Türkiye’de Renault, Fiat (Tofaş), Ford Otosan, Toyota, Hyundai ve Honda gibi dev otomobil şirketlerinin fabrikaları var. Bu önemli markaların yanında Temsa, Mercedes otobüs ve kamyon, Karsan da muhtelif tipte araçlar üretiyor.
Üretimlerin neredeyse tamamı uluslararası anlaşmalar ve lisans haklarıyla yapılıyor. Yani markalar Türkiye kökenli değil, fikri mülkiyet hakları da büyük oranda yabancı şirketlere ait.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan Türkiye’yi dünya ligine çıkarmak ve bir marka yaratmak için kolları sıvamış ve tarihi bir çağrı yapmıştı. “Bir babayiğit arıyorum” dediği günlerden bu yana 6 yıl geçti. Özel şirketler türlü nedenlerle bu konuya uzak durdu, büyük yatırımcılar da taşın altına elini koymadı.
TÜBİTAK aracılığıyla hazır bir prototip üzerinden araç geliştirme çalışması ise bekleneni veremedi.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu hem önemli bir girişimci hem de devleti ve kurumları çok iyi tanıyan bir isimdir. Sonunda Hisarcıklıoğlu kolları sıvadı ve bu konuda Türkiye’nin önde gelen temsilcilerini bir araya getirdi.
Anadolu Isuzu, Zorlu (Vestel), Turkcell, BMC ve Kıraça (Karsan) yola koyuldular. Her grup iddialı olduğu alanda katkı sağlayacak ve “Türkiye’nin otomobili” ortaya çıkacak. Cumhurbaşkanı Erdoğan, projenin ağırdan alınmaması için bastırıyor. Nitekim aracın 2021’de yola çıkması için söz de aldı.
★
Türkiye’nin otomobil üretimi konusunda büyük deneyimi ve bilgi birikimi var. CNN Türk’teki “Hafta Sonu” programıma Hürriyet yazarı Emre Özpeynirci ile katılan duayen isim Jan Nahum’un söylediği gibi hemen kolları sıvamak zorundayız. “Bugün başlasak 2 yılda ancak prototipi ortaya çıkarabiliriz” diyor Nahum. Tofaş ve Karsan gibi büyük şirketlerde CEO’luk görevlerinde bulunan, tasarımı ve endüstriyi çok iyi bilen Nahum da belki projede rol üstlenecek.
Zorlu ve Turkcell, teknoloji-yazılım konusunda Türkiye’nin önde gelen şirketleri arasında. Ethem Sancak’ın sahibi olduğu BMC’nin ağır sanayi geçmişi var.
Her şeyden önce ben Anadolu Isuzu’nun bu işin içinde olmasını otomotiv tecrübesi açısından çok önemsiyorum. Anadolu Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan büyük saygı duyduğum bir işadamı. İnanmadığı bir sürecin içinde olmaz. Ayrıca Anadolu Otomotiv Grubu’nun başında Bora Koçak gibi otomotiv dünyasının yıldızlarından olan genç bir yönetici bulunuyor.
Otomotiv alanında ülkemizde kıymetli profesyoneller ve girişimciler var. Türkiye’ye Fisker Karma’yı getiren ve BD Otomotiv ile elektrikli araçlar konusunda ciddi deneyim sahibi olan Osman Boyner’in de bu süreçlere davet edilmesinin yararlı olacağını düşünüyorum.
Özetle görüşüm şu: Kendimizi hiç hafife almayalım.
Biz bu işi başarabilecek bir ülkeyiz ancak vakit kaybetmeden olağanüstü bir tempoda çalışmak ve doğru isimlerle yola devam etmek kaydıyla…
07 Kasım 2017, Salı 05:00
Haberin Devamı