'Bir karışı hayat kurtarıyor' Sürücülerin korkulu rüyası
Motosiklet sürücülerinin korkulu rüyası eski tip bariyerler ölüm saçmaya devam ediyor. Motosiklet kazalarının ardından gelen kötü haberlerle birlikte ‘motorcu dostu bariyerler’ tekrar gündeme geldi. Motosikletli Kuryeler Derneği Genel Sekreteri Ergün Pedük ve motosiklet sürücüleri eski bariyerlerin tehlikelerini anlattı.
İpek Alemdar Göde/ Posta.com.tr - Geçtiğimiz mayıs ayında Ankara’da Hüseyin Sinan Turan ve eşi Ayşenur Turan, motorcu dostu bariyere bir metre kala diğer bariyerin altına doğru sürüklendikten sonra şarampole yuvarlanıp hayatlarını kaybetmişlerdi. Motosiklet sürücülerinin trafikte karşılaştığı tehlikeler arasında neredeyse ilk sırada yer alan unsur bariyerler oluyor. Özellikle virajlarda devrilen ya da sürüklenen motosiklet sürücüleri için yol kenarlarındaki bariyerler ölümcül sonuçlara davetiye çıkartıyor. Mevcut bariyerlere eklenen bir karışlık parça sürücülerin hayatını kurtarabiliyor. Bazı noktalarda bu bariyerler ‘motorcu dostu bariyerler’ olarak nitelendirilen bariyerler ile değiştirilse de henüz yeterli sayıya ulaşmış değil.
“O BARİYERLER ADETE HIZAR GİBİ”
Motosikletli Kuryeler Derneği Genel Sekreteri ve motosiklet sürüş eğitmeni Ergün Pedük, sürücülerin kullandıkları ekipmanların da eski tip bariyerlerde alınacak darbelere karşı çok etkili olamayacağını ifade ederek, “Motor kazası olduğunda sürüklenen motor, üzerindeki sürücü ile beraber bariyerlere doğru gider. Özellikle virajlarda bu çok olur. Yerden yukarı doğru sac olan tretuvarı tutan kazıklar vardır. Bu kazıklar yapılış itibari ile keskin tarafları olan materyallerdir. Bu sürüklenme sırasında mevcut hızdan daha fazla hızlanan vücut ile motosiklet 3 metre aralıklarla konulmuş direklere çarpmak suretiyle zarar görürler. Bu çarpma esnasında temas boyun bölgesine gelirse boynu kopartır, kol ya da diğer uzuv bölgesine gelirse uzuvları kopartabilir. O yüzden biz bunlara katil bariyerler diyoruz.
Ekipmanlar darbeye ve sürüklenmeye karşı fayda sağlar. Ama şöyle düşünün o bariyerdeki kazıkların büyük kılıçlar olduklarını düşünün. Hızar olduğunu düşünün. Bu hızar darbeye karşı dayanıklı ekipmana etki etmez keser geçer. Bu dediğim gibi boyun bölgesine geldiğinde sonucu ölümcül olabilir. Uzuvlara geldiğinde ya da atardamarlara geldiğinde kan pompalamasından dolayı kan kaybından ölüme sebebiyet verebilen durumlar. Dolayısıyla o güvenli ekipman bir çare değil” dedi.
YAVAŞ İŞLEYEN BİR SÜREÇ
32 yıllık motosiklet sürücülüğünün 17 yılını kurye olarak geçiren Pedük, “Henüz şehir içinde motorcu dostu bariyerlerin yaygınlaştığını söyleyemeyiz. Bazı noktalarda lokasyonlarda uygulamalar başladı. Maalesef çok hızlı yürümüyor bu süreç ama uygulamalar başladı tabi. Bizim de içinde olduğumuz başvurular var. Bu olay 2010 yılından beri ısrarla benim de içinde olduğum heyet tarafından gerekli yerlerde dile getirildi. Nihai olarak son zamanda hayata geçmeye başladı. Neticede bu proje bizim fikren taslağını oluşturduğumuz bir şey değil. Dünyada kullanılan bir projeydi. Bu artık bizde de uygulanmaya başlandı. Ama hızlı ilerleyen bir süreç değil” ifadelerini kullandı.
