Haşr Suresi Son 3 Ayeti Okunuşu, Anlamı, Meali ve Diyanet Tefsiri (Haşr Suresi Son 3 Ayeti Türkçe ve Arapça Okunuşu)
Medine döneminin 4. yılında indirilen Haşr Suresi, ikinci ayette geçen ve 'ilk sürgün' anlamına gelen ‘li evveli’l-haşr’ ifadesinden adını alır. Toplam 24 ayetten oluşan bu sure, diğer Kur'an sureleri gibi değerli bilgiler içermektedir. Haşr Suresi'nin ilk ayeti ve son üç ayetinde, tüm varlıkların Allah’ı (C.C) her türlü eksiklikten uzak tuttuğu, onun tekliği, yüceliği, bilgisinin sonsuzluğu, merhameti ve şefkatinin sınırsızlığı ile benzersiz yaratıcılığına dikkat çekilmiştir. Özellikle Haşr Suresi'nin 22, 23 ve 24. ayetlerinin okunuşu ve anlamı, en çok merak edilen konular arasında yer alıyor. Bu ayetlerin ayrıntılarını ve Türkçe anlamlarını daha yakından incelemek için Haşr Suresi'nin son üç ayetine odaklanabilirsiniz.
Kur'an-ı Kerim'in önemli bölümlerinden biri olan Haşr Suresi, 59. sıradadır ve Medine döneminde nazil olmuştur. Toplamda 24 ayetten oluşan bu sure, adını ikinci ayetinden alır ve İslam dünyası için büyük bir öneme sahiptir. Haşr Suresi'nin faziletleri, hadis kaynaklarında da detaylı bir şekilde ele alınmıştır. Bu surenin özellikle son üç ayeti, Allah'ı (C.C) her türlü noksanlıktan uzak tutan, onun tekliği, ululuğu, bilginin sınırsızlığı, rahmet ve şefkatinin sonsuzluğu ile eşsiz yaratıcılığına işaret eder. Haşr Suresi'nin 22., 23. ve 24. ayetlerinin okunuşu, anlamı ve tefsiri hakkında daha fazla bilgi edinmek isteyenler için detaylı içerikler mevcuttur. Haşr Suresi'nin bu değerli ayetlerine göz atabilirsiniz.
HAŞR SURESİ SON ÜÇ AYET TÜRKÇE ve ARAPÇA OKUNUŞU
Haşr Suresi 22. Ayeti: Huvallâhullezî lâ ilâhe illâ huve, âlimul gaybi veş şehâdeti, huver rahmânur rahîm(rahîmu).
Haşr Suresi 23. Ayeti: Huvallâhullezî lâ ilâhe illâ huve, el melikul kuddûsus selâmul mu'minul muheyminul azîzul cebbârul mutekebbir(mutekebbiru), subhânallâhi ammâ yuşrikûn(yuşrikûne).
Haşr Suresi 24. Ayeti: Huvallâhul hâlikul bâriul musavviru lehul esmâul husnâ, yusebbihu lehu mâ fîs semâvâti vel ard(ardı) ve huvel azîzul hakîm(hakîmu).
HAŞR SURESİ SON ÜÇ AYET ANLAMI (DİYANET)
Haşr Suresi 22. Ayet Anlamı: O, kendisinden başka hiçbir ilah olmayan Allah'tır. Gaybı da, görünen âlemi de bilendir. O, Rahmân'dır, Rahîm'dir.
Haşr Suresi 23. Ayet Anlamı: O, kendisinden başka hiçbir ilah bulunmayan Allah'tır. O, mülkün gerçek sahibi, kutsal (her türlü eksiklikten uzak), barış ve esenliğin kaynağı, güvenlik veren, gözetip koruyan, mutlak güç sahibi, düzeltip ıslah eden ve dilediğini yaptıran ve büyüklükte eşsiz olan Allah'tır. Allah, onların ortak koştuklarından uzaktır.
Haşr Suresi 24. Ayet Anlamı: O, yaratan, yoktan var eden, şekil veren Allah'tır. Güzel isimler O'nundur. Göklerdeki ve yerdeki her şey O'nu tesbih eder. O, mutlak güç sahibidir, hüküm ve hikmet sahibidir.
HAŞR SURESİ SON ÜÇ AYET ARAPÇA YAZILIŞI
HAŞR SURESİ SON ÜÇ AYET TEFSİRİ
Cenâb-ı Hak, “Allah” ismini en başa koyarak kendisinin bazı isim ve sıfatlarını özellikle anmakta, ardından en güzel isimlerin kendisine ait olduğunu hatırlatmaktadır.
Kulluk bilincine erişmiş olanların taşıması gereken Allah korkusuna değinen 21. âyetin açıklaması mahiyetindeki bu âyetlerde bile önce Allah Teâlâ’nın birliğine, sonra ilminin sınırsızlığına, hemen bunların ardından da rahmet ve şefkatinin enginliğine yer verilmesi, Yüce Rabbimizi diğer isim ve sıfatlarını da unutmadan, ama her şeyden önce sevgi, şefkat ve bağışlayıcılık nitelikleriyle düşünmemiz ve bizim de bütün yaratılmışlara karşı bu tavrı öncelememiz gerektiğini gösterme açısından dikkat çekicidir.
