Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy’un dün İstanbul Atatürk Kültür Merkezi’nde (AKM) gerçekleştirdiği geniş kapsamlı 2023 yılı değerlendirme toplantısına katıldım.
Bakan Ersoy, Türkiye’nin bu yıl beklediği gelirden turizm tesislerinin karşılaştığı sorunlara kadar bir dizi alanda merak edilen başlıklara değindi, soruları yanıtladı.
En merak edilen başlık genel olarak Türkiye’nin alacağı ziyaretçi sayısı ve gelir seviyesi oluyor. Bakan 2023’te ziyaretçi sayısını 60 milyon olarak beklediklerini, bunun da önceki yıla oranla yaklaşık yüzde 17’lik artış anlamına geleceğinin altını çizdi. Geçen sene Türkiye’ye 51 milyon kişi gelmiş. Turizm gelirlerindeki 2023 beklentisi ise yüzde 20.5’lik artışla 56 milyar dolar. Geçen yıl 48 milyar dolara yakın bir gelir oluşmuş.
Kişi başına harcama kaleminde bir miktar artış gözlenirken, geceleme sayısında biraz düşüş söz konusu. Geçen hafta sonu köşe yazımda Düzce Belediye Başkanı Dr. Faruk Özlü’nün çalışmalarını örnek göstererek yeni destinasyon oluşturmanın önemine işaret etmiştim.
Bakan Ersoy da sunumunda hedeflerinden birinin bu yönde olduğunu vurguladı. 200 ülkede bu doğrultuda çalışma yaptıklarını ifade etti. Gelişen kaynak pazarlara önem verdiklerini söyledi. Sosyal medya günümüzde karar alma süreçlerinde son derece etkili. Özellikle Instagram ve TikTok belirleyici durumda.
Instagram performansında “Go Türkiye” ifadesinin en fazla kullanılan etiketlerden biri olduğunu öğrendim. “Visit Greece” (Yunanistan’ı Ziyaret Et) sloganının epeyce önüne geçilmiş. Instagram’da popülarite kriterinin ilk sırasında ise Avustralya bulunuyor.
Turizm dergileri ve tanınmış uluslararası platformlar, insanların kararlarını belirlemede önemli rol oynamaya devam ediyor. Nitekim Travel + Leisure isimli derginin okuyucularının değerlendirmesinde Avrupa’daki 15 ülke arasında Türkiye birinci olmuş.
Kısaca gastronomi kültürü olarak bilinen yeme içme sektörü, ülkeleri en fazla parlatan, öne geçiren kriterler arasında. İspanya’nın San Sebastian kentine gittiğimde dünyanın en çok Michelin yıldızlı mekânının bulunduğu şehir olduğunu öğrenince şaşırmıştım. Bakan Ersoy’un sunumunda bu alana da yoğunlaşılacağını öğrendim. Michelin, Türkiye seçkisine İstanbul’un ardından İzmir ve Bodrum’u da katıyormuş.
Vatandaşları ilgilendiren güzel haberlerden biri de ülke çapındaki ücretsiz halk plajı sayısının artacak olması. Zira özellikle marka turizm bölgelerinden denize erişmek hayli maliyetli. Tarihi eser ve varlıklar konusunda önemli bilgiler de var. Ayasofya’nın etkin şekilde korunması ve kademeli şekilde restore edilmesi için bir “Bilim Kurulu” oluşturulmuş. Bu doğrultuda harç temizliği dahil bir dizi işlem yapılacak, minareler depreme daha hazır hale getirilecek.
Başladığı günden bu yana yoğun ilgi gören Türkiye Kültür Yolu Festivalleri bu yıl 11 il ve bölgede devam edecek. Bunlar Nevşehir Kapadokya, Trabzon Sümela, Erzurum Palandöken, Çanakkale Troya, Gaziantep GastroAntep, Ankara Başkent, Konya Mistik Müzik Festivali, İstanbul Beyoğlu, Diyarbakır Sur, İzmir Efes ve Antalya. Detaylar kulturyolufestivalleri.com adresinden takip edilebilir.
Son bir not olarak, benim kişisel görüşüm 100 yılı aşkın süredir herkes tarafından bilinen “Turkey” yerine “Türkiye” kelimesinin kullanılmasının bir miktar kafa karıştırıcı olduğu yönünde. Ancak bu konuda herkesi ve bütün kurumları bağlayan bir devlet kararı ve stratejisi var.
Ne kadar yaygınlaşacağı ve tutacağını ise zamanla göreceğiz.