmaray'ın kardeşi olarak tanımlanan Avrasya Tüneli'nin 20 Aralık'taki açılışı öncesinde Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, "Kıtalar Birleşiyor Alttan, İsmi Geliyor Halktan" sloganıyla anket başlattı.
ATATÜRK, ABDÜLHAMİD HAN, ALPARSLAN TÜRKEŞ
Anket sonrası Ekşisözlük, Facebook ve Twitter üzerinden örgütlenen sosyal medya kullanıcıları #TüneleİsimÖnerim başlığıyla Avrasya Tüneli'nin adının “Atatürk” olması için kampanya başlattı.
Bazı kullanıcılar da tünelin adının Boğaz'a ilk tüp geçiş projesini çizdiren Osmanlı padişahı Abdülhamid Han olması gerektiğini savunuyor.
Öte yandan özellikle ülkücüler Avrasya Tüneli'ne 'Alparslan Türkeş' adının verilmesi için kampanya başlatmıştı. Ülkücüler "Milli projeye milliyetçi isim" sloganıyla başlmattıkları kampanyayı geçtiğimiz günlerde Twitter'da Türkiye gündemine sokmayı başardı.
ULAŞTIRMA BAKANI'NDAN ANKETLE İLGİLİ FLAŞ AÇIKLAMA
Sosyal medyada büyük tartışmalara da neden olan isim anketi için Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan’dan açıklama geldi. Avrasya Tüneli’ne hangi ismin verileceği konusunda kamuoyunun görüşlerine başvurulduğunu hatırlatan Bakan Arslan, şunları söyledi:
"DEĞERLERİMİZİ YARIŞTIRIR HALE GELDİLER!"
İnsanımızın sağ duyusu, ufku, engin görüşü ile bize alternatif çok daha anlamlı bir isim önerisi olabilir mi diye yola çıktık. İnsanımızın kamuoyunun görüşüne başvurmak istedik. Bugün de devam ediyor. Bizi amacımız, 150 yıllık insanımızın rüyası olan dünya çapında bir ilk olan Avrasya Tüneli diye andığımız bu tünele, çok daha çarpıcı, estetik, insanımız ile bağdaşan bir isim önerisi gelebilir mi? Bunun için öneri alalım dedik. Ancak olay umduğumuzdan ve beklediğimiz çok farklı bir mecraya çekildi. Doğrusu bu biz üzdü, üzmeye devam ediyor. Sebebi de 150 yıllık bir rüyayı gerçekleştiriyorsunuz dünyada daha başalarken bir çok ödül almış bir projeyi gerçekleştiriyorsunuz. Ancak insanlarımız ve ne yazık ki zaman zaman ortaya çıkıp o, bu projeyi istemeyiz. Bu proje İstanbul’un tarihine, zarar verir deyip ortaya çıkanlar, ne zaman ki gördüler bu proje, İstanbul’un siluetine zarar vermiyor. Tam tersine katkı sunuyor. Bunun üzerine bir başka polemik oluşturdular. Biz insanımızdan farklı, ilginç bir isim gelebilir derken, insanımızın ve ülkemizin çok önemli değerlerini çarpıştırır, yarıştırır hale geldiler” dedi.
“AMACINDAN SAPTI”
Ulu önder Atatürk’ü alıp başkaları ile yarıştırıyorlar. Atatürk hepimizin değeri. Atatürk bu ülkenin değeri. Hatta dünyanın değeri. Dehası ile askeri idari dehası ile Kurtuluş Savaşı’nda verdiği mücadele, Cumhuriyet’i kurması ile bir değerimiz. Bizim için bu kadar değerli olan bir liderin Atatürk’ün ismini alıp yarıştırmaya sokmak, yarıştırıyor olmanın bence anlamı, ve amacı bu projeye ve Atatürk’e karşı olan değerimize saygıdan değil tam tersine ülkede ikilik yaratılması üzerine kurulan bir senaryonun parçasıydı. Abdülhamit Han’ı aldılar yarıştırıyorlar. Abdülhamit Han, 33 yıl Osmanlı’yı idare etmiş. Bundan 160 yıl önce denizin altında kıtaları birleştirmeyi öngörmüş bir değerimiz. Böyle bir değeri alıp yarıştırıyorlar.
