Sevgili takipçilerim... Bu hafta sizler için online dünyanın enlerini takibime aldım. Gazetedeki köşemde bir kısmını okuduğunuz röportajların detayları bu hafta dijital köşemde. Hadi başlayalım...
Çok hızlı gelişen teknolojiler ışığında değişen ihtiyaçlar ve tüketici davranışları dijital dünyanın ve e-ticaret sektörünün yüksek bir ivme ile büyümesine olanak sağlıyor. Özellikle Türkiye gibi hızlı büyüyen ekonomilerde e-ticaret, sunduğu avantajlar nedeni ile öne çıkıyor. Genç nüfus ve hızla güçlenen ekonomisi sayesinde Türkiye’de tüketiciler, e-ticarete yoğun ilgi gösteriyor. Gitgide yükselen bu trendin nabzını hadi gelin e ticaretin enleri ile konuşalım.
İlk durağım 95 yıllık deneyimiyle perakende alanında sektöre öncülük eden AYAKKABI DÜNYASI. Bugün 70 mağaza ile “offline” kanalda, ayakkabidunyasi.com.tr ile de “online” kanalda hizmet veren Ayakkabı dünyasının, e-ticaretin zirvesine yaptığı yolculuğunu Marka Genel Müdürü Uygar Turcan ile değerlendirdik.
Ayakkabı Dünyası Marka Genel Müdürü Uygar Turcan
*e-TİCARET ALIŞVERİŞ TRENDLERİNİ NASIL DEĞERLENDİRİYORSUNUZ?
Hızla gelişen ve değişen bir dünya var önümüzde. Örneğin mobil cihazların yaygınlaşması ve mobil internet hızının artması ile mobil alışveriş hacmi de hızla artmaya başladı. Kanallar arası entegrasyon Ayakkabı Dünyası gibi hem offline hem de online kanalda faaliyet gösteren markalar için oldukça büyük önem taşımaya başladı. Ziyaretçilerin hem online hem de offline mağazalarımızda aynı tecrübeyi yaşamaları için uygulamalar geliştiriyoruz. Burada sektörün yükselen trendi olarak kişiselleştirilmiş içerikler karşımıza çıkıyor. Tüketiciler kendi beğenileri ve ilgi alanlarına uyumlu içeriklere ve ürünlere doğrudan erişim sağlamayı arzu ediyor. Talep ettikleri ürünlere en hızlı şekilde ulaşabilmekten ve kendi tarzlarına yakın ürünlerin kendilerine önerilmesinden mutlu oluyorlar.
*e-TİCARETİN SUNDUĞU FIRSATLAR NELERDİR?
Geniş ürün seçenekleri ve hızlı erişim sayesinde e-ticaret, tüketici nezdinde çekiciliğini daima koruyor. Kullanıcılar, web siteleri sayesinde hizmet almak istedikleri binlerce işletme hakkında bilgi sahibi olup bu işletmelerin hizmetlerini değerlendirebiliyor. Ayrıca “satış sonrası hizmetler” in de önemi giderek artıyor ve asıl fark yaratan alan da işte burası…
*e-TİCARET HACMİNDEKİ BÜYÜME ORANLARI VE BU ORANLAR İÇİNDE MARKANIZIN YERİ NEDİR? NEDEN ONLİNE ALIŞVERİŞ YAPILMALIDIR?
Online alışverişin %35’i, Ayakkabı Dünyası gibi çok kanallı satış yapan zincirlerin internet siteleri üzerinden gerçekleşiyor. e-ticaret, moda sektöründe oldukça etkin kullanılan bir kanal. Biz de Ayakkabı Dünyası olarak e-ticarete yatırım yapıyoruz. Şuan toplam satış içinde e-ticaretin çok ciddi bir payı var. ayakkabidunyasi.com.tr hem ürün çeşidi olarak hem de ciro olarak en büyük mağazamız konumunda.
*AYAKKABI ALIŞVERİŞİ MAĞAZA ORTAMINDA BİLE RİSKLİYKEN, BUNU DİJİTAL PLATFORMA TAŞIMA SÜRECİNİZİ BEN BİR KULLANICI OLARAK MERAK EDİYORUM. SÜREÇ NASIL İLERLEMEKTEDİR?
