Adil Karaismailoğlu, Türkiye Büyük Millet Meclisi Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Başkanlığı görevini sürdürüyor. Aynı zamanda AK Parti Trabzon Milletvekili. Önceki kabinede Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı görevinde bulunmuştu. Daha genç bir mühendisken o yıllarda İstanbul Büyükşehir Belediyesi kurumlarındaki çalışmalarından bu yana yakından takip ettiğim, önemli bir isim. Karaismailoğlu ile TBMM’de bu dönem yapılmakta olan çalışmaları konuştuk, özellikle İstanbul’da yaşam kalitesinin artması için trafik dahil bir dizi başlıkta hangi projelerin öne çıkması gerektiğini ele aldık.
İstanbul’da ulaşım yatırımlarının bu kadar büyük tartışmalara neden olmasını nasıl karşılıyorsunuz?
Bu arkamızdaki 15 Temmuz Şehitler Köprüsü’nden günde 200 bin, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nden tam 250 bin, Avrasya Tüneli’nden 85 bin araç geçiyor. Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nü 24 saatte 160 bin araç kullanıyor. Marmaray ile günde 700 bine yakın vatandaşımız seyahat ediyor. Yani bu projelerle hayat kolaylaşıyor. Buradaki memnuniyet bütün Anadolu’ya yansır. Bugün İstanbul şehir içerisinde ortalama seyahat süresi bir saat; Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu yapılmasaydı, bu iki saate çıkacaktı.
Trafiğin bahsettiğiniz oranda artması Türkiye ekonomisine nasıl bir ilave maliyet yük getirirdi?
Bakın, Kuzey Marmara Otoyolu’nda bile belirli saatlerde trafik yoğunluğu yaşanmaya başladı. Burayı uluslararası boyutuyla düşünün. Çok önemli bir lojistik hat burası. 20 yıl önce Türkiye’deki 20 milyar dolar ihracattan bahsediyoruz. Bugün 250 milyar dolara çıktık. Önümüzdeki yıl 300 milyar doları bulacak bu rakamlar. Pekin’den Londra’ya uzanan bir lojistik aks söz konusu. Bunlar, ülkemizin atardamarları. Türkiye bu yatırımlar sayesinde dünyanın lider ülkelerinden biri olacak.
İstanbul’da yeni yatırımlara rağmen kronik bir trafik sorunu var. Siz nasıl bir çözüm öneriyorsunuz?
İstanbul, dünyanın en büyük metropollerinden. 20 yıl önce Türkiye’deki toplam araç sayısı 8 buçuk milyondu. Bugün 26 milyona çıktı ama trafik sıkışıklığı 20 yıl öncesinden çok daha az. Bu yatırımlar sayesinde trafik kazaları tam yüzde 82 oranında azaldı. Her yıl tam 13 bin100 vatandaşımızın canını kurtarıyoruz. İstanbul Ulaşım Master Planı uyarınca 1.100 km metro yatırımının olması gerekiyor diyor. Ama şu anda 340 km metro işletmede ama bunun da önemli bir kısmı zaten Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yapıldı. Çünkü son 5 yıldır maalesef İstanbul’da hiçbir yatırım yapılmıyor ve özellikle raylı sistem yatırımları yerinde sayıyor. İstanbul 5 yıl kaybetmiştir maalesef. Çünkü 2017 yılında yapılmış ihaleler vardı -İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin yapmış olduğu şimdiye kadar çoktan bitmesi gerekiyordu. Bu şehri yönetenlerin bu şehirle denetlenmesi lazım.
Bakım onarım çalışmalarını nasıl görüyorsunuz?
Atatürk Havalimanı'nın Yenibosna-Otogar bağlantısı dahil acilen yenilenmesi ve revizyonların yapılması lazım. İstasyonlarındaki yürüyen merdivenlerden asansörlere kadar işletmede kaliteyi artırmak lazım. Yeterli miktarda raylı sistem hattı olmadığı için bu sefer vatandaş diğer ulaşım imkânlarıyla, özel aracıyla trafiğe çıktığı için trafikteki geçen süre oldukça artmakta. İstanbul’da bir finans sorunu da yok, şehrin kaynağı kendisine yeter.
Otobüslerin durumu nasıl?
Hükümetimiz son bir yıl içerisinde tam 50 km metro yatırımını İstanbul’a kazandırdı. Lastik tekerlekli İETT’nin halk otobüslerinin, servislerin, minibüslerin de buna uyumlu bir şekilde çalıştırılması gerekiyor. Şu an her gün onlarca İETT otobüsünün yolda kaldığını görüyoruz. Buna beceriksizlikten başka bir şey diyemeyiz. Rutin bakımları yapmadığınız zaman otobüsler yolda kalır ve her yıl otobüs filosunun en az yüzde 10’unu yenilemek zorundasınız. Yolda kalan otobüslerle, toplu taşımayla trafiği rahatlatacağım derken ilave trafik yükü getiriyorsunuz.
Taksilerle ilgili sizin bir kişisel öneriniz/görüşünüz var mı?
İstanbul’u iyi tanıyan bir insansınız. Yaklaşık 1.5 milyon kişi taksiyle seyahat ediyor. Özellikle dijital uygulamalar çok önemli. Denetim ve şoför hizmetlerinin kalitesi de öyle. Sorunların tamamına yakını radikal denetimlerle çözülebilir. Kimin kimi, nereye, ne zaman taşıdığını bir merkezden takip etmek gerek. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin sorumluluğunda olan işler bunlar.
İstanbul 7 ve üzerindeki büyük depremlere ne kadar hazır?
Adıyaman’da sizlerle beraberdik. Oradaki çektiğimiz acıları, yaşadığımız olayları biliyorsunuz. Ağır bir ders aldık. İstanbul özelinde ve Türkiye genelinde kentsel dönüşümle alakalı yapmamız gereken işleri hızlandırıyoruz. İstanbul’da 7 buçuk milyon bağımsız bölüm var. Bunun 600 bininin acilen yenilenmesi gerekiyor işte bu yenileme sırasında kentsel dönüşümde yaşadığımız problemler vardı, yeni kanunla birlikte bunların tamamını kolaylaştırdık. Bu deprem yasasıyla birlikte özellikle İstanbul’da bu dönüşümü çok daha hızlandıracağız inşallah. Ulaşım, trafik, kentsel dönüşüm, su kaynaklarının etkin yönetimi ve yeni yatırımlar noktasında, şehri mutlaka iyi bilen, liyakat sahibi insanların İstanbul’u yönetmesi gerekiyor.