Devrim arabasının hikayesi nedir? Devrim arabası ne zaman yapıldı? Neden seri üretime geçmedi?
Devrim arabası, bugün bir kere daha gündeme geldi. Yerli otomobil TOGG’un sosyal medya hesabından paylaşılan görselde Türkiye’nin ilk yerli otomobiline de yer verilirken, açıklamada “Devrim mühendislerine saygıyla.” İfadesi kullanıldı. Peki, Devrim arabası ne zaman yapıldı? Neden seri üretime geçmedi? İşte Devrim arabasının hikayesi…
Türk milleti için en önemli günlerden olan 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı’nda yerli otomobil TOGG’un fabrikası açılıyor. Bir rüyanın gerçeğe dönüştüğü süreçte heyecan doruklara ulaşırken, Türkiye’nin ilk yerli otomobili Devrim arabası ve hüzünlü hikayesi de yeniden hatırlandı…
DEVRİM ARABASI NE ZAMAN YAPILDI?
Türkiye'de tasarlanan ve üretilen ilk otomobil Devrim, 1961 yılında, dönemin Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel'in talimatıyla, Eskişehir Demiryolu Fabrikası'nda, 129 günde üretildi.
DEVRİM ARABASININ HİKAYESİ NEDİR?
15 Mayıs 1961'de Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel tarafından Otomotiv Endüstri Kongresi açıldı. Cemal Gürsel açılış konuşmasında şunları söyledi:
(...) Tarımı da yenileyeceğiz, ama sadece ot satarak bir şey elde etmek mümkün değil! Bir gemi dolusu pamuk karşılığında zar zor 7-8 otobüs alabiliriz. Bir gemi dolusu pamuğu kaldırmak için ne kadar çaba harcamanız gerektiğini bilmektesiniz. Bu nedenle sanayi gereklidir. Dengeli bir tempo ile sanayileşmeliyiz. Bu kesin bir gerekliliktir. "Sektörümüz yok mu?" Evet var, ama öyle dağınıklar ki hepsi bir yönde çalışacak şekilde düzenlenmeli. Otomotiv endüstrisi söz konusu olduğunda, modern bir ülke kendi ulaşım araçlarını üretmelidir.
Günümüz dünyasında ulaşım araçları ekonomide önemli bir yer tutmaktadır. Kendi ulaşım araçlarımızı üretmeliyiz, kendi araçlarımızla taşınmalıyız. İlk olarak, bazı parçaları yapmak zorundayız; sonra, iyileştirme ile bunların % 70-80'ini oluşturmalıyız. Bazı insanlar Türkiye'de otomobil üretmenin imkânsız olduğunu söylüyor. Bu düşünce kara zihinlerin ürünüdür. Türkiye'nin de bizi bu şekilde teşvik eden birçok sanayi kolu var. (...)
Kongreden sonra Gürsel, ülkenin gereksinimlerini karşılayan bir prototip motor ve otomobil üretme talimatını verdi. Bu prototipler zamanın en iyi arabalarıyla karşılaştırılacak, eksiklikler tespit edilecek ve Türkiye'de mümkün olan en iyi otomobili üretmek için proje geliştirme çalışmaları yapılacaktır.
1961'de Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel, çeşitli şirketlerde çalışan 24 mühendise, tamamen Türkiye'de tasarlanmış ve üretilmiş bir otomobil üretmesini emretti. 29 Ekim 1961'deki Cumhuriyet Bayramı kutlamalarında gösterilecekti. Eskişehir'deki atölyede 130 günlük aceleci işten sonra, daha sonra TÜLOMSAŞ fabrikasını oluşturacak mühendisler, otomobilin dört prototipini yapmayı başardılar. Biri siyah, diğerleri krem rengindeydi. Otomobil Devrim olarak adlandırıldı.
Program son derece sıkıydı; Bununla birlikte, ikisi krem diğer ikisi siyah renkli dört araba tamamlanabildi. Otomobiller Cumhuriyet Bayramı kutlamaları için Ankara'ya gönderildi. Siyah arabanın cilası Ankara trenindeyken yapıldı. Kömürle çalışan lokomotifin bacasından çıkacak kıvılcımların yaratacağı güvenlik tehdidi sebebiyle araçlara sadece manevra yapabilecek kadar benzin konmuştu. Motor performansını arttırmak için sıkıştırma oranı artırıldığından, motorları motor vuruntusu olmadan çalıştırmak için yüksek oktanlı benzin gerekiyordu. Yüksek oktanlı benzin o zamanlar sadece Ankara'da mevcuttu.
Kutlamalar gününde, Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel tören için yakıt ikmali yapılmadan önce siyah araca bindi. Yaklaşık yüz metre ilerledikten sonra araç durdu. Sonra Başkan siyah arabadan indi ve arkada (daha önce benzini doldurulmuş olan) krem renkli arabaya bindi ve onunla Anıtkabir'e gitti.
İki araba daha sonra törensel koşuları sorunsuz tamamladı. Ertesi gün gazete manşetleri "Devrim 100 metre gitti ve durdu." şeklinde yazılmıştı ve araba uzun yıllar alay konusu oldu. Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel de arabadan indikten sonra "Batı kafasıyla otomobil yaptınız ama doğu kafasıyla benzin ikmalini unuttunuz" sözünü söyledi.
DEVRİM ARABASINI YAPAN EKİPTE KİMLER VAR?
Projenin "Yönetim Grubu" şu isimlerden oluşmaktaydı;
Ekip, Genel Müdür Yardımcısı Emin Bozoğlu başkanlığında,
Fabrikalar Dairesi Başkanı Orhan Alp,
Cer Dairesi Başkanı Hakkı Tomsu,
Cer Dairesi Başkan Yardımcısı Nurettin Erguvanlı,
Eskişehir Demiryolu Fabrikaları Müdürü Mustafa Ersoy,
Adapazarı Demiryolu Fabrikası Müdürü Celal Taner,
Ankara Demiryolu Fabrikası Müdürü Mehmet Nöker'e ek olarak iki de emekli subay.
Yönetim grubunun ardından teknik eleman seçimi başladı. Bu elemanlar, tasarım, motor-şanzıman, karoseri, süspansiyon ve fren, elektrik donanımı, döküm işleri, satın alma işleri ve maliyet hesapları gruplarından oluşmaktaydı.
- Ankara'da suya zam! 1 Ocak'tan itibaren uygulanacak
- UTTS'de akaryakıt sektörüne kolaylık! Hizmet bedeli çözüme kavuşturuldu
- Rekabet Kurulu'ndan Google'a 2.6 milyar lira ceza
- Bakan Kurum, TBMM Genel Kurulu’nda konuştu: İzmir'e yapay zeka değil, yapan zeka lazımmış
- Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi’nde akaryakıt sektörüne kolaylık