Dünya genelinde yazılım sorunu! İşlemler durdu
Dünya genelinde internet sistemlerinde önemli bir arıza yaşanıyor. ABD merkezli siber güvenlik teknoloji şirketi CrowdStrike'ın sisteminde yaşanan arıza pek çok sektörü etkiledi. Türk Hava Yolları, bankalar, hastaneler gibi çok sayıda şirketin internet üzerinden sunduğu hizmetlerde kesinti yaşanıyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, uluslararası kaynaklı yaşanan yazılım kriziyle ilgili, "Bir siber saldırı söz konusu değil" dedi.
İnternet sistemlerinde dünya genelinde büyük bir arıza yaşanıyor. ABD merkezli siber güvenlik teknolojisi şirketi CrowdStrike'ın sistemlerinde yaşanan arıza pek çok sektörü etkiledi. Havacılık ve bankacılık gibi sektörler başta olmak üzere birçok şirket bu durumdan olumsuz etkilendi.
FRANSA'DA YAYINLAR YAPILAMIYOR
Fransız TF1 kanalından Cnews'a ve Fransız gazetesi Le Figaro'ya kadar birçok basın yayın kuruluşu kesintiden etkilendi. Avrupa'nın en büyük eğlence parkı Disneyland Paris'in sitesinde ve parkın içindeki reklam panolarında hata uyarıları veriliyor.
CROWDSTRIKE CEO’SUNDAN AÇIKLAMA
CrowdStrike'dan yapılan açıklamada kesintilerin güvenlik veya siber saldırı sonucu olmadığı açıklandı.
CrowdStrike CEO'su George Kurtz sosyal medya hesabından yaptığı açıklamada Windows ana bilgisayarları için tek bir içerik güncellemesinde bulunan bir kusurdan etkilenen müşterilerle aktif olarak çalışıldığını açıkladı. Paylaşımda “Bu bir güvenlik olayı ya da siber saldırı değildir. Sorun tespit edildi, izole edildi ve bir düzeltme dağıtıldı” ifadeleri yer aldı.
RUSYA'DAN İLK TEPKİ
Rusya Dijital Kalkınma Bakanlığı, küresel iletişim kesintisi nedeniyle ülkedeki havalimanlarında sorun yaşanmadığını belirterek, "CrowdStrike ile ilgili gelişmeler, kritik altyapı tesislerinde yabancı yazılımların yerine yerli yazılım kullanılmasının önemini bir kez daha gösteriyor." değerlendirmesinde bulundu.
THY'DEN YENİ AÇIKLAMA: YOLCULARA İLAVE HAKLAR TANINDI
THY'den küresel yazılım sıkıntısıyla alakalı yeni açıklama geldi. THY'den yapılan açıklama şu şekilde:
Havacılık sektörü de dahil olmak üzere farklı sektörleri etkileyen ve küresel çapta hizmet veren bir tedarikçi kaynaklı teknik aksaklık meydana gelmiş olup, bu aksaklık neticesinde bazı seferlerimiz iptal edilmiştir. Uçuşunuzun durumunu mobil uygulamamızda yer alan "Uçuş durumu" sekmesinden görüntüleyebilirsiniz. Seferi iptal olmayan yolcularımız için de yaşanılan aksaklık nedeniyle ek haklar tanımlanmıştır. Sistemsel aksaklık giderildikten sonra aşağıdaki şartları sağlayan yolcularımız satış kanallarımızdan işlem yapabilirler.
19 Temmuz 2024 ve öncesinde düzenlenmiş biletler için 19 Temmuz 2024 tarihindeki seferlerimize kayıtlı tüm Türk Hava Yolları yolcularımızın, 25 Temmuz 2024 (dahil) tarihine kadar işlem yaptırmaları kaydıyla ilave haklar tanımlanmıştır.
1) Rezervasyon değişiklikleri ücretsiz yapılacaktır. Uçuş saati geçmiş olmasına rağmen henüz işlem yaptırmayan ve uçuşlarına katılamayan yolcularımız hak kaybı yaşamayacaklardır.
2) İade talepleri:
a) Hiç kullanılmamış biletler için kesintisiz iade yapılacaktır.
b) Kısmi olarak kullanılmış, seyahatin tamamlanmamış olduğu biletlerde, biletin kullanılmayan uçuşlarına ait iade işlemi kesintisiz yapılacaktır.
3) İlgili uygulamalar sadece Türk Hava Yolları tarafından icra edilen seferlerde kayıtlı grup ve münferit yolcular için geçerli olacaktır.