"MEVLANA'YI, HACI BEKTAŞI VELİ'Yİ YARIŞTIRIYORLAR"
Başka isimler de geldi ama Mevlana’yı, Hacı Bektaş-ı Veli’yi yarıştırıyorlar. Bunların hepsi tekrar söylüyorum bu ülkenin değerleri, zenginlikleri. Biz değerlerimizi ve zenginliklerimizi yarıştırarak bir yere varamayız. Tam tersine hepsinin bize verdiği mirasın hakkını vererek birlik beraberlik içinde 2023 yürümeliyiz. Böyle bir çarpıtma, kafa karışıklığı oluşturma değerlerimizi birbiri ile yarıştırıyor olmak adına ortaya konulan senaryolar. Yapılan kafa karışıklığı bizi de ziyadesi ile üzmüştür” diye konuştu.
30 OCAK'A KADAR 14 SAAT KULLANILABİLECEK!
Arslan, 20 Aralık'ta açılacak tünelin 30 Ocak'a kadar 07.00 ile 21.00 saatleri arasında 14 saat kullanılabileceğini belirtti.
GEÇİŞLER OGS VE HGS İLE YAPILACAK
5.4 kilometrelik iki katlı tünelin hem Avrupa hem de Asya Yakası'nda toplam 8 gişe bulunacak. Geçişler OGS ve HGS ile yapılabilecek. İnşaatın tamamlandığını belirten Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş. Yetkilisi İnşaat Mühendis Umut Arda Dündar, "Mekanik ve elektrik, elektronik montajlar yapılıyor. Gişelerde entegrasyon çalışmaları tamamlanmak üzere" dedi.
Dündar şu bilgileri verdi:
52 MİLYON SAAT TASARRUF
Projede yaklaşık 2 milyon metreküp kazı yapıldı, 700 bin metreküp beton, 70 bin ton demir kullanıldı. Başka bir deyişle 788 olimpik havuzu dolduracak kadar kazı yapıldı, 18 stadyum yapacak kadar beton, 10 adet Eyfel Kulesi yapacak kadar demir kullanıldı. Boğaz geçişlerinde sağlayacağı ek kapasite sayesinde yolculuk sürelerindeki kısalma ile yılda yaklaşık 52 milyon saat zaman tasarrufu sağlanacak. Araçların yaydığı emisyon miktarı (karbon monoksit, karbon dioksit, azot oksitler, partikül madde vb.) yılda yaklaşık 82 bin ton azalacak. Aynı anda 60 taşeron firmanın çalıştığı projede günde bin 800 kişiye istihdam sağlanıyor. Yapılan harcamalarla Türkiye ekonomisine günde 1.5 milyon liralık bir iş hacmi yaratılıyor.
GEÇİŞ ÜCRETİ 17 TL
14.6 kilometre uzunluğundaki proje sayesinde Kazlıçeşme-Göztepe arasında yoğun trafikte 100 dakikada alınan yol 15 dakikaya inecek. Raylı sisteme sahip Marmaray'ın aksine Avrasya Tüneli'nden Otomobiller geçecek. Günde 120 bin aracın geçiş yapacağı hesaplanırken, geçiş ücreti 17 TL olacak. Günlük ortalama 2 bin 500 mühendis, teknik eleman ve işçinin çalıştığı tünelin yüzde 99'u tamamlandı. Her iki yakanın da bağlantı yollarında trafik işaretleri, sinyalizasyon çalışmaları tamamlandı. Aydınlatma takılırken, sesi azaltan, buzlanmayı ve erimeyi önleyen asfalt kullanıldı.