“En güzel isimler” diye çevirdiğimiz 24. âyetteki esmâ-i hüsnâ terimi, “Allah Teâlâ’nın en güzel niteliklerine ve en mükemmel anlamlara delâlet eden isimleri” demektir (bilgi için bk. A‘râf 7/180; “Allah” hakkında bk. Bakara 2/255; “Rahmân” ve “rahîm” hakkında bk. Fâtiha 1/1). Genellikle birden fazla mâna ile açıklanan esmâ-i hüsnâdan 23-24. âyetlerde geçenler için verilen başlıca anlamlar şöyledir:
a) Melik: Egemenliğin mutlak sahibi, görünen ve görünmeyen âlemlerin yegâne mâliki,
b) Kuddûs: Her türlü eksiklikten uzak, mutlak kemal sahibi, yaratılmışların tasavvur ve tasvirine sığmaz, kutsî, c) Selâm: Esenlik kaynağı, esenlik veren, selâmete çıkaran,
d) Mü’min: Güven sağlayan, kendisine güvenilen, vaadine itimat edilen, gönlünü imana açanlara iman veren, kendisine güvenenleri korkudan emin kılan,
e) Müheymin: Görüp gözeten, yöneten ve denetleyen, evrenin mutlak hâkim ve yöneticisi, f) Azîz: Üstün, yenilmeyen, mutlak güç sahibi, yegâne galip, izzet ve şanın asıl sahibi ve kaynağı,
g) Cebbâr: İradesine sınır olmayan, murat ettiğini her durumda icra edebilen, hükmüne ve etkisine karşı direnilemeyen, yaratılmışların halini iyileştiren, yaraları saran, dertlere derman olan, erişilemez, yüceler yücesi, güç ve azamet sahibi,
h) Mütekebbir: Büyüklüğü apaçık olan, azametini ortaya koyan, büyüklük ancak kendisine yaraşan, büyüklükte eşi olmayan,
ı) Hâlik: Takdir ettiği gibi yaratan,
i) Bâri’: Örneği olmadan yaratan, yaratmanın bütün evrelerindeki inceliklerin asıl kaynağı,
j) Musavvir: Biçim ve özellik veren, yarattıklarının maddî ve mânevî, duyularla algılanan ve algılanamayan bütün şekil ve hususiyetlerini belirleyen,
k) Hakîm: Bütün işleri ve buyrukları yerli yerince olan, hüküm ve hikmet sahibi.
Sûre –ilk âyetinde olduğu gibi– göklerde ve yerde bulunanların hepsinin Allah’ı tesbih ettiği, O’nun azîz ve hakîm olduğu belirtilerek sona ermektedir.
Kaynak : Kur'an Yolu Tefsiri Cilt: 5 Sayfa: 303-304
HAŞR SURESİ'NİN ÖNEMLİ FAZİLETLERİ
Haşr Suresi, hadis kaynaklarına göre, okunması halinde çeşitli faziletler barındırır. Özellikle, bu surenin son üç ayetinin yoğun ilgi görmesinin nedeni, bu ayetlerde Allah’ın (C.C) tüm eksikliklerden uzak olduğunun, onun birliği, yüceliği, bilgisinin sınırsızlığı, rahmet ve şefkatinin sonsuzluğu ve benzersiz yaratıcılığı üzerinde durulmasıdır.
İslam geleneğinde, sabah namazlarından sonra Haşr Suresi'nin son üç ayetini okumak yaygındır. Deylemî'nin Abdullah b. Abbas'tan aktardığı bir rivayete göre, "Allah'ın en yüce ismi Haşr Suresi'nin son altı ayetinde bulunmaktadır" (el-Firdevs, I, 416). Ancak, ism-i a'zamın başka surelerde de yer aldığını belirten rivayetler de mevcuttur.
Bir hadiste, sabahları üç kez "Eûzü billâhi's-semîi'l-alîmi mine'ş-şeytâni'r-racîm" diyerek Haşr Suresi'nin son üç ayetini okuyan kişi için Allah (C.C) tarafından 70.000 meleğin görevlendirildiği ve bu meleklerin gün boyunca dua ettikleri belirtilir. Eğer bu kişi o gün vefat ederse, şehit olarak öldüğü kabul edilir. Bu hadis Müsned, Dârimî ve Tirmizî gibi kaynaklarda yer alır. Aynı müjde, bu sureyi akşamleyin okuyanlar için de geçerlidir. Ancak Tirmizi, bu hadisi "garib" (nadiren rastlanan) olarak nitelendirir ve başka bir senedinin olmadığını belirtir.
- Rebiülevvel ayının ilk gecesi hangi dua okunur? Rebiülevvel ayında okunacak dualar nelerdir, anlamı ve faziletleri
- Abese suresi okunuşu (Türkçe ve Arapça) Abese suresi tefsiri, meali, fazileti ve anlamı
- Adiyat suresi okunuşu (Türkçe ve Arapça) Adiyat suresi tefsiri, meali, fazileti ve anlamı
- Ettehiyyatü Suresi Anlamı, Meali ve Diyanet Tefsiri (Ettehiyyatü Suresinin Türkçe ve Arapça Okunuşu)
- Fatır Suresi Anlamı, Meali ve Diyanet Tefsiri (Fatır Suresinin Türkçe ve Arapça Okunuşu)