Türkiye, demiryollarını uzun süre çok ihmal etmiş bir ülke. Bundan ötürü kargo ve insan taşımacılığının önemli bölümü kara, deniz ve havayoluyla gerçekleşiyor. Trenle ulaşımın genel olarak yavaş olması ve yeterince yaygın sefer yapılamaması, büyük bir şikâyet konusu oluyordu. Son 20 yılda atılan adımlarla Türkiye, gelişmiş ülkelerle aradaki farkı kapatmak adına ciddi yol aldı. Türkiye’nin ilk Yüksek Hızlı Treni (YHT) Eskişehir ve Ankara arasında çalışmaya başladı. Şu anda Ege’den Akdeniz’e, Ankara’dan Doğu Anadolu’ya kadar geniş bir coğrafyada hızlı tren hatlarının yapımı devam ediyor. Vatandaşlar, mevcut YHT’nin çalıştığı güzergâhlara büyük ilgi gösteriyor, trenlerde kolay kolay yer bulunamıyor.
Son dönemde demiryolu talebine yanıt verebilmek için çalışmalar çok ciddi şekilde hızlandı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, yeni başlanan veya daha önce adımları atılan hatların zamanında yetiştirilmesi için önemli gayret gösteriyor. Tamamlanan en son yatırım olan YHT’nin Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren seferine katılmak üzere Cumhurbaşkanlığı tarafından davet edildim. Bu konulara gösterdiğim ilgi, kamuoyunda artık biliniyor. Uzun yıllardır ulaşım güvenliği dahil bütün bu başlıklarda yayınlar yapıyorum, yazılar yazıyorum. Avrupa’yı baştan sona trenle katettim.
TRT’deki radyo programımın adı bile “Tren Yolculuğu”. Ankara-Sivas arasında sefer yapacak treni biraz daha yakından incelemek için erken saatte Ankara Garı’na geldim. Projeleri arasında demiryollarını ayrı bir yere konumlandıran Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu ile gar, yeni tren setleri ve Ankara-Sivas hattı üzerine sohbet ettik. Önemli projeleri tamamlamanın haklı mutluluğunu yaşıyordu.
Bir taraftan da demiryollarının (TCDD) yeniden yapılandırılması çok önemli bir hedef olarak masada duruyor. Zira çoğunlukla konvansiyonel hatlardan oluşan büyük bir ağa sahip olan TCDD’de güvenlik, dijitalleşme, servis kalitesi başta olmak üzere çağdaş demiryolu standartlarını yakalamak için yapılması gereken çok şey var.
Bakan’ın isteği, gayreti ve odaklanması çok önemli ama kurumun emektarlarının ve demiryollarına gönül veren herkesin katkısıyla olabilecek bir şey bu. Ankara-Sivas YHT hattının tamamlanmasıyla Ankara, Türkiye’nin en önemli demiryolu merkezi haline geldi. 405 kilometre uzunluğundaki Ankara-Sivas hattında tren 250 km hıza erişebilecek. Güzergâh boyunca 49 viyadük, 49 tünel bulunuyor.
Bunların en uzunu 5.1 km. Bakan dün yaptığımız sohbette bu güzergâhın yaklaşık 2 saatte katedileceğini açıkladı. Bu hat sayesinde sadece Sivas değil, Yozgat ve Kırıkkale de YHT imkânına kavuşmuş oluyor. Sivas’ta yaşayan bir yurttaş, Ankara bağlantılı trenle yaklaşık 6 saatte İstanbul’a gelebilecek. Anadolu’nun ekonomik ve insani gelişimi için hayati nitelikteki bu projeye emeği geçenleri gönülden kutluyorum.
GEÇMİŞ OLSUN
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın Ankara-Sivas hattının ilk resmi seferine katılması ve güzergâh boyunca üç noktada mitingler gerçekleştirmesi bekleniyordu. Ancak Erdoğan, yaşadığı soğuk algınlığından ötürü programlarını iptal etti. Sayın Cumhurbaşkanı’na geçmiş olsun dileklerimi iletiyorum.