Güncel gelişmeleri paylaşmaya devam edeceğiz. Anlayışınız için teşekkür ederiz.
ALMANYA’DA ACİL AMELİYATLAR ERTELENDİ
Dünya genelinde yazılım sisteminde yaşanan sorunlar nedeniyle Almanya’da bazı hastanelerde acil ameliyatlar iptal edildi. Alman hava yolu şirketi Lufthansa’dan yayınlanan açıklamada şirketin rezervasyon alma işlemlerinde problem yaşanabileceği ve bir çözüm üzerinde çalışıldığı duyuruldu. Alman Eurowings havayolları ise çevrimiçi check-in sisteminin an itibarıyla hizmet dışı olduğunu açıkladı.
BAKAN URALOĞLU: SİBER SALDIRI SÖZ KONUSU DEĞİL
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, uluslararası kaynaklı yaşanan yazılım kriziyle ilgili açıklama yaptı."Bir siber saldırı söz konusu değil." diyen Bakan Uraloğlu, sorunun kısa sürede çözüleceğini belirtti.
Bakan Uraloğlu, "İlgili kurumlarla derhal irtibata geçtik. Buradaki aksaklıkların önemli bir bölümünü atlattığımızı söyleyebilirim. Birkaç saat içerisinde sistem artık vatandaşı etkiler durumdan çıkarılmış olur. Bunun tekerrür etmemesi için gerekli önlemleri planladık. İlgili kurumlarımızla özel sektör ve kamu ile iletişim halindeyiz. Bir siber saldırı söz konusu değildir." dedi.
BTK: SORUNUN NEDENİ CROWDSTRIKE PROGRAMI
Bilgi Teknolojileri Kurumu "Yaşanan aksaklığın siber saldırı kaynaklı olmadığı, kesintinin CrowdStrike ürününü kullanan kurum ve kuruluşlarda meydana geldiği tespit edildi" açıklamasında bulundu.
USOM: “SİBER SALDIRI KAYNAKLI OLMADIĞI TESPİTİ YAPILMIŞTIR”
Ulusal Siber Olaylara Müdahale Merkezi (USOM), dünyada yaşanan internet sorununun siber saldırı kaynaklı olmadığını ve soruna ilişkin çözüm önerilerinin Some İletişim Platformu (SİP) üzerinden paylaşıldığını açıkladı.
Dünya genelinde birçok kurumun ve firmanın etkilendiği internet sorunu ve siber aksaklık için çalışma yürüten USOM, sorunun siber saldırı kaynaklı olmadığını bildirdi. Konuya ilişkin yapılan açıklamada, “Windows işletim sistemi kullanan cihazlarda global çapta meydana gelen kesintiye ilişkin yapılan inceleme neticesinde yaşanan aksaklığın siber saldırı kaynaklı olmadığı tespiti yapılmıştır. Söz konusu kesintinin CrowdStrike ürününü kullanan kurum ve kuruluşlarda meydana geldiği tespit edilmekle birlikte, çözüm önerileri SİP üzerinden tüm SOME'lerimiz ile paylaşılmıştır. Ülkemizin siber sınırlarını korumak için yerli ve milli ürünlerimizle 7 gün 24 saat aralıksız çalışmaya devam ediyoruz” denildi.
İNGİLTERE'DE UÇUŞLAR VE TV YAYINLARINDA SORUNLAR YAŞANIYOR
İngiliz televizyon kanalı Sky News sabah saatlerinden bu yana yayın yapamıyor. İrlandalı hava yolu şirketi Ryanair ise kontrolleri dışında bir sorun yaşadıklarını ve yolculara mümkün olduğunca havalimanlarına erken gelmelerini söyledi. İngiltere ve İrlanda'nın yanında Avustralya, Yeni Zelanda, Hindistan ve Japonya'da sorunlar yaşandığı bildiriliyor.
İSPANYA'DA DA UÇUŞLAR GERÇEKLEŞTİRİLEMİYOR
İspanya'da Ulusal havalimanı otoritesi AENA İspanya'dan yapılan uçuşlarda Cuma günü gecikmeler yaşanabileceğini söyledi. AENA, sosyal medya platformu X üzerinden yaptığı paylaşımda, sorunu mümkün olan en kısa sürede çözmek için çalıştıklarını ve manuel sistemlerle çalışmaya devam etmeye çalıştıklarını söyledi. Havaalanlarının web sitelerine göre, Barselona ve Madrid havaalanlarından onlarca uçuş Cuma günü erken saatlerde ertelendi.