Sektörde 95 yıllık bir deneyime sahibiz. Mağazalarımızı en az bir kez ziyaret eden müşterilerimiz bizi tanıyor ve güvenilir bulduğu bir markanın e-ticaret sitesinden de gönül rahatlığıyla alışveriş yapabiliyor. e-ticaret sitemiz üzerinden de alışveriş yapan müşterilerimize iyi iade ve değişim politikası uyguluyoruz. Online alışverişlerde ücretsiz iade hizmeti sunarken, değişim yapmak isteyen müşterilerimize diledikleri mağazamızdan bu imkanı sağlıyoruz. Müşterimiz böylece bizden aldığı her ürünü iade edebileceğinden ve değişim yapabileceğinden emin olarak alışveriş yapıyor.
*DİJİTAL DÜNYADA ÜRÜN ÇEŞİTLİLİĞİ DE ÖNEMLİ. ÜRÜN ÇEŞİTLİLİĞİ BAŞLIĞINDA AYAKKABI DÜNYASINI DEĞERLENDİRİRSEK NELER SÖYLERSİNİZ?
Ürün gruplarımız 3 temel yapıdan oluşuyor. İlki; klasik ve casual ürün gruplarından oluşan kendi markalarımızın yanı sıra yerel ve uluslararası markaları taşıyan koleksiyonlarımız. Bu grupta Dockers, City Life, Provoq, Tommy Hilfiger, Cat, Harley Davidson gibi markaları sayabiliriz. İkinci grubu spor kategorisini oluşturuyor ve burada uluslararası önemli markaları tüketicilerimizle buluşturuyoruz. Bu grupta da Adidas, Nike, Skechers, Puma gibi markaları sayabiliriz. Oldukça zengin bir koleksiyondan oluşan çocuk ayakkabı grubumuz da üçüncü ana segmenti oluşturuyor. Müşterimize geniş bir ürün portföyü sunuyoruz.
*ONLİNE PAZARDA REKABETİ NASIL DEĞERLENDİRİYORSUNUZ? DİJİTAL DÜNYANIN ENLERİNDEN BİRİ OLARAK YATIRIMLARINIZDAN BAHSEDERSEK NELER SÖYLEMEK İSTERSİNİZ?
“Güçlü omni-channel yapımız ile rakiplerimizden bir adım öndeyiz”
2017 yılında yapmış olduğumuz alt yapı değişikliği ile birlikte online kanalda yatırımlarımızı arttırdık. Özellikle dijital pazarlama konusunda oldukça etkin performans sergiliyoruz. Reklam yatırımlarımızın dönüş oranının sektör ortalamasının üzerinde olduğunu biliyoruz. Yılın ilk yarısında online satışlarımız bir önceki yıla oranla 3 kat arttı ve en büyük mağazamız konumuna geldi. Yatırımlarımızı sadece online kanalda değil, omni-channel yapımızı geliştirecek projelere yapıyoruz. Pazardaki hemen hemen tüm oyuncular online kanalda yatırımlarını artırıyor. Bu durum rekabeti de artırıyor. Biz Ayakkabı Dünyası olarak yalnızca online’ da büyümeye değil kanallar arası entegrasyon ile bütünleşik büyümeye inanıyor ve yatırım yapıyoruz. Güçlü omni-channel yapımız bizi rekabetin bir adım önüne taşıyor. Online kanaldan satın alınan ürünlerimizi müşterilerimizin istedikleri offline mağazamızdan teslim almalarını sağlayan ’’tıkla-gel al’’ uygulamamız çok tercih ediliyor. Offline mağazalarımız için geliştirdiğimiz akıllı satış uygulamamız da o an mağazada olmayan ürünün hangi mağazamızda olduğunun anında görülüp müşterimizin istediği adrese gönderilmesini sağlıyor.
*MARKANIZIN KULLANICI DENEYİMLERİ / KULLANICIYA SUNULAN FIRSATLAT NELERDİR?
Bir ürünün tüketiciye ulaşırken ve ulaştıktan sonraki tüm aşamaları ile kusursuz bir şekilde ilgilenmek fazlasıyla önem verdiğimiz bir nokta. Uygulamış olduğumuz iade ve değişim politikaları tüketicilerimizde güven ve memnuniyeti güçlendiriyor. Müşterimiz böylece gönül rahatlığıyla alışveriş yapıyor. 125 TL üzerine ücretsiz kargo imkanı sunuyor ve çeşitli ödeme seçenekleriyle de alışverişi keyifli hale getiriyoruz.
