Fenomenlere 6.3 milyon lira reklam cezası
Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu, sosyal medya platformları üzerinden 'gizli reklam' yapan 'influencer'ları yapay zeka ile takibe aldı. Bu yılın ilk 6 ayında 50 'influencer'ın hesabına bir markaya ait ürün veya hizmet reklamını yaptıkları halde bunu belirtmedikleri için yaptırım uygulandı. Ayrıca bir ürünün örtülü tanıtımın yapanlara da radara girdi. 39 'influencer'ın hesabına durdurma cezası verildi. 11 'influencer'ın ise hem hesapları durduruldu hem de toplam 5 milyon 35 bin 994 lira idari para cezası uygulandı. Geçen yıl 5 'influencer'a 1.3 milyon ceza kesilmişti.
Sosyal medya tanıtımlarını mercek altına alan Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu, geçen yıl 5, bu yılın ilk yarısında da 11 sosyal medya ünlüsüne (influencer) toplam 6 milyon 388 bin 802 lira para cezası uygulanmasını kararlaştırdı. Geçen yıl 5 influencer’a 1 milyon 352 bin 808 lira, bu yılın ilk 6 ayında ise 11 influencer’a 5 milyon 35 bin 994 lira idari para cezası uygulanmasına karar verildi. Böylece, 1.5 yıllık dönemde toplam 6 milyon 388 bin 802 lira para cezası kesildi.
YÜZDE 11’E İNDİ
Mevzuatta ‘sosyal medya etkileyicisi’ olarak ifade edilen “influencer”ların faaliyetlerinin denetlenmesi amacıyla Reklam Özdenetim Kurulu görevlendirilmiş ve Sosyal Medya Reklamlarının Yapay Zeka ile Taranması projesi Mart 2022’de başlamıştı. Projeyle influencer paylaşımlarının reklam olduğunun açık ve anlaşılır şekilde ifade edilmeme oranı yüzde 57’den yüzde 11’e düştü.
YAPTIRIM UYGULANDI
Geçen yıl için mevzuata aykırı reklam yapan bir influencer hakkında uygulanan idari para cezası 347 bin 128 lira iken bu tutar yeniden değerleme oranında artırılarak 2024’te 550 bin 59 lira oldu. Mevzuata aykırı paylaşımın haksızlık içeriği, tekrarı, takipçi sayısına bağlı etki alanının büyüklüğü ve influencer’ların paylaşımdan elde ettiği menfaat ve ekonomik durumu gibi unsurlar dikkate alınarak, durdurma ve idari para cezaları kesilebiliyor.