“KASKIN EN KALİTELİSİ BİLE KORUMA SAĞLAYAMIYOR”
Motosiklet sürücüsü Emre Emiroğlu “Türkiye’deki asfalt kalitesi Avrupa ülkelerine göre daha düşük, motosikletlerinde lastik teması arabalar kadar fazla olmadığından asfalta tutunma becerileri de az oluyor. Bu durumda acil frenlemelerde motosiklet özellikle ABS’li değilse (ABS’li olanlar da kayabiliyor) kayıyor ve motorcusu ile birlikte sürüklenmeye başlıyor. Yol kenarlarında bulunan bariyerlerin alt kısmındaki açık kısımlara denk gelen motorcular bu alanlardaki bariyer ayaklarına çarpıp ağır şekilde yaralanıyor. Öyle ki başında kaskın en kalitelisi olması bile yeri geliyor koruma sağlayamıyor. Benim gözümün önünde kafası kopan bir motorcu bile olmuştu yıllar önce. Aslında üzerindeki korumalarla hafif sıyrıklarla atlatabileceği bir kazayı canını kaybederek atlatamamıştı. Bu bariyerlerle ilgili motor kulüpleri yıllardır mücadele veriyorlar ama maalesef alınmış bir sonuç bulunmamakta. Oysaki güvenli bariyerlerde bacakların açıklıkları kapatılarak ölme ihtimali büyük oranda önlenmiş oluyor. Bence sadece bu motorcu dostu diye adlandırılan bariyerler yanında bir de özellikle ABD’de olan yol ayrımlarında bariyer uçlarına yerleştirilen su engellerinin de olması gerekir ki o engel hem arabalar hem motorlar için çok önemlidir. Bariyer uçlarının açılarak bıçak gibi sürücüye saplanmasının da önüne geçilmiş olur böylece” ifadelerini kullandı.
“KÜÇÜK DOKUNUŞLAR HAYAT KURTARIR”
Motosiklet sürücüsü Murathan Arslan bariyerler üzerindeki küçük dokunuşların hayat kurtarabileceğini ifade ederek “Eski tip bariyerler motosiklet sürücüleri arasında katil bariyer olarak adlandırılıyor. Bunun nedeni ise eski bariyer dediğimiz tüm bariyer çeşitleri otomobil ve diğer büyük araçlar için tasarlanmıştır. Ülkemizde yaygın olarak kullanılan çelik halat, W ve beton bariyer tipleri birçok motosiklet sürücüsünün ölümüne neden olmuştur. Çünkü bu bariyerler darbe anında esneyip darbeyi emmezler. Bu da kazadan yaralı olarak kurtulacak motosikletçilerin maalesef ölümüne neden oluyor.
Türkiye'de en yaygın kullanılan bariyer tipi W bariyer. Ben buna giyotin bariyer diyorum. Çünkü hem şekil hem de ortaya çıkardığı sonuç açısından giyotin benzetmesini hak ediyor. Bu bariyer tipi ufak bir dokunuşla güvenli bariyer tipine dönüştürülebilir. Boş olan alt tarafı darbe emici esnek bir malzeme ile kapatıldığında güvenli bariyere dönüşmüş oluyor. Bu küçük dokunuş birçok motosiklet sürücüsünün hayatta kalmasını sağlayacaktır. Son yıllarda motosiklete olan ilgi artıyor. Hem şahsi hem de ticari kullanımın artmasıyla beraber motosiklet sürücülerinin sorunları daha fazla konuşulmaya başlandı. Bu durum yetkililerin bazı adımları atmasını sağladı. Türkiye ve İstanbul'da güvenli bariyer sistemine geçilmeye başlandı. Maalesef hızlı bir geçişten söz etmek mümkün değil. Ama yine de bu konuda adımların atılması önemli” dedi.