*MARKANIZI TEKNOLOJİK ALTYAPI OLARAK ELE ALIRSAK RAKİPLERİNİZLE ARANIZDAKİ FARKLAR VE ÖNE ÇIKAN YANLARINIZ NELERDİR?
Güçlü omni-channel yapımızın markamızı rekabetin bir adım önüne taşıdığına inanıyoruz. Teknolojiyi iyi kullanan ve sürekli bu alanda kendimizi geliştirmek için çaba sarf eden bir markayız. İş analitiği modellerini tüm fonksiyonlarımızda etkin olarak kullanıyoruz. Veri merkezli analizler iş süreçlerimizde aldığımız kararların temelini oluşturuyor. Lojistik ve müşteri hizmetleri alanlarında da ciddi yatırımlarımız var. Müşteri memnuniyetini en üst seviyeye taşımak önceliğimiz olacak.
“Müşteri deneyimini merkeze alan ve geliştirmek için sürekli çalışan bir markayız”
e-TİCARETİN NABZI HEPSİBURADA'DA ATIYOR!
Türkiye’nin lider e-ticaret platformu Hepsiburada 30’dan fazla kategoride 14 milyon ürün çeşidini müşterilerine sunuyor. Şimdi aylık 80 milyon ziyarete ev sahipliği yapan Hepsiburada’ yı takibimize alıyoruz.
Hepsiburada’ yı rakiplerinden ayıran unsurları Hepsiburada Ticari Grup Başkanı Mutlu Erturan ile değerlendirdik.
Hepsiburada Ticari Grup Başkanı Mutlu Erturan
TÜRKİYE'NİN EN BÜYÜK 'AKILLI e-TİCARET MERKEZİ'Nİ ANLATIR MISINIZ BİRAZ?
Hepsiburada’ nın İstanbul Gebze’deki operasyon merkezi, Türkiye’de e-ticaret alanında şimdiye kadar kurulan en büyük ve ileri teknolojili depo olarak hizmet veriyor. Akıllı Operasyon Merkezimizle, aylık 23 milyon tekil ziyaretçimizin ürün sevkiyatlarını tüm Türkiye’ye tek bir noktadan hızla yapıyoruz. Otomasyonundan raf sistemlerine kadar önemli teknolojik yatırım yaptığımız 100 bin m2'lik, aylık 10 milyon ürün gönderim kapasitesine sahip operasyon merkezimizle diğer satıcılara da hizmet verebiliyoruz. Merkezimizde 168 bini aşan ürün çeşidi ve 2.3 milyon adet ürün depolanmış durumda.
e-TİCARETTE ÇIĞIR AÇAN TESLİMAT MODELİ HEPSİEXPRESS'TEN BAHSEDELİM İSTİYORUM
Hepsiburada müşterilerinin ürün teslimat deneyimlerini en üst seviyeye çıkarmak için kurulan Hepsiexpress ile, e-ticaret dünyası yenilikçi teslimat modelleriyle birlikte, hızlı, pratik, güvenilir ve dakik taşımacılık anlayışına merhaba dedi.
Müşterilerin ihtiyaç ve beklentilerinden yola çıkan Hepsiexpress, sunduğu aynı gün, ertesi gün randevulu, ve hafta sonu teslimat seçenekleriyle müşterilerin kargo peşinde koştuğu değil, kargonun müşterilerin peşinden koştuğu bir dönem başlattı. Buna göre müşteriler; sabah, öğlen ve akşam olmak üzere kendileri için en uygun randevu seçeneğinden birini tercih edebiliyor. Müşteriler aynı zamanda randevu saatlerinde değişiklik ve randevulu iade hizmetlerinden de faydalanabiliyor. %100 yerli yazılım üzerine inşa edilen bu yenilikçi taşımacılık sisteminde, insan hatasından doğabilecek her türlü sorunun teknolojiyle üstesinden gelinmiş olunuyor.
e-TİCARET ZİRVELERİ İLE ADIM ADIM ANADOLU'YU GEZİYORSUNUZ DEĞİL Mİ?