KAMU KAYNAĞI YOK:
Yap-İşlet Devret modeliyle yaklaşık 1 milyar 245 milyon dolarlık finansmal yapılan tüneli Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş., 24 yıl 5 ay süreyle işletecek. Proje yatırımı için kamu kaynaklarından hiçbir harcamada bulunulmadı. Yatırım için 960 milyon dolarlık uluslararası kredi sağlandı. 285 milyon dolarlık öz kaynağı Yapı Merkezi ve SK E&C temin etti.
5 DAKİKADA KITALARARASI YOLCULUK
Geçen ekim ayında ilk otomobil geçişini test eden ise Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan oldu. Erdoğan kendi kullandığı makam aracıyla Avrupa'dan Asya'ya 5 dakikada geçti. Erdoğan'a Başbakan Binali Yıldırım da eşlik etmişti.
DÜNYAYA ÖRNEK OLACAK MÜHENDİSLİK BAŞARISI
Projenin en önemli aşaması 3.4 kilometrelik Boğaz Geçişi. Boğaz Geçişi için dünyanın en gelişmiş TBM (Tunnel Boring Machine - Tünel Açma Makinesi) teknolojisinden yararlanıldı. TBM, günde 8-10 metre ilerleyerek, 3 bin 344 metrelik ve 16 aylık çalışmayı Ağustos 2015'te tamamladı. Toplam bin 674 bilezikten oluşan tünelde, olası depreme karşı dayanıklılığı artırmak için iki ayrı noktada sismik bilezik monte edildi. Bilezikler, çap ve sismik aktivite seviyesi göz önüne alındığında "TBM" sektöründe dünyada ilk. Bileziklerin üretiminde kullanılan yüksek performanslı prekast beton segmanlar, Yapı Merkezi Prefabrikasyon Tesisleri'nde üretildi. Uluslararası sertifika kuruluşunca yapılan analiz ve simülasyonlarda segman ömürlerinin en az 127 yıl olduğu rapor edildi
İKİ KITA ARASINDA GÜVENLİ YOLCULUK
-Asya girişi Harem'de, Avrupa yakası girişi ise Çatladıkapı'da yer alacak.
-Tünel, ileri teknolojisiyle güvenli ve konforlu yolculuk imkanı sağlayacak. -Modern aydınlatma, havalandırma ve düşük eğilimli yolla konfor artacak.
-Tünelinde her katta iki şeritten tek yönlü geçiş sağlanacak. -Sis ve buzlanma durumunda kesintisiz yolculuk olacak.
-Karayolu ağını tamamlayan anahtar bağlantı ve İstanbul'daki mevcut havaalanları arasında en hızlı ulaşım olanağı olacak.
-Trafik yoğunluğu azalacak ve egzoz emisyon oranı azalacak.
-Tarihi yarımadanın doğusunda trafik azalacak.
-Boğaziçi, Galata ve Unkapanı köprülerinin trafiği rahatlayacak.
-Yapısı İstanbul siluetine zarar vermeyecek.
-7 gün 24 saat hizmet verecek.
-Sadece minibüs ve otomobiller kullanabilecek.
-OGS ve HGS ile ödeme yapılacak. Yolcular için ek ücret yok.
-Her 100 metrede bir yer alan acil durum telefonları, kamu anons sistemi, radyo anonsu ve GSM alt yapısı sayesinde yolculuk esnasında kesintisiz bir iletişim imkânı sağlanacak ve acil durumlarda bilgi akışı kesilmeyecek.
-Tünel girişlerinde ve içinde 7/24 görev yapan İlk Müdahale Ekipleri olaylara hemen müdahale edecek.
-Tünel, 7.5 büyüklüğündeki bir depreme göre tasarlandı. Boğaz altında inşa edilen sistem, İstanbul'da 500 yılda bir olacak en büyük depremde hiç hasarsız hizmete devam edebilecek.
-2 bin 500 yılda bir olma olasılığı bulunan depremde ise küçük bakımlarla hizmete açılabilecek şekilde inşa ediliyor.
TIKLA, ANKETE KATIL
Erdoğan Avrasya Tüneli inşaatında konuştu