Dünyanın en büyük teknoloji şirketi Apple henüz otomobil üretmiyor olsa da mobilite araçlarıyla uyumlu yazılım çözümleri üretmeye devam ediyor. Üstelik yeni atılımlar yaparak ilgi alanını ve çerçevesini genişletiyor.
HEDEFLER BÜYÜK
Apple, ABD Kaliforniya Cupertino’da benim de takip ettiğim Dünya Geliştiriciler Konferansı WWDC22’de otomotiv sektörüne yönelik hedeflerinin daha büyük olacağını gösterdi. Otomobillerde giderek vazgeçilmez bir özellik haline gelen CarPlay artık aracın kokpitindeki bütün göstergeleri kendi yazılımı ve alışıldık tasarımıyla yönetebilecek. Aşina olduğumuz Apple ikonları bizi neredeyse her fonksiyonla ilgili olarak bilgilendirecek. Piyasaya çıkacak yeni versiyon klimayı kontrol etme ve hız göstergesi tarzı tüm gösterge grubunu çalıştırabilmek gibi araç özelliklerine ulaşabilecek.
2023’ÜN SONUNDA
Apple CarPlay bugüne kadar bir iPhone’dan bilgi ve eğlence ekranına içerik getiren bir yazılımdan ibaretti. Klima ve hız göstergeleriyle herhangi bir bağlantı kurmuyordu. Bu sistemi kullanan ilk araçların gelecek yılın sonunda sunulması planlanıyor. Apple’ın projeye katıldığını açıkladığı üreticiler arasında Mercedes, Audi ve Porsche’nin yanı sıra Ford, Renault, Nissan ve Volvo da yer alıyor.
Renault, yeni modellerinde Apple CarPlay’in gelişmiş uygulamalarına yer verecek üreticiler arasında.
YAZILIMLAR ARACIN BEYNİ
Bu gelişmeyi sadece aracın içindeki eğlence ve bilgi ekranlarıyla sınırlı kalmayacağını Apple’ın yakında otonom otomobiller dünyasında daha fazla söz sahibi olacağının bir işareti olarak okuyorum. Zira artık otomobiller mekanik olmanın ötesinde elektronik ve yazılım odaklı araçlar haline geliyor. Bir süre önce Reuters Apple’ın kendi elektrikli otonom otomobilini 2024-2025’te pazara sunabileceğine dair bir analiz yayımlamıştı.
ELEKTRİKLİ DÜNYASINA GİRİŞ YAPILDI
Toyota, tamamen yeni ilk yüzde 100 elektrikli modeli bZ4X ile sıfır emisyonlu araçlar dünyasına farklı bir bakış açısı getiriyor. Toyota bZ ‘Beyond Zero’ alt markası altında, bZ4X SUV ile başlayan bir dizi sıfır emisyonlu model sunmaya hazırlanıyor. Tam elektrikli model bZ4X’in uluslararası test sürüşünde konuşan Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış AŞ Üst Yöneticisi (CEO) Ali Haydar Bozkurt, “Beyond Zero stratejisiyle karbon nötre giden yolda ihtiyaca göre hibrit, şarj edilebilir hibrit, tam elektrikli ve yakıt hücreliler olmak üzere en uygun çözüm alternatiflerini sunmaya devam ediyoruz” dedi.
ÖZELLİKLERİ NELER?
Önden çekişli model 516 kilometreye (km) kadar yol alabiliyor. Dört çeker versiyon ise 470 km menzile sahip. bZ4X modelinde opsiyonel olarak sunulacak solar panellerin ise güneşli günlerde yılda 1800 km menzil veya günde 140 akıllı telefon şarjına eşdeğer oranda olmak üzere 11.7 km menzil sağlayacak şekilde enerji depolayabileceği tahmin ediliyor.
Toyota, bZ4X modelinde yenilikçi kelebek direksiyon sistemini de sunmaya hazırlanıyor. Dünyada ilk kez bZ4X ile sunulmaya başlanacak One Motion Grip sistemi, daha sezgisel sürüş sağlayan elektronik bağlantılı direksiyon ile öne çıkıyor.
Önden çekişli bZ4X, 150 kW elektrik motoruyla donatıldı. 204 beygir güç ve 266 Nm tork üreten aracın 0-100 km/s hızlanması 7.5 saniye ve maksimum hızı 160 km/s olacak. Dört çeker bZ4X’in maksimum gücü 218 beygir. 337 Nm tork üreten dört çeker bZ4X, 0-100 km/s hızlanmasını 6.9 saniyede gerçekleştiriyor.
İKİ DEVİ BULUŞTURAN PROJE
Stellantis ve Toyota Motor Europe (TME), Avrupa pazarına yönelik büyük hacimli ticari araçlar için yeni bir anlaşma yaptıklarını duyurdu. Yeni büyük hacimli ticari araç, mevcut ortaklık kapsamında TME’nin kompakt ve orta hacimli ticari araç serisini tamamlayarak Dare Forward 2030 (2030’a Cesaretle) stratejik planı doğrultusunda Stellantis’in Avrupa’daki hafif ticari araç (HTA) varlığını güçlendiriyor. Bu yeni ortaklık ile TME müşterileri, Stellantis tarafından hafif ticari araç segmentinde sunulan en güncel, sıfır emisyon teknolojilerinden yararlanacak.
TÜRKİYE’DE YILIN OTOMOBİLİ SEÇİLDİ
Otomotiv Gazetecileri Derneği (OGD) tarafından gerçekleştirilen ‘Türkiye’de Yılın Otomobili’ yarışması sonuçlandı. Hyundai Tucson, 3710 puan alarak finale kalan 7 otomobil arasından birinci seçildi. ‘Yılın Otomobili’ yarışında Citroen C4, Honda Civic, Hyundai Tucson, Mercedes-Benz C Serisi, Nissan Qashqai, Opel Mokka ve Renault Taliant finale kalmaya hak kazanan araçlar olmuştu.