Türkiye’de dijitalleşmenin ve e-ticaretin öncüsü olan Hepsiburada, Anadolu’daki küçük-orta ölçekli işletmelerin işlerini e-ticarete taşıyarak büyütmeleri ve Türkiye ekonomisini zenginleştirmeye yönelik olarak başlattığı Hepsiburada E-ticaret Zirveleri ile Anadolu’yu adım adım geziyor. Şimdiye kadar Adana, Bursa, Antalya, İzmir, Kayseri, Gaziantep ve Trabzon’da işletmelere e-ticaret hakkındaki bilgi ve deneyimlerini aktaran, işletmelerin kendilerini rekabette nasıl daha iyi konumlayacaklarının ip uçlarını veren ve e-ticaretle işlerini nasıl yerelden ulusala taşıyacaklarını anlatan Hepsiburada, yıl içinde farklı şehirlerde zirveleri gerçekleştirmeye devam edecek.
MÜŞTERİLERLE ETKİN İLETİŞİM SAĞLAYAN GÜÇLÜ BİR PAZARLAMA PLATFORMUSUNUZ
Türkiye ekonomik büyümesinin üzerinde seyreden ve her sene %30-35 bandında büyüyen e-ticaret pazarında kendi işini kurmak ya da büyütmek, dijitalleşen dünyada kaçınılmaz durumda. Bugün Hepsiburada ayda 23 milyonun üzerinde tekil ziyaretçi alıyor. Türkiye’de internetten alışveriş yapmak isteyenlerin %61’ü Google’da ürün araması yaparken, %60’ı da Hepsiburada’ da ürün araması yapıyor. Bu da bizim yalnızca bir online satış kanalı değil, aynı zamanda da müşterilerle etkin iletişim sağlayan güçlü bir pazarlama platformu olduğumuzu açıkça da gösteriyor. İstiyoruz ki bu gücümüzü yerel girişimlerle de paylaşalım, onlarla birlikte çalışmalarımızdan doğacak nice başarı hikâyelerine birlikte imza atalım. İşte bu vizyonla hayata geçirdiğimiz Hepsiburada E-ticaret Zirveleri ile şehir şehir dolaşıyor ve 2018 yılı sonunda 10.000 küçük-orta ölçekli yerel girişime ulaşmayı hedefliyoruz.
Pazar lideri olarak, e-ticaret pazarını büyütmek gibi bir misyonumuz var. Dolayısıyla daha çok küçük-orta ölçekli yerel işletme ve girişimcinin e-ticarete katılmasını istiyoruz ve bunun için çalışmalarımızı devam ettireceğiz. 2015 yılından bu yana sürdürdüğümüz Pazaryeri İş Modelimiz ile işini e-ticarette büyütmek isteyen işletmelerin platformumuzda sanal mağaza açmalarını sağlayarak ve satışlarını destekleyerek sektöre ve yerel ekonomilerin gelişimine, Türkiye’nin dijital dönüşümüne sağladığımız katkıyı sürdüreceğiz.
HEPSİBURADA TREND RAPORU
·Ocak-Haziran 2018 dönemi Hepsiburada Trend Raporu’na göre bu dönemde gerçekleştirilen alışverişlerde, geçen yılın aynı dönemine göre %40’lık bir artış yaşandı.
·Her bir ziyaretin yaklaşık 5,5 dakika sürdüğü Hepsiburada üzerinden saniyede 1 ürün satışı yapıldı.
· Hepsiburada’ dan alışveriş yapanların %76’sını mobil, %24’ünü web kullanıcıları oluşturuyor.
·Platformda en çok aranan kelimeler; akıllı bileklik, kitaplık, mouse, çanta, klavye, valiz, monitör, TV ünitesi, duvar saati, akıllı saat, parfüm ve tablet.
·En çok alışveriş yapan yaş grubu 25-30 yaş aralığı.
·En çok alışveriş yapılan ilk 5 kategori: Temel Tüketim ve Gıda, Sağlık ve Güzellik, Anne Bebek ve Oyuncak, Telefon ve Kitap
·En çok büyüme gerçekleştiren kategoriler: Film, Ofis Kırtasiye, Altın, Bahçe, Müzik ve Temel Tüketim kategorileri.
·En fazla talep edilen ürünler: bebek bezi, akıllı bileklik, kedi-köpek maması, cep telefonu ve çeyrek altın.