ABD ULAŞTIRMA BAKANLIĞINDAN AÇIKLAMA
CrowdStrike hizmetlerindeki sorun ABD'deki low-cost hava yolu şirketleri Frontier Airlines, Allegiant ve SunCountry operasyonlarını da etkiledi. ABD Ulaştırma Bakanı Pete Buttigieg, bakanlığın Frontier'daki uçuş iptalleri ve gecikme sorunlarını izlediğini belirterek kurumun tüm havayollarını yolcuların ihtiyaçlarını karşılama sorumluluklarına tabi tutacağını söyledi. Veri takip şirketi FlightAware'e göre Frontier, Perşembe günü 147 uçuşu iptal etti ve 212 uçuşu erteledi.
EDINBURGH'DA BİNİŞ KARTLARI ELLE KONTROL EDİLİYOR
Dünya genelinde yazılım sisteminde yaşanan sıkıntı nedeniyle İngiltere'deki Edinburgh Havalimanı'nda otomatik biniş kartı tarayıcıları devre dışı kaldı. Biniş kartları manuel olarak kontrol ediliyor.
‘BELKİ DE DÜNYANIN EN BÜYÜK SİBER SALDIRISI’
Bilişim Uzmanı Prof. Dr. Ali Murat Kırık, CNN Türk canlı yayınında konuyla ilgili şu ifadeleri kullandı:
“Özellikle dünya genelinde ciddi bir siber saldırı riski ile karşı karşıyayız. Belki kişisel veri güvenliği açısından ciddi problemleri getirecek potansiyele sahip. Belki de dünyanın görmüş olduğu en büyük siber saldırıdan bahsediyoruz.
THY’den açıklama yapıldı. Geçici süreçte bilgi servislerinde yaşanan problemler nedeniyle biletleme işlemlerinde sorunlar yaşandığını açıkladı. Bugün ilk açıklama siber saldırı ile ilgili Avustralya’dan geldi. Avustralya’da bankacılık işlemlerinin yapılamadığı noktasında ciddi açıklamalar gerçekleştirildi.
İngiltere’nin en büyük yayın kuruluşlarında yayın gerçekleştirilememesi ABD’de bankaların hizmet verememesi dünya çapında siber saldırı olabileceği riskini beraberinde getirmeye başladı.”
THY BASIN MÜŞAVİRİ ÜSTÜN: SORUNUN GİDERİLMESİ İÇİN GEREKLİ AKSİYONLAR ALINIYOR
Türk Hava Yolları da yaşanan arızadan etkilenen şirketler arasında yer aldı. THY Basın Müşaviri Yahya Üstün, sosyal medyadan yaptığı açıklamada, bilgi sistemlerinde yaşanan sorunlar nedeniyle biletleme ve rezervasyon işlemlerinde aksamalar yaşandığını belirtti.
Üstün, “Sorunun giderilmesi ve yolcularımızın mağdur olmaması adına gerekli çalışmalar yapılmaktadır. Söz konusu aksaklık için özür dileriz. En kısa sürede sizlere bilgi vereceğiz.” ifadelerini kullandı.
Dünya genelinde birçok şirketi etkileyen yazılım kaynaklı bir problem yaşandığını anlatan Üstün, “Kısmi olarak etkilenen operasyonlarımızdaki bu sorunun giderilmesi için gerekli aksiyonlar alınmaktadır. Operasyonlarımız kademeli olarak normal seyrine dönmektedir. Yaşanan aksaklıktan dolayı siz değerli misafirlerimizden özür dileriz” ifadelerini kullandı.
DENİZBANK'TAN AÇIKLAMA
Denizbank'ta da teknik aksaklık yaşandığı açıklandı. Mobil bankacılıkta sorunlar olduğu belirtildi.
Bankadan yapılan açıklamada, ''Kullandığımız global yazılım sisteminin dünya genelinde yaşadığı teknik aksaklık nedeniyle ülkemizde de birçok kurumu etkileyen kesintiler yaşanmaktadır. Bankamız, söz konusu aksaklığın giderilmesi ve tüm kanallarımızın en kısa sürede hizmete açılması için çalışmaktadır. Anlayışınız için teşekkür ederiz.'' denildi.
CROWDSTRİKE ŞİRKETİ: "HABERDARIZ"
Bilgi teknoloji firması Crowdstrike, Falcon sensörüyle ilgili çökme raporlarından haberdar olduğunu belirten bir telefon mesajı yayınladı.
Mesajda şöyle denildi: “Crowdstrike destek birimiyle iletişime geçtiğiniz için teşekkür ederiz. Crowdstrike, Windows'ta Falcon sensörüyle ilgili çökme raporlarının farkındadır